Ferihegy: az igazi elszállás?

A repülőtér könyvvizsgálójának tulajdonosa, Virág Attila egyben a Wizz Air résztulajdonosa is. A fapados légitársaság novemberig félmilliárdosra becsült tartozást halmozott fel Ferihegyen.

A Ferihegyi repülőteret üzemeltető, állami tulajdonban lévő Budapest Airport (BA) Rt. könyvvizsgáló cégének több tulajdonosa, illetve vezető munkatársa is érdekeltséggel bír az idén tavasszal indult fapados légitársaságban, a Wizz Airben - tűnik ki a Népszabadság birtokában lévő dokumentumokból. A Wizz Air az elmúlt hat hónapban csaknem félmilliárd forintos adósságot halmozott fel a repülőtérrel szemben.

Értesüléseink szerint az adósság annak ellenére halmozódott hónapokon át, hogy a repülőtér - legalábbis a BA Rt. állítása szerint - minden esedékes követelését kiszámlázta a fapados légitársaságnak. A tartozás és annak mértéke - leszámítva a Malévot - példa nélküli Ferihegyen. A BA Rt. ugyanis már néhány hetes fizetési késlekedés esetén is felszólítja adósát, s ha kell, megteszi a behajtáshoz szükséges lépéseket. A Wizz Airéhez hasonló különleges elbánásban eddig senki sem részesülhetett. Úgy tudjuk, a tartozásra november végén csak a BA Rt. számítógépes rendszereinek és adatbázisának ellenőrzésekor derült fény.

Az adósságra vonatkozó adatokat mind a BA Rt., mind a légitársaság üzleti titokként kezeli, kérdéseinkre a cégeknél kitérő válaszokat adtak. A BA Rt. tájékoztatása szerint a Wizz Air "megállapodás szerint" fizet, ám ennek tartalmáról nem kaptunk felvilágosítást.

Figyelemre méltóak azok a személyi átfedések, amelyek a BA Rt. könyvvizsgáló cége, a Pertia Könyvvizsgáló Rt. és a Wizz Air magyar tulajdonosi köre között áll fenn. A Pertiát a BA Rt. előző tulajdonosa, a szabad demokraták által irányított gazdasági tárca bízta meg 2002. augusztus 1-jével, a cégbírósági adatok szerint a 2007 novemberéig szóló megállapodást idén június elsején újólag hatályosították. (Néhány hétre rá fogadta Ferihegy az első Wizz Air-járatot.) A Pertia egyik vezető tisztségviselője a szabad demokratákhoz kötődő üzletember, Virág Attila. A Pertiában jelentős résztulajdonnal rendelkezik a Virág tulajdonában lévő Tiara Tőkebefektetési és Gazdasági Rt., ez utóbbi pedig az Eurohand Rt.-n keresztül résztulajdonosa a Wizz Airnek. Emellett Virág több közeli rokona és cégtársa is egyszerre kapcsolódik a légitársasághoz és a BA Rt. könyvvizsgálójához.

Semmilyen jel nem mutat arra, hogy az ÁPV Rt. a könyvvizsgáló lecserélésén gondolkodna, és megnyugtató lehet a menedzsment számára a privatizációs szervezet tájékoztatása is. E szerint a BA Rt. havi kontrolling adatszolgáltatást teljesít az ÁPV Rt. felé, ám ebből "nem derül ki, hogy a társaságnak melyik szerződéses partnerével szemben milyen mértékű követelése áll fenn". "Egy ilyen szintű követelés, illetve tartozás a cég menedzsmentjének vagy legfeljebb a társaság igazgatóságának hatásköre, tehát a tulajdonosnak erre szükségképpen nincs rálátása". A privatizációs szervezetnek a Wizz Air tulajdonosi szerkezetéről sincs információja, így a Népszabadság által megismert összefüggésekről sem. Az ÁPV Rt. előtt az is ismeretlen, "hogy a BA Rt. milyen módszerrel kezelte a neki tartozó cégeket", így "nem tudja megítélni, hogy Ferihegy részesített-e valakit különleges bánásmódban".

Továbbra sem tudni, lesz-e felelőse a repülőtéri dolgozók tavaszi szuperbulijának, az ÁPV Rt. ez ügyben elrendelt vizsgálatáról szeptember óta nem adtak felvilágosítást. Július végén még arra keresték a választ, az ügynek mely részét vizsgálja az ÁPV Rt., és melyiket a BA Rt. felügyelőbizottsága. Ennek alapján viszont aggályos, hogy a vizsgálatban részt vehetett Bálint Tamás, a BA Rt. felügyelőbizottságának elnöke, akit azóta hivatali vesztegetéssel gyanúsítottak meg a K & H brókerbotrányban.

A
A "szuperbuli"
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.