METROSZEXUALITÁS

Jóllehet idehaza a jelenség egyes elemei lelhetők csak fel, az Egyesült Államokban a 2003-as esztendőt a metrosze-xuálisok évének nyilvánították. Azok a férfiak kerültek "reflektorfénybe", akik akárcsak a modern nők, szőrtelenítik a lábukat, festetik a hajukat, arcpakolást használnak, szoláriumba és masszőrhöz járnak, márkás, jó minőségű és trendi ruhákat hordanak, elegáns szórakozóhelyekre és edzőterembe járnak.

A metroszexuális kifejezést egy évtizede írták le először, amikor az Amerikában és Nyugat-Európában megjelenő férfimagazinok ábrázolta férfitípussal kezdtek foglalkozni. Metroszexuálisnak akkor azokat a fiatal és heteroszexuális pasikat nevezték, akik nagyvárosban élnek, pénzük és szabadidejük egy részét megjelenésükre fordítják. Azóta tőlünk nyugatabbra mindennapos lett ez a férfitípus. A Manager Magazin írása szerint kontinensünkön a 35 évesnél fiatalabb férfiak megközelítőleg 40 százaléka metroszexuális. Vagyis hajfestéket használ, szőrteleníti magát, szoláriumba jár, férfi- és női magazinokat olvas, divatos ruhákat visel, konditeremben edz, szakmájában sikeres. Igaz, a kritériumok egy részének itthon is többen felelnek meg, mint a klasszikus értelemben vett metroszexualitásnak. Megfizethető áron a legkülönbözőbb szépség- és testápolási kozmetikumokhoz, és márkásat utánzó olcsó ruhaneműkhöz is hozzá lehet jutni. De az igazi metroszexuális feltűnően gazdag. Akár a fiatal, városlakó, hirtelen meggazdagodott yuppie, aki ahol csak lehet, kérkedik vagyonával, életvitele jelentősen eltér más gazdagokétól, vagy az ugyancsak rendkívül tehetős, de a yuppie-nál kispolgáribb életet élő bobók.

Csakhogy az új évezred új férfitípusa nem egyfajta arisztokratikus elkülönülést jelent. Kemény Vagyim fogyasztáskutató, a Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetem fogyasztáskutató műhelyének munkatársa szerint a jelenség kialakulásában sokkal inkább a szingliség játszik szerepet. Azt mondja, a fogyasztás sokáig a nők világa volt, az asszonyok költekezése, az otthon berendezése egyúttal a férj státusának szimbóluma is volt. Csakhogy az egyenjogúságért folytatott küzdelem eredményeként a nők önállóbbak lettek, saját egzisztenciát teremthetnek. A szinglik párjaiként a metroszexuális férfiak így "kénytelenek" saját maguk megmutatni társadalmi, életszínvonalbeli helyzetüket.

Vagyis ugyanúgy a fogyasztói társadalom rabja, mint a szingli.

Kemény szerint a divatnak látszó jelenséget a férfiidentitás átalakulását eredményező forradalomként is értelmezhetjük.

A metroszexuális kifejezést gyakran, de tévesen metroszexként is emlegetik. A metroszexuális a metropolisz és szexuális identitás összevonásának következtében kialakult kifejezés. Jóllehet, ma metroszexuális szexuális irányultságtól függetlenül bárki lehet. A metroszex pedig metróban való ismerkedést, légyottot jelent. Mindkét jelenséget először az angolok írták.Magyarországon a metroszexuális férfiak egyelőre nem jelentenek markáns társadalmi csoportot. A TGI Hungary piackutató cég adatai szerint hazánkban a 14-69 év közötti lakosság körében 52 ezer metroszexuálisnak nevezhető férfi van, vagyis a férfi- lakosság 1,4 százaléka tekinthető annak, míg Angliában például - szigorúbb feltételekkel - a férfilakosság 15 százaléka metroszexuális. A csoport demográfia összetételére jellemző, hogy nagy többségük (42%) középiskolát végzett, 25 százalékuk elemit, 23 százalékuk szakmunkásképzőt, tíz százalékuk egyetemet vagy főiskolát. Több mint felük pedig Budapesten vagy vidéki városokban él.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.