Drágább lesz a posta, a bankolás és a repülés
