Aktuális zajtérkép híján egyelőre csak a Polgári Légiközlekedési Hatósághoz (PLH) érkező panaszos levelekből lehet következtetni a Ferihegyi repülőtér környékén élők zajterheléséről.
Zajtérkép készül Ferihegyről
Folyamatban van azonban az új zajtérkép kidolgozása, amely pontosan megmutatja majd, hol van szükség beavatkozásra. A beruházásokra a január elseje után a légitársaságoktól beszedett zajvédelmi díj biztosít majd fedezetet. A turizmus és a légi ipar számára ugyan kedvező, a Ferihegyen élőket azonban valószínűleg kevésbé boldogítja, hogy a hirtelen megnőtt forgalom miatt az idén télen több gép fordul meg a repülőtéren, mint tavaly nyáron (ez azért jelentős, mert a hidegebb hónapokban kisebb az utazási kedv).
Egy szombati, légi közlekedéssel foglalkozó budapesti fórumon Markovits-Somogyi Rita, a PLH zajvédelmi felügyelője néhány, a repülőtér környékén végzett kutatásról számolt be. A kifutópályától 300, egy szervizúttól 10 méterre végzett mérés például azt mutatta, hogy a légi és földi járművek zaja összemérhető egymással. A szervizúton haladó traktor és az elhúzó Boeing 737-500-as legnagyobb zajszintje között például alig mutatható ki különbség. A személygépkocsi azonban jóval csendesebb, mint az Airbus A320-as. A 16-17 pontos különbség azért is jelentős, mivel a hangerősség mérésére szolgáló decibelt nem lineárisan, hanem logaritmikusan mérik. Ez azt jelenti, hogy ha valahol az 50 decibeles zajszint a duplájára nő, akkor nem 100, hanem 53 decibelt mutatnak a műszerek. A repülőtér megengedett legnagyobb zajszintjének mérése ennél is bonyolultabb: a napi átlagot kell figyelni, napszakonként eltérő súlyozással. Az így kapott érték persze jóval alacsonyabb, mint egy felszálló repülő 75-80 decibeles maximális zaja. A hatóságok az átlagot figyelik, a lakók azonban az időszakos csúcsokat hallják - ez gyakran konfliktusok forrása. Szigorú szabályok vonatkoznak az esti és éjszakai gépmozgásokra: 22 és 6 óra között ötven, 24 és 5 óra között hat fel- vagy leszállás végezhető.
A kutatások azt is kimutatták, hogy azonos zajszint esetén a légi járművek jobban zavarják az embereket, mint a földiek - közölte Markovits-Somogyi Rita. Erre egyelőre nincs részletekbe menő tudományos magyarázat, arra azonban van, egy kisrepülőgépet miért érzékelhetünk "ugyanolyan" hangosnak, mint egy nagyot (noha a műszeres mérések jelentős különbséget mutatnak). Mint kiderült, a modern utasszállítók általában minden, a fül által érzékelhető frekvencián egyformán zajosak. A homogén "fehérzaj" kevésbé zavaró, mint esetenként a kisgépek süvítése, ahol egy-egy frekvenciatartományban akár kiugró eredmények is előfordulhatnak.