Karácsonyi csata: Online hadüzenet
A Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzEK.org) ajánlásokat fogadott el azzal kapcsolatban, milyen szempontok szerint kellene ezeken a honlapokon befogadni a kereskedőket, vagyis kilistázni azokat, amelyek az adókerülés miatt kínálják olcsóbban portékáikat. Az időzítés nem véletlen: az idén várhatóan 200 milliárd forintos forgalom 30-40 százalékát ezekben a hetekben bonyolítja le a hazai webtérben tevékenykedő több mint négyezer shop.
A külföldről szolgáltató kereskedők akár 20 százalékos árkülönbséget is elérhetnek azzal, hogy magyar nyelvű honlapokon kínálják külföldi áfával az árujukat. Az internetezők leggyakrabban az ár-összehasonlító oldalakról értesülnek az ajánlatról, ám a karácsonyi szezonban biztos marad a rendszer. A SzEK.org által megszólított két cégnél azt mondták, az átállás hosszabb időt vesz igénybe. Jenei Péter, az Olcsóbbat portál vezetője elmondta: megvizsgálják a lehetőségét, hogy náluk rövidesen csak magyar adószámú webshopok ajánlatai szerepelhessenek, de a szerződésmódosításnak ebben az estben is 30 napos átfutási ideje lenne. Az Árukeresőnél viszont csak annyit mondtak: megjelenítik az áfa mértékét a boltok ajánlataiban.
„Nem vagyunk hatóság” – szögezték le, hozzátéve: a visszaélések felgöngyölítése az adóhatóság feladata. Mint mondták, megjelölik a külföldi székhelyű forgalmazókat, és külön ablakkal segítik a felhasználót, hogy ez esetben mire kell odafigyelnie. A tájékoztatásra szükség is van, egyre több a világhálón tapasztalatlan vásárlók száma. A korábbi években a vásárlók zöme az internetet készségszinten használó fiatalabbak közül került ki, ám most már az idősebbek is elkezdtek online vásárolni. Kis Ervin Egon, a SzEK.org elnöke szerint a tabletek és az okostelefonok segítségével az alaposabb számítógépes ismeretekkel nem rendelkező vásárlók is könnyen el tudnak érni egy-egy webshopot.
Az eddigi vásárlók is jóval gyakrabban és immár rutinszerűen vásárolnak a neten – magyarázza Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezető igazgatója. A korábbi években megszokott volt, hogy jóval többen böngészték a webshopot, mint ahányan végül vásároltak onnan. Az idén módosultak az arányok: az Extreme Digital webshopjánál a látogatószám az idén is 20 százalékkal nőtt, ám közben a megkötött tranzakciók száma 40-50 százalékkal bővült. A vevők már bíznak az online kereskedőben, onnan rendelnek, és a netes böngészés után nem mennek hagyományos üzletbe megvásárolni a terméket, mint korábban tették.
A rendelés mindennapi rutinná vált. Várkonyi Balázs szerint lassan beleivódik a köztudatba, hogy a netes vásárlás biztonságos. Ráadásul a fogyasztónak nyolc munkanap úgynevezett elállási idő áll rendelkezésére, s ez idő alatt indoklás nélkül visszaadhatja a terméket (ez jövőre 14 nap lesz). Piaci vélekedések szerint az is nagy lökést adott, hogy a Tesco is „fennakadt” a világhálón. A cégnél eddig ötvenezren regisztráltak, netshopja a márciusi indulás óta több tízezer kiszállítást teljesített.
A Budapest Bank felmérése szerint az idén a vevők a plázák után a webshopokban szerzik be a legtöbb ajándékot. (2011-ben a netes kereskedők még csak a negyedik helyen álltak a listán.) A felmérés szerint az online áruházak jellemzően a kisebb boltoktól és a hagyományos karácsonyi vásároktól halásszák el a vevőket – és nincs megállás. A Gemius piackutatása szerint a térségben még mindig nálunk a legalacsonyabb (44 százalékos) a netezők között az online vásárlók aránya.