Fedélzeti jelentés a Titanicról

Noha az idei Titanic fesztivál programjával kapcsolatosan megoszlanak a vélemények, elmondható, hogy számos érdekes mozidarab került a közönség elé. Az elégedetlenkedők elsősorban a távol-keleti filmeket hiányolják: csupán egy, a hongkongi Szigorúan piszkos ügyek került be a fesztiválműsorba.

Utóbbi kőkemény zsarufilm. Első pillantásra meglepő, hogy egy kifejezetten kommersz mű van a Titanic amúgy szigorúan válogatott programjában. Az még zavarbaejtőbb, hogy a Szigorúan piszkos ügyek a tavalyi év legnézettebb filmje volt Hongkongban. Az pedig már egészen ijesztő, hogy azóta a második rész is lefutott a mozikban, sőt a harmadikat is gyártják. Ezek ráadásul nem klasszikus folytatások, hanem előzmények (mivel több fontos karakter elhalálozik az első epizódban).

De megnyugodhatunk, nem egy újabb John Woo-epigonnal van dolgunk, hanem valami egészen újat látunk. Bár az amerikai kommersz filmekhez szokott hazai néző befogadóképességének határait súrolja Wai Keung Lau rendezése, az indokolatlan lassítások, az egyszerű konfliktusok pedig melodrámai szintre vannak felfokozva. De mindez ne vegye el a kedvünket a Szigorúan piszkos ügyektől. Ez egy rendkívül pörgős, intenzív thriller, igaz, a happy endhez szokott lelkünknek furcsa befejezéssel.

Az idei Titanic egyik nagy témája a szex. Ebből a szekcióból két említésre méltó művet is kiemelnénk: Bertrand Bonello A pornófilmes és Michel Reilhac Pajzán pózok című munkája igen egyedi alkotás. A pornófilmes egyik szenzációja, hogy a címszerepben a francia új hullám korábban istenített, ma azonban már kissé feledésbe merült sztárszínészét, Jean-Pierre Léaud-ot láthatjuk. A Cannes-ban 2001-ben a Kritikusok Hetén a nemzetközi kritikusok díját elnyerő mű bámulatosan szentimentális alkotás, a lelki folyamatok itt is melodrámaiak, de ezt a rendező a lehető legkevesebb eszközzel igyekszik elérni.

A mustra egyik slágerfilmjének, a Pajzán pózoknak a híre megelőzte a művet: aki be akart jutni rá, napokkal előre meg kellett vennie a jegyét. Michael Reilhac a húszas-harmincas évek néma pornófilmjeiből válogatott össze egy csokorral. Van benne minden: szexre éhes apácák, papok, szakácsok, rendőrök, sőt még egy helyes kutya is, amelyik aktívan részt vesz az orális közösülésben (az állatvédők miatt Nagy-Britanniában cenzúrázni kellett a filmet). Itt azonban senki ne gondoljon a mai pornókra, a múlt század elején ugyanis nem hivatásos módon, hanem egyéni megrendelésre vagy egyszerűen szórakozásból készültek ezek a filmek. (Ezért a rendezők és a szereplők kiléte nem ismert.) Számos vicces jelenet bizonyítja ezt, kedvenc példánk, amikor az egyik szereplő műbajusza leesik a nagy "tömörülés" közepette.

Michael Reilhac rendező lapunknak elmondta, kutatásai során több mint 350 ilyen némafilmet talált különböző filmarchívumokban. Elsősorban olyanokat válogatott be, amelyeknek különleges története, cselekménye volt. Természetesen sok jelenetet - főleg erotikusakat - kivágott ezekből. Kérdésünkre, miszerint mi motiválta erre a munkára, a rendező azt felelte: akárhogy is nézzük, ezek a korai pornófilmek ma már filmtörténet. Kutatásai során kiderült, hogy ezeket a műveket később rendszeresen vetítették a nagyvárosok bordélyházaiban is, ahová a nagybácsik rendszeresen elvitték a család fiatalabb tagjait - szexuális felvilágosítás céljából. Az már külön pikantéria, hogy ezek a vetítések rendszeresen a misék után voltak.

A fesztivál egyik legerősebb filmje a német Tom Tykver A gyilkosok is mennyországba mennek című drámája. Ennek különlegessége, hogy a forgatókönyvet a már elhunyt neves rendező, Krzysztof Kieslowski jegyzi. A lírai szépségű mozi minden egyes képkockájában első osztályú filmművészet - két nagy rendezőtől.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.