A jövő alternatívái
Csábító dolog a mai magyar politikát a megszokott kód alapján értelmezni. Valahogy így: van egy ásatag, anakronisztikus jobboldal, amely mást se akar, mint visszavezetni Magyarországot az "első átkosba" (a Horthy-rendszerbe); és felnőtt mellette egy hovatovább nem kevésbé anakronisztikus baloldal is, amely erős szálakon kötődik a "második átkoshoz" (a Kádár-rendszerhez). Ezek ketten, szerepeikbe kövülten, ám igencsak nagy egyetértésben gátolják a modern, európai Magyarország létrejöttét.
Általában nincs ellenemre, ha a politikát a múlt felől értelmezik. A múlt vagy inkább a hagyomány igenis fontos eleme a jelennek. Emberek, pártok, országok, rendszerek nagy ritkán lépik csak át a saját árnyékukat. Még az önmagukat leginkább liberálisnak érző, a múlttól való relatív függetlenségüket, szabad döntéseiket hangoztató embereknek is be kell ismerniük, hogy valamilyen mértékben "foglyai" múltjuknak. A hagyomány sokkal erősebb tényező, mint gondolnánk.
Ámde tegyünk határozott különbséget a múlt, a hagyomány értelmezésének lehetőségei között. Van először is a múlt értelmezésének egy rendkívül leegyszerűsítő, már-már doktriner módja - valahogy úgy, ahogyan azt az első mondatokban vázolni próbáltam. Ezzel bajosan kezdhetünk valamit, már persze akkor nem, ha tényleges mondandónk van arról, hogy miről is szólnak igazán a mai politikai konfliktusok. A múltnak ez a reduktív és doktriner felhasználása mindenre jó, csak éppen a jelen folyamatainak megértésére nem. A múltnak azonban van egy másfajta, úgy mondanám: kreatív megközelítése is, amely a múltat is (mint a jelent) gondolkodási és cselekvési alternatívák terepének tekinti. Vagy másképpen: elvek küzdelmének.
Hozzám ez az utóbbi áll lényegesen közelebb. Az előbbiről azt gondolom, hogy a politikai harcban mindig van szerepe a múlt politikai felhasználásának. De ha akár csak vázlatosan is ki akarjuk tapogatni, hogy milyen folyamatok zajlanak ma, akkor ezeket a folyamatokat felelőtlenség és gondolkodási restség pusztán a régebbi folyamatok, a bal-jobb-, a népi-urbánus, a kozmopolita-nemzeti, a liberális-konzervatív, a haza-haladás, a modernisták-retrográdok és isten tudja, még milyen ellentétpárok őrületesen semmitmondó kalodájába gyömöszölni. Semmit nem fogunk megérteni az egész mai "kocsmából", ha viszonyítási pontunk a Horthy- vagy a Kádár-rendszer, látószögünk pedig kizárólag nemzeti látószög.
A magyar politikai közélet régi és igazolhatatlan közhelye, hogy a hazai konfliktusok egy nyugatos és egy "keletes" tábor konfliktusában ragadhatók meg. Ezt a megközelítést persze sokszor maguk a magyar történelem nagyjai is táplálták olyan "kétértelmű" megfogalmazásaikkal, mint például Széchenyinek a kelet népéről szőtt eszmefuttatása vagy a két háború közötti publicisztikának számos félreérthető kategóriája. Az ilyesfajta kettéosztásokkal nemcsak az a baj, hogy hamisak, hanem, hogy szerepsémákat honosítanak meg, tesznek hagyománnyá, amit az egymást követő generációk előbb-utóbb szinte gondolkodás nélkül elfogadnak. Azt sem nehéz megindokolni persze, hogy miért történik ez így; ha a szembenálló felek túl sokszor használnak egymással kapcsolatban dehonesztáló és igaztalan címkéket, a megbántottak lassacskán - ha másért nem - dacból is meg akarnak felelni a rájuk osztott szerep követelményeinek. Gondoljunk csak arra, hogy egy olyan címke, amelyet a rendszerváltás forgatagában oly könnyen osztottak ki például liberális oldalról (a mucsai kifejezésről van szó), hány jobboldalit "varázsolt" mucsaivá. És sorolhatnánk a példákat: hányan lettek - mert lelkiismeretük és igazságérzetük ezt diktálta - "liberálbolsevikok", "nacionalisták", "zsidók", "cigányok", "nemzetiek" és "nemzetietlenek". Hányan lettek valamilyen szitokszóként használt kifejezés vállalt inkarnációi!
