Kétszer is gazdát cserélt az idén az M5-öst üzemeltető AKA Rt. A második formális adásvétel után is kisebbségi állami tulajdonban lévő cég módosított koncessziós szerződését tegnap írták alá.
M5: mindenki viszi a pénzét
Másfél évig tartó huzavona után a kormány tavasszal döntött az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. részleges kivásárlásáról. E szerint az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. 83 millió euróért (21 milliárd forintért) vásárolhatta meg a koncessziós cég negyven százalékát. A sztráda március eleji matricásításának feltételeit megteremtő - az AKA eredeti befektetőivel aláírt - megállapodásban az állam évente 106 millió euró (azaz csaknem 27 milliárd forint) rendelkezésre állási díj fizetését vállalta. A szerződés végleges, az Országgyűlés által hétfőn elfogadott változata szerint azonban az M5-ös a korábban vállaltnál kevesebbe kerül majd a költségvetésnek.
Kedd délelőtt aláírták az M5-ös módosított koncessziós szerződését - jelentette be tegnap Csillag István. A gazdasági tárca vezetője szerint a megállapodás biztosítja, hogy 2005 végére megépüljön az autópálya Szegedig vezető új szakasza is. A korábbi megállapodásoknak megfelelően az M5-ös új szakaszának forgalomba helyezését követő négy évben a kormánynak lehetősége lesz a sztrádacég befektetők kezében maradt hatvan százalékának megvásárlására is.
Értesülései szerint az AKA kivásárlási árának, illetve az állam által fizetendő rendelkezésre állási díjak összegének mérséklésére a minisztérium bonyolult konstrukciót dolgozott ki. Ennek első lépése egy új autópálya-társaság létrehozása volt. Az AKA-Holding Rt. néven bejegyzett cég megalakulása után 750 millió euró (187,5 milliárd forint) hitelt vett fel. A negyven százalékban az ÁAK Rt., hatvan százalék erejéig az AKA eredeti befektetőinek kezében lévő cég ezt követően mintegy 220 millió euróért (55 milliárd forintért) megvásárolta az M5-öst üzemeltető koncessziós társaságot. Az AKA tulajdonosai így felvehették a cégük működése alatt felhalmozott mintegy 230 millió eurós saját tőke, illetve az új cég 95 millió eurós (kevesebb mint 24 milliárd forintos) tőkéje közötti különbözetet. Az AKA eredeti tulajdonosai ezzel megkapták a befektetett tőkéjük 14 százalékos megtérülése alapján nekik járó 75 millió eurót (csaknem 19 milliárd forintot). Az ÁAK ugyanakkor részesedésének megfelelően 50 millió eurót (12,5 milliárd forintot) kapott vissza az AKA kivásárlására fordított pénzéből. Az ÁAK a számlájára került pénzből törlesztheti az AKA kivásárlására felvett 21 milliárd forint több mint felét a HVB Banknak. Így az állam mindössze 8,5 milliárdért jutott hozzá az AKA 40 százalékához. A költségvetést terhelő, évente fizetendő rendelkezésre állási díj 27 milliárd forintról 23,2 milliárdra csökkent. Jól járt az M5-ös konceszsziós szerződésének aláírásával a Nemzeti Autópálya Rt. is. Az AKA-Holding ugyanis mintegy 700 millió forintot fizet a társaságnak az M5-ös terveiért.
A német nagykövetség szerint tiszta a Bilfinger
A német kormány nem ismer olyan korrupcióval kapcsolatos szabálytalanságot, amely az elmúlt években a Bilfinger & Berger kizárásához vezetett volna a német mély- és magasépítési megbízások odaítélésénél - derül ki abból a levélből, amit Németország budapesti nagykövete juttatott el a gazdasági tárca vezetőjéhez. Ursula Seiler-Albring nagykövet kormánya köszönetét tolmácsolta Csillag Istvánnak, amiért a szakminiszter az M6-os koncessziós megépítésére kiírt pályázatot megnyerő M6 Duna Autópálya Konzorciumot vezető Bilfinger ellen indult médiakampány ellenére következetes maradt. Reméli, hogy sikerült minden aggályt eloszlatni, és így a kormány döntését az Országgyűlés is támogatja majd.