Végy egy nagy tévét! De nagyon nagyot! Amerikában alighanem így kezdi minden lakberendezési tanácsadó, mert általában legalább negyven-ötven hüvelyk, azaz 100-120 centi képátmérőjű készülékek állnak a nappalik fő falánál. Vagy a tévészobává átalakított szuterénben, merthogy manapság ez a divat. Az óriás tévé a modern kályha, ahonnan el lehet indulni. A hatalmas készülékek ára ezer dollár fölött kezdődik, és a határ szinte a csillagos ég: van, amelyik 8-10-szer ennyibe kerül.
Az óriás tévé a kályha,
Lakberendezési ügyekben Amerikában különben is lenyűgözők a méretek. Egyrészt a manapság épülő házak átlagosan jó negyven százalékkal nagyobbak, mint a két nemzedékkel korábbiak. Másrészt az amerikaiak egy évben több mint egy és negyed billió (1250 milliárd) dollárt költenek ház- és lakásépítésre, illetve felújításra. A klasszikus lakberendezési piac meghaladja az 500 milliárd dollárt. Csak konyhából évente jóval több, mint 400 ezret alakítanak át - s ebbe csak azokat a háztartásokat számolták bele, amelyek legkevesebb 15 ezer dollárt - csaknem hárommillió forintot - szánnak az új berendezésekre és a munkálatokra.
Volt, aki összeszámolta, hogy az amerikai tévécsatornákon a lakberendezés és a házépítés témakörében hetente 340 műsort sugároznak. Ha valaki ezekből indul ki, sosem teheti fel kényelmesen a lábát a bőrfotelje zsámolyára, mert mindig van mit lecserélni, bővíteni vagy átalakítani. Az interneten mindenről lehet kimerítő információt találni, függetlenül attól, hogy füvet szeretnénk-e telepíteni a ház tetejére vagy napelemekkel kívánjuk melegíteni a fűtővizet. Az egyik honlapon 285 olyan forrást soroltak fel, ahol a világhálón a kínai lakberendezési alapelvekről, a Feng Shuiról lehet olvasni. A csináld magad mozgalom ezzel együtt a múlté. Aki megengedheti magának, hogy mással végeztesse el a munkát, nem tölti ezzel az idejét, hanem profikhoz fordul, akik általában a beszerzést is magukra vállalják. A terveket pedig egy bizonyos szint fölött lakberendezőkre bízzák, elfogadva: nem biztos, hogy annak legjobb az ízlése, akinek legvastagabb a pénztárcája.
A barkácsáruházakat is üzemeltető Home Depot Expo Design Centerei és a Sears áruházlánc The Great Indoors (A nagy házbelső) - nemcsak nevükben nagy - üzletei minden elképzelhető igényt kielégítenek. Például a középkorú amerikaiakban alighanem nosztalgikus emlékeket idéző, krómozott plafonventilátor kapható 79, de 949 dollárért is. A kisebb szaküzletek nehezen bírják a gigászok versenyét, amelybe érdemben az errefelé kifejezetten alacsony árakkal - és gyakran kelet-európai termékekkel - operáló IKEA sem tud beleszólni.
A tévé mellett az ágy az amerikai lakberendezés másik sarokköve. Az általában kétrészes, alsó és felső matracból álló szetteket külön bolthálózatok forgalmazzák, és meglehetősen gyakran cserélik. Az egymásba érő kiárusítások és árleszállítások között szinte alig van olyan nap, amikor a vásárlónak a teljes összeget kell fizetnie, és magától értetődő, hogy a házhoz szállításért, illetve a régi matracok elszállításáért sem kell külön fizetni.