Turul - magyar felségjellel

Továbbra is érvényes a Magyar Köztársaság légierejének fejlesztésére tett orosz ajánlat, és érdemi választ várunk a MiG-29-es gépek átfogó modernizációjára vonatkozó távlati együttműködési tervre. Lényegében ezzel mindent elmondtam - kezdte moszkvai irodájában Nyikolaj Nyikityin főkonstruktőr, a MiG orosz repülőgépgyártó konszern vezérigazgatója. Szavai elszántak és határozottak voltak. Sem tekintetével, sem tagolt, nyomatékosító mondatfűzésével, sem pedig mondandójával nem hagyott kétséget afelől, hogy szerinte a magyarok egy kiváló ajánlatot kaptak, amelynek gazdasági, műszaki és katonai tartalma minőségileg felette áll bármely más ajánlatnak.

A maga által kezelt laptopról kivetített képek és ábrák az egyórás prezentáció során hol látványos főszereplőként, hol pedig háttérepizódként tűntek elő. Nyikityin a józan gazdasági megfontolásra hivatkozva bevezetőül utalt arra, hogy az orosz-magyar repülőgép-felújítási együttműködés három forrásból valósulhat meg. Az elvégzett munka ellenértékének egy részét letudnák az orosz államadósság törlesztéseként, egy részéért készpénzben számolnának el, a fennmaradó rész pedig magyar ipari, élelmiszer-ipari és mezőgazdasági termékek Oroszországba szállításával egyenlítődne ki. Teljességgel nyilvánvaló, hogy a MiG vezérigazgatója kormányzati szintű együttműködésről beszélt. Annál is inkább, mivel tavaly Moszkvában Putyin elnök szóba hozta a MiG-felújítási tervet a magyar kormányfőnek, aki szakértőt jelölt ki a kérdéskör tanulmányozására. Ezt követte a magyar döntés a Gripenek beszerzésére vonatkozóan. A MiG ezzel együtt nem hagyott fel a reménnyel, hogy a magyarok mégiscsak belátják: az orosz ajánlat a kedvezőbb. A magyar politikai és katonai vezetéshez eljuttatott elemző ajánlat mutatói alapján az oroszok számításai szerint ez a projekt legfeljebb egynegyede-egyötöde a Gripen költségeinek, miközben a teljesítmény felülmúlja a harci tapasztalatokkal egyáltalán nem rendelkező svéd gépek produkcióját.

Turulnak kereszteltük el a MiG-2 gépet, mondja Nyikityin, és a vetítővásznon már szárnyal a magyar légierő jelzéseit magán viselő kísérleti példány. A vezérigazgató előadása során érveket láthattunk-hallhattunk amellett, hogy miért érdemes a ma meglévő MiG-29-es gépeket átalakítani MiG-29SZMT, azaz Turul-1 változatra, ami az egyszemélyes változat új kabinnal, vagy a Turul-2-re, ami a kétszemélyest jelöli. A szemléletesség kedvéért összehasonlító adatokat kaphattunk arról is, hogy a 27 modernizált MiG-repülőgéppel azonos katonai potenciál eléréséhez a JAS-39, vagy ismertebb nevén Gripen gépekből 33 darab hadrendbe állítása szükséges.

A vadász-elfogóképesség összehasonlító grafikonja 1 egységként kezeli Franciaország harci gépeinek mutatóját. A briteké 1,025, a németeké 0,8, az olaszoké 0,69. A magyar honvédség gépei a MiG-29-esek jelenlegi állapotában 0,49 pontnál vannak. A magyar gépek a korszerűsítés első szakaszával elérhetik a 0,79 pontot, ami megfelel a német mutatónak, a második szakasz végrehajtásával a magyar vadászgépek elfogó-képessége egyenértékű lehet a franciákéval.

Csapásmérő képesség tekintetében a négy említett nyugat-európai állam mutatói hasonlítanak az előbbiekre. A magyarok jelenlegi teljesítménye 0,1, a korszerűsítés első lépcsőjével elérhető a 0,25 a második lépcsővel a 0,45 pont. Annyi első látásra is leolvasható, hogy a maihoz képest megkétszerezhető, illetve megnégyszerezhető a teljesítmény. A MiG-gépek fegyverzete lehet az oroszok által ajánlott különféle rakéták csoportja, de lehet - megfelelő elektronikai-vezérlési adaptációval a NATO- tagországok piacán beszerezhető fegyverzet is. A fejlesztők által a műszaki teljesítmény csúcsának mondott Turul, azaz a MiG-29SZMT képes repülés közben üzemanyag-utántöltésre, és a gép maga is szolgálhat más repülőgép utántöltésére. A korszerű számítástechnika révén egyszerre négy célpont sikeres leküzdésére képes. Az úgynevezett egyesített harci képességek tekintetében a Turul valamivel jobb mutatókkal rendelkezik, mint az F-16C. Ezen a listán egységnyi lemaradásban van a Tájfun és az svéd JAS-39, azaz a Gripen. A Magyar Honvédség által ma tulajdonolt MiG-29-es gépek ebben a tekintetben a felét tudják a Gripen gépeknek. A legszembetűnőbb az érték/hatékonyság mutató, ami azt jelzi, hogy a ráfordítások nyomán előállított érték milyen hatásfokkal hasznosul. Nos, a MiG Turulja háromszor-négyszer olyan hatékony mint a Gripen, hatszor előnyösebb, mint a Tajfun. Érdekesség, hogy a mai, tehát nem korszerűsített magyar MiG-29-esek lényegében egyenértékűek az F-16C gépekkel. A Moszkvában megismert adatok szerint a Turul verhetetlen a teljes harci kapacitásban, vagyis a levegő-levegő, valamint a levegő-föld feladatok megoldásában. Nyikityin vezérigazgató-főkonstruktőr táblázatában hajszállal van a második helyen a Tájfun, ám a Gripen jó 40 százalékos lemaradásban van az orosz Turul mögött. A MiG vezetői egyáltalán nem csinálnak titkot abból, hogy Moszkvában bíznak a magyarok racionális higgadtságában. Azt a kérdést sem tekintette provokációnak Nyikityin, hogy vajon ugyanezt az előadást ugyanezekkel a számokkal mondanák e végig a svéd tervezőirodában. - A számok makacs dolgok, kár zsonglőrködni velük - mondja elgondolkodva.

A Mikojan nevét viselő tervezőiroda 64 esztendővel ezelőtt jött létre. A tervező asztalokon 450 repülőgép megépítését álmodták meg. Ebből ténylegesen 170 harci gépet készítettek el és 94 repülőgépfajtát gyártottak sorozatban. A több mint hat évtized alatt legyártott 60 ezer MiG-ből 11 ezer került exportra, a világ 40 országába. Zsukovszkij város repülőtere - Moszkvától alig fél óra autóutazás - augusztusban a szokásos légishow színhelye lesz, s a MiG vezetői örömmel értesültek arról, hogy magyar szakújságírók akkreditáltatták magukat a bemutatóra.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.