Nem illik megszámolni az egymillió munkahelyet

Ezen a héten az MNB volt elnöke, Bod Péter Ákos a NolTotó áldozata.

Ez egy másik újság?

Megkérdeztük az újságárust és a vásárlókat, hogy tetszik nekik a megváltozott Népszabadság. Tetszik.

Magyarország-illat, Afrika-íz - Különleges desszert Mautner Zsófival

Ezúttal nem a gasztronómia világából érkezett a vendég, de mint kiderül, nem is áll olyan messze egymástól a Mr. Orrnak is nevezett Zólyomi Zsolt parfümőr és Mautner Zsófi tevékenysége. Az mindenesetre biztos, hogy egy illat képes ételt ihletni és viszont. Chili a szembe

Orbánhoz zarándokolnak az esztergomiak

Mi vezetett odáig, hogy új választás kiírásáért indul gyalogos zarándoklatra a polgármester és száz polgár? Videó

Gyanús vagyok - Lévai Balázs beült a Nol Presszóba

Egyetért azzal Lévai Balázs, hogy „Punks are not dead", bár a punkkorszaka meglehetősen rövid volt. A Nol Presszóban azt is kérdeztük a riportertől, mit tart viszonyítási pontnak a közéletben, mire jó az autogram, és mi kéne ahhoz, hogy világgá menjen. Mármint a magyar politikán kívül. Készítette Szemere Katalin és Perjéssy Gábor.

 

A kérdező felelőssége

Egyetért azzal Lévai Balázs, hogy „Punks are not dead", bár a punkkorszaka meglehetősen rövid volt. A Nol Presszóban azt is kérdeztük a riportertől, mi tart viszonyítási pontnak a közéletben, mire jó az autogram, és mi kéne ahhoz, hogy világgá menjen. Ez látható a videóban. Aki arra kíváncsi, mi maradt ki belőle, itt olvashatja el.

- Dob vagy a basszus?
- Nekem a basszus, van is otthon basszusgitárom. Meg néha vissza szoktam élni a zenészbarátaim türelmével, és felkéredzkedem egy-egy nagyobb színpadra, általában fesztiválokon. De azért ez egy másik pálya, ezzel komolyan kellene foglalkoznom. Teljesen autodidakta módon tanultam: az osztályunk zenekarában kinéztem magamnak a basszusgitáros posztot úgy, hogy életemben nem volt hangszer a kezemben. Aztán karácsonyra kértem egyet, és mikor a gitáros kilépett a zenekarból, azonnal bejelentkeztem. Bekerültem, és szép lassan megtanultam. Mondjuk azt: kedves amatőr lettem, aki egy-egy dal erejéig elhiszi, hogy profi.

- Kinek van irodalmi igényű dalszövege?
- Ez a pontos megfogalmazás: irodalmi igényű. Ez alkalmazott műfaj, a dalszövegek azért születnek, hogy elénekeljék. Elsőként Bereményi Géza jutott eszembe, pont nemrég hallgattam meg tőle újra, azaz Cseh Tamástól a Levél nővéremnek című albumot. Elképesztő, ahogy Géza néhány dalfoszlányba évtizedeket belesűrít: „Apa kalapját fejembe nyomva megyek, egy telken átvágva a megálló felé veled"... Lovasi Andrásnak, Kiss Tibinek, Ákosnak és Bérczesi Róbertnek a Hiperkarmából is irodalmi igényűek a dalszövegei. De nem szabad elfelejteni, hogy ezek azért hullámzanak, vannak jobbak és gyengébb minőségűek. Hogy melyek a fontosak, lehet, hogy csak 10-20 év múlva tűnnek elő az életműből.

- Mivel nyugtatod az alanyt, ha izgul a felvételnél, például: mit mondtál Harold Pinter drámaírónak?
- Nagyon tanulságos élményem volt ez. Egyrészt, lám egy híres ember, profi szereplő - író színész, politikai rendezvények szónoka - milyen ideges lett egy látszólag hétköznapi helyzettől. Másrészt, átlátni, mi a te felelősséged kérdezőként. Mikor Kőrösi András operatőr barátom a fülembe súgta, hogy nagyon izzad, technikai okokra hivatkozva leállítottam a felvételt. Azt javasoltam, hogy Pinter esetleg törölje meg a homlokát, mert erősen csillog az izzadtságtól. Meg persze elmondtam, amit úgyis tudott: bármit megismételhet, bármikor újra kezdheti a mondatot. Az első öt-tíz perc után feloldódott.

- Volt, aki nemet mondott?
- Mint annyi minden az életben, ez is az időzítésről szólt, kinek hogy férünk bele az életébe. Akadt, akinél több évbe telt, míg becserkésztük, például Bret Easton Ellist vagy Philip Rothot. Milan Kundera 25 éve nem adott televíziós interjút, nekünk sem. Nick Hornbynak meg elég hisztis periódusa volt. A legnagyobb írók amúgy ügynökkel dolgoznak, és a szálak sokszor összeértek, így a korábbi munka egyfajta referenciaként szolgált. V. S. Naipaulnál, aki Kertész Imre előtt egy évvel kapott Nobel-díjat, a felesége közölte, a férje nagyon beteg, rövid interjú lehet, ráadásul nem szereti a riportereket. Sőt, ha rossz lesz az első kérdésem, feláll és kimegy. Próbáltam felvenni a helyzetnek megfelelően az okos közép kelet-európai újságíró látszatát, de szerencsére egyáltalán nem volt vérszomjas. Annyira belemelegedtünk a beszélgetésbe, hogy a felesége állította le egy órával később

- Híradóznál?
- Soha. De tisztában vagyok azzal, hogy a híradózás a televíziózás talán legfontosabb területe. De nem tartom magamat híradós alkatnak. Talán a fegyelmezettség hiányzik belőlem. Nemrég a Mindentudás Egyetemének 16 részénél én voltam a konferanszié az előadásokon. Ki kellett állni, kis mappával a kézben, a megírt szövegtől nem lehetett eltérni. Kicsit szenvedtem tőle. A híradó a máról, a mostról és a pontosságról szól. Ami engem érdekel a televíziózásban az sokkal inkább jelenségek, történetek, témák körüljárása, minél érdekesebb kontextusba helyezése, és ez nem a jelen időről szól.

 

Lévai Balázs
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.