Talán éppen egy történelmi szerepsémába való belekövesedés és e séma dacos-lázas mai megélésének igénye magyarázza a hazai közélet állandó izgalmi állapotát és olykori kilátástalanságát. Holott érdemes lenne nyugodt, elemző és megértő hangnemben elmondanunk: a magyar politikai közéletnek nem a fentebbi megosztottság az egyetlen, s ráadásul nem ez a legfőbb tengelye. Az ellentétek lényege nem nyugatosok és nyugatellenesek között húzódott már a reformkorban sem, hanem a nyugatiasság különféle elgondolásai között. Természetesen a régi vágású történetírás ezt nem érzékelhette, amikor az általa nem kedvelt konzervatív politikai irányzatot könnyed mozdulattal azonosította a maradisággal, azaz végső soron a nyugatellenességgel. Nekünk azonban a demokrácia több mint egy évtizedes története után nincs okunk elfogadni azt a maszlagot, mely szerint a nyugatos táborral egy nem nyugatos áll szemben.
Ez a szlogen nem volt igaz a reformkorban, s nem igaz ma sem. De hogyan lehet ezt a tételt bizonyítani? Egyáltalán: szükség van-e bizonyításra?
A baj az, hogy objektív múltértelmezési hagyomány egészen egyszerűen nem létezik Magyarországon. A baloldali jellegű megközelítések a jobboldal múltbéli működését tolerálják nehezen, míg a jobboldaliak a baloldalét. Az előttünk álló évek és évtizedek talán éppen arra adnak majd alkalmat, hogy ezeket a rivális múltbéli felfogásokat rekonstruáljuk. De a múlt megítélésének kulcsa: a jelen. Ha a jelent képtelenek vagyunk rivális elgondolások, elvek, világértelmezési koncepciók egymásmellettiségeként értelmezni, hasonlóan képtelenek leszünk erre a múltat illetően is.
De milyen is a jelen? Illetve - mert ez legalább olyan érdekes - milyen gondolati alternatívák rajzolódnak ki a politikai jövőképekben?
Szinte semmilyen magyarázó érvénynyel nem bír, ha a múlt alapján próbálunk bármit is mondani a jelenről és a jövőről. S hogy ezt a párt- vagy a kormánypolitika szintjére fordítsam le: az MSZP-t lassan el kellene kezdenünk értelmezni a XXI. század felől, mint ahogyan a Fideszt is. Egyik vezető párt sem egyenlő saját múltjával, saját hagyományaival és saját - a múltból cipelt - terheivel. Mindkettő egy világlátás, egy elgondolás a modern, globalizálódó világról. De vigyázzunk, mert a jövőt illetően is fenyegetnek a doktriner értelmezési kódok. Ezek épp elégszer megvillannak: az MSZP globalizációpárti, a Fidesz globalizációellenes. Hát nem egy évszázados hagyományt görgetünk magunk előtt, amikor ilyesféle kategóriákba akarunk gyömöszölni valamit, ami sokkal több és mélyebb, mint amit ezek a szavak kifejeznek? S hogy mitől mélyebb? Nevezzük világszemléletnek, identitásnak.
Azt kellene látnunk, hogy a politikusok egyáltalán nem érintetlenek mindazoktól a vitáktól, értelmezésektől, amelyeket gondolkodók, értelmiségiek, szakértők a világ legkülönbözőbb pontjain megfogalmaznak. Megérett a helyzet arra, hogy ne pusztán a politikusok alantas fogásairól, panamáiról és kéz kezet mos ügyeiről beszéljünk, hanem arról is: milyen világ felé akarnak kormányozni minket.
Mielőtt elszörnyülködnének, hogy na ne, ekkora marhaságot még nem hallottak, válasszunk egy tetszőleges szövegrészletet. Legyen a szerző a világhírű szociológus-filozófus, Manuel Castells, aki többek között a The Network Society című könyv szerzője. Nála olvashatjuk a következőket: "Néha utópikus látomásra van szükség, hogy az emberek képesek legyenek az elgondolhatatlan elgondolására. ( ) Hacsak alternatív, az új társadalmi mozgalmak által táplált realisztikus stratégiákat nem találunk arra, hogy az áramlások terében a helyek-lokalitások társadalmi terét újjáépítsük, társadalmaink egymással nem kommunikáló szegmensekre töredeznek, melyek kölcsönös elidegenedése romboló erőszakhoz és egy történelmi hanyatlás folyamatához fog vezetni." Írja ezt a 90-es évek egyik legtöbbet hivatkozott (mellesleg volt marxista) szerzője. S nem tudom, észrevették-e: a fogalmazásmód nem áll távol a Fidesz vezetőinek fogalmazásmódjától. Távolról sem azt állítom persze, hogy a Fidesz "olvasta volna" Castells híres művét, és ebből párolta volna például a "merjünk nagyok lenni" jelmondatot, abban azonban bizonyos vagyok, hogy a castellsi világlátás igenis benne van mindabban, amit a mai Fidesz képvisel. És még ki tudja ki mindenkié. A Fideszt egyszer talán el kellene kezdeni elemezni - végre nem a magyar múlt, hanem a jövő felől. Kellene egy nagyvonalú attitűd, amelynek segítségével meg kellene próbálni kitapogatni a Fidesz elgondolásait a demokrácia és a kapitalizmus változó természetével kapcsolatban.
Nem véletlenül írok "változó természetről". Castells - hogy az ő példájánál maradjak - könyveiben végig egy nem statikus, hanem nagyon is mozgásban lévő valóság ellentmondásaira keresi a választ. Miért nem vesszük észre, hogy a magyar demokrácia sem statikus, hanem nagyon is mozgó és változó valami, amelyben igenis van legitimitása a változás alternatív értelmezéseiről beszélni? Megkockáztatom: talán az a mai politikai konfliktusok legmélyebb magyarázata, hogy miközben a jobboldal változónak, kialakulatlannak tekinti a minket körülvevő világot, a baloldal inkább statikusnak, a már Nyugaton meghonosodott kapitalizmusmodell adaptációjának tekinti a magyar variánst. Hamis az egyik vagy a másik megközelítés? Mondhatjuk, hogy jogosulatlan a hazai folyamatokat úgy értelmezni, ahogyan azt a Fidesz teszi? Nem hinném. S mondhatjuk-e, hogy hibás - mint ahogy a jobboldal véli - a baloldalnak az a megközelítése, hogy nekünk alkalmazkodnunk kell a tőlünk függetlenül létező nemzetközi környezethez? Erre is tagadó a válasz. Mindkét értelmezés jogosult, legitim. Mindkét értelmezés nyugatos. Egyikre sem mondhatjuk azt, hogy alacsonyabbrendű, mint a másik, még akkor sem, ha az egyik irányzathoz soroljuk magunkat, vagy ha kiver bennünket a víz, amikor meglátjuk az ellenfél vezető embereit.
Azért nem viselkedhetünk pökhendien a másik oldalon állókkal szemben, mert szeretnénk, ha a hagyomány éppen ott törne meg, ahol a legelevenebb: "nyugatosok" és "keletesek" között. Ha ténylegesen az EU tagjai leszünk, jobban tesszük, ha két különböző Nyugat-felfogásról beszélünk. Egyáltalán nincs szégyenkeznivaló amiatt, ha magyar politikusok számára súlyos fejtörést okoz az, ami a világ más pontjain is dilemma. Például, hogy a sebesen változó és hálózatosodó világban mi lesz a lokális identitással? Ha Castells mondhatja, hogy globalizáció és lokalizáció ugyanannak a folyamatnak két oldala, miért ne mondhatnák ezt magyar politikusok is? S mint ahogyan el kell várnunk, hogy a politikusok egyik része tartsa tiszteletben azt a másik részt, amely a kettő közül inkább a lokálisra helyezi a hangsúlyt, tiszteletben kell tartanunk azokat a politikusokat is, akik inkább a globális szempontot tartják meghatározóbbnak. Vegyük észre, hogy a nyugati világban zajló folyamatok eltérő értelmezéseiről van szó. A szemben álló táborok - s ez a lényeg - ma már messze nem pártállami vagy még régebbi szerepeket elevenítenek fel, hanem megpróbálják a mai helyzetben meghatározni és azonosítani magukat.
Nem néhai párttitkárok és dzsentriivadékok ágálnak tehát egymással szemben. S legfőképpen nem abban a - nemzeti - látószögben gondolkodnak, amelyben elődeik tették. Ha a magyar közéletben ez a megállapítás képtelen az evidencia rangjára emelkedni, akkor az évszázados átok (hagyomány) továbbra is fogságában tart majd minket. Ha azonban sokan és kitartóan segítik beláttatni a pártokkal és velünk, közvéleménnyel, hogy itt nem a különböző múlt elszánt restaurálására törekszenek, hanem a jövő alternatíváinak megfogalmazására, akkor abból még hasznunk is lehet. A legfontosabb haszon az, hogy megtanulhatjuk: a legjobbnak vélt politikai rendszert (a demokráciát) sem lehet csak egyféleképpen működtetni, s a demokrácia egyáltalán nem olyan magától értetődően mindenre megoldást nyújtó rendszer, mint amilyennek vágyaink rajzoltatták velünk.
Ez az a nagyon egyszerű gondolat, amelyet a magyar közönségnek oly kevés módja volt eddig ízlelgetni. Hogy a tapasztalatokról már ne is beszéljek.