Évente egy Volvo busznyi graffiti
Szemetesek és piszkosak a fővárosi buszok - panaszolják rendszeresen az utasok, akik szerint e jelenség az új Volvo buszokat is elérte már. És azt, hogy ez mennyire igaz, legjobban a BKV illetékesei tudják, hiszen ők szembesülnek a műszak végén az utastérben található siralmas állapotokkal. Garázsonként csaknem hat-hét hordónyi - nagyjából ezerkétszáz liter - szemetet söpörnek le a járművekről éjszakánként a takarítási időszak alatt - mondta Kovács Nándor, a Cinkota garázs jármű-karbantartási üzemvezetője. Csak onnan, a XVI. kerületi telephelyről naponta háromszáz tiszta busz indul forgalomba, és a visszaérkezettek némelyikének az utastere illegális szemétlerakóra emlékeztet inkább, mint kulturált tömegközlekedési járműre. Bár a szolgáltató évente több millió forintot költ a forgalomba küldött járművek - ezeregyszáznál több busz, ötszáznál több villamos, százhúsz troli, kétszázharminc HÉV- és kétszáznyolcvan metró-, valamint földalatti-szerelvény - tisztítására, néha már nap közben, az üzemidő felénél kaotikus állapotok fogadják az utasokat.
A buszokat típusonként eltérő technológiával takarítják, az utastér napi söprése és portalanítása, lucskos időben pedig a karosszéria külső mosása azonban mindegyiken egyformán kötelező. Alapos, külső-belső tisztításra nagyjából három-hat hetente küldik a buszokat, a gyakoriságot az elfogyasztott üzemanyag alapján számítógéppel határozzák meg.
Az éjszakai takarítás mellett napközben is kisöprik viszont valamelyik végállomáson a BKV plusz jelű buszokat, a márkavédjegyes járművek tisztítását és karbantartását kiemelten kezeli a BKV. A Volvo buszokat viszont még ennél is nagyobb becsben tartja az üzemeltető, a napi takarítás mellett hetente egyszer alaposabban kisikálják és havonta egyszer egy mindent átfogó nagy tisztításon is átesnek. Az utasok azonban nem kímélik ennyire e korszerű, kényelmes járműveket: a Volvók legalább annyira szemetesek, mint a többi, s graffitik is rondítják a svéd "csodákat". Ezekről a buszokról azonban a firkákat mindennap lemos-sák, s ez igen költséges eljárás. Kovács szerint a drága vegyszer árából évente vehetne a cég egy új, hetvenmillió forintos Volvót.
A járműveket a BKV külső céggel takaríttatja - ez havonta egy-másfél millió forintos kiadás -, a munkások éjjel teszik tisztába a nappal összerondított kocsikat. A mintegy ezerkétszáz liter hulladék többsége papír zsebkendő, szotyola, kólás- és sörösdoboz, de volt, hogy aranyórát találtak egy busz csuklós részében a takarítók. A fővárosiak utazási kultúráját jelzi, hogy alig van olyan jármű, ahol ne lenne az ülések kárpitjába passzírozott, vagy földbe taposott rágógumi. Ezeket a legnehezebb eltakarítani.
Az utasok telefonon, személyesen és levélben is rendszeresen bírálják a BKV-t a koszos, szemetes járművek miatt, s a konkrét bejelentéseket az illetékesek minden alkalommal ki is vizsgálják, s ahol lehet, változtatnak a helyzeten. A napközbeni szemetelés ellen azonban nincs ellenszere a BKV-nak.