Drágább lesz a posta, a bankolás és a repülés

Orbán Viktor egészen biztos abban, hogy alacsonyabb lesz jövőre az infláció annál – 5,2 százaléknál –, amivel kormánya számolt a 2013-as költségvetés készítésekor. Ebben kivételesen egyetért vele a Magyar Nemzeti Bank stábja, amely úgy számol, hogy 3,5 százalék lehet a fogyasztói árindex – elsősorban azért, mert a rezsitarifák januárban nem emelkednek a megszokott módon, még csak be sem fagynak, hanem tíz százalékkal csökkennek, amint arról az év végi hajrában döntött a kabinet.

Valójában nehéz megbecsülni, mekkora is lesz az átlagos áremelkedés mértéke, annyi a bizonytalan tényező. Egy biztos: a tranzakciós illeték bevezetése drágítani fogja a banki szolgáltatásokat, sőt továbbgyűrűző hatása lesz, a kereskedők erre is hivatkozva készülnek áremelésre a boltokban. Úgy tudjuk, az alapvető élelmiszereket is érinti ez, igaz, csak néhány százalékban.

Az nem valószínű, hogy az árváltozásokkal egyből január második napján szembesülnek majd a vásárlók, inkább arra lehet számítani, hogy pár hétre szétterítve épül be a kereskedők költségnövekedése – például a forint gyengülése, az üzemanyagárak alakulása – a fogyasztói árakba. Tény, hogy mivel minden ágazatnak vannak banki kapcsolatai, az illetéknek elvileg mindenhol áremelő tényezőnek kellene lennie. De nem mindenhol készülnek erre, vélhetően azért, mert a vevőkért folytatott versenyben senki sem meri megkockáztatni, hogy emiatt hátrébb sorolódjon.

Sőt a speciális adók ellenére is van olyan érintett ágazat, amely nem hajt végre áremelést januárban. Ilyen a mobilszektor, amelynek a most záruló év második felében már kétféle, csak rá szabott elvonást kellett fizetnie, mégsem tapasztalnak majd az előfizetők tarifaemelést. Ennek persze megágyazott a parlament, amikor olyan jogszabályokat fogadott el, amelyek tulajdonképpen lehetetlenné teszik a mobilosoknak az árak emelését az adókra hivatkozva. S az is igaz, hogy ezt megelőzően, a nyári változások idején, amelyik cég tehette, már emelt az árain.

Drágább lesz viszont a posta szolgáltatása a jövő évtől, ezt már be is jelentették, s azoknak is mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk, akik biztosítást szeretnének kötni a következő évben. Nekik a casco, illetve egyéb biztosítási termékek után kirótt adóval kell számolniuk, no nem az egésszel, de szakértői becslések szerint a biztosítók 50 százalékot át fognak terhelni az ügyfeleikre. De legalább a vasúton nem kell majd többet fizetnünk, mint az idén. Arra azonban nem mernének megesküdni a szakértők, hogy ez így is marad az év folyamán is: egyelőre az kockáztatható meg, hogy talán még februárban sem kér el többet a jegypénztáros a tikettért, mint most.

A légi közlekedésben az a biztos, hogy semmi sem biztos, árváltoztatási tervekről nem tudni, de ha felidézzük, mit mondtak a piac szereplői a Malév csődje után – sokáig nem tarthatók fenn a piac újraosztása miatt bevezetett rendkívül alacsony árak –, és idesoroljuk, hogy például a Ryanair az itteni kapacitásai csökkentésére készül, továbbá, hogy emelkedtek a földi kiszolgálás árai, senki sem jelentheti ki magabiztosan, hogy márpedig jövőre sem kerül többe a repülés, mint 2012-ben.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.