Gól, kosár, póker

Új divat hódít az amerikaifutballban. A játékosok decemberben sem hajlandók hosszú ujjú trikóban játszani, mert az nem elég férfias. A mez alatt viselt védőpárnák mérete is zsugorodik, mert a túl nagy tömések mellett nem érvényesülnek eléggé a végtelenségig kidolgozott izmok.

A meccsek három óránál is tovább tartanak, ám a stadionok az időjárástól és a hazai csapatnak a tabellán elfoglalt helyétől függetlenül állandóan, mindenütt zsúfoltak. A keleti parton most szokatlanul meleg van, ám a szurkolók az ország más részein uralkodó hóban-fagyban is kitartanak. Sőt szinte minden meccsen felbukkannak a téllel félmeztelenül dacoló drukkerek - igaz, ők nem kólával fűtik magukat.

A magyar szemmel egészen elképesztő szurkolói hűség nem kevésbé meghökkentő jegyárakkal párosul. A "tojásfutball" profi bajnokságában, az NFL-ben az átlagos belépő ebben a szezonban 54 dollár 75 centbe - azaz mintegy tízezer forintba - kerül. A legjobb helyekre az átlagár ennek a háromszorosa, de ilyen tikettek gyakorlatilag nem jutnak el kereskedelmi forgalomba - a bérletesek már jóval az idény előtt lefoglalják azokat. A kiváltságosok közé pedig a legtöbb városban csak "kihalásos alapon" lehet bekerülni.

A profi sport Amerikában pontosan úgy működik, mint bármely más jelentős vállalkozás: kifinomult gazdasági számítások alapján, a legmodernebb üzleti módszerekkel. Azt is nyomon követik, hogy egy négytagú család hol mennyit költ egy-egy sporteseményen. Az NFL címvédője, a mérkőzéseit Boston egyik elővárosában játszó New England Patriots stadionjában alkalmanként átlag 415 dollárba és 22 centbe - 75 ezer forintba - kerül a négy jegy, a parkolás, a büfében az étel-ital, illetve az üzletekben vásárolt szuvenír.

Ennél is többet kóstál egy kirándulás a Los Angeles Lakers kosárlabdameccseire. A Staples-csarnokban az átlagos helyár 75 dollár 40 cent, ami 7 teljes centtel több, mint az NFL bajnokának otthonában. Az átlagos nézőszám ennek ellenére 18 899 fő - éppen ennyien férnek el a tribünön. Míg a béralku miatt szünetelő jégkorongbajnokságnak csak feltételes tévészerződése van (az NBC adná a meccseket, ha lennének, és az NHL-lel csupán a reklámbevételen osztozna, vagyis nincs garantált bevétel), az NBA a 2002-2008 közötti közvetítési jogokat 2,2 milliárd dollárért adta el a TNT nevű kábelcsatornának, amihez jön még 2,4 milliárd a földi sugárzású ABC-től. Az NFL nemrégiben hozott tető alá három szerződést, amely 2006 és 2011 között évi több mint kétmilliárd dollárt garantál csak a közvetítésekből - és még mindig maradtak eladni való mérkőzéscsomagok.

Az amerikaiak sportimádatát nem ingatta meg sem a baseballt és a "tojásfutballt" megfertőző dopping, sem a kosárlabdasztárok új, minden eddiginél erőszakosabb nemzedéke. Az NBA a mostani szezonban első ízben szárnyalja túl a hárommilliárd dolláros bevételt; tavaly júliusban a Phoenix Suns csapata több mint 400 millió dollárért cserélt gazdát. A detroiti nézőtéri verekedés, ha lehet, csak még izgalmasabbá tette a sportágat, amelynek egyszerre kellene megfelelnie a nyugodtabb élethez szokott idősebb szurkolók és a "mai világra" hangolódott, 19-34 közötti korosztály igényeinek. További "gond", hogy a közönség kilenctizede fehér, míg a játékosok 85 százaléka fekete - de Amerikának van némi gyakorlata a kulturális különbségek áthidalásában.

A baseball sem panaszkodhat. A 2004-es idényben 86 év után először végzett az élen a Boston Red Sox, ami egészen hihetetlen nézettséget hozott. A csapatok 120 és fél millió dolláros fizetési plafonban állapodtak meg (a baseballban negyvenfősek a keretek), ám a New York Yenkees csaknem 188 milliót fordított játékosai fizetésére. A túllépés miatt több mint 25 millió dolláros "luxusadót" kellett fizetnie az MLB-nek, ám jut is, marad is, elvégre a bevétel meghaladta a 315 millió dollárt.

Az úgynevezett amatőr ligákban sem ritka a komoly bevétel. A Floridai Egyetem futballprogramja például tavaly 30 millió dolláros tiszta profitot termelt. Ehhez azonban éveken keresztül, folyamatosan a legjobb edzőket kell megfizetni és a legjobb játékosokat megszerezni, ami nem egyszerű feladat, mert a konkurencia már egyetemi (sőt már középiskolás) szinten is óriási.

A befektetés is. A győzelem istennőjéről elnevezett sportszergyártó cég reklámkampányaihoz összesen 1,7 milliárd dollárért szerződtetett sportolókat. A jelenlegi állapot szerint 2009-től már évi 375 millió dollárt fizet majd akkor is, ha addig nem vállal újabb kötelezettségeket. Egyedül a Cleveland Cavaliers ifjú kosárlabdázója, az év újonca büszke cím birtokosa, LeBron James 90 millió fölötti összeget kap hét évre.

A tévéknek azonban, ha sportról van szó, semmi nem elég. A legújabb mánia a póker, ami egyesek szerint talán nem is sport, mégis csaknem kétmillióan nézték meg felvételről a világbajnokság összefoglalóját az ESPN sportcsatornán. Ami a nézők számára különösen vonzó lehet, hogy itt a pénz zseton formájában ott van az asztalon.

Jelenet a New England Patriots-New York Jets mérkőzésből: a nagy találkozás
Jelenet a New England Patriots-New York Jets mérkőzésből: a nagy találkozás
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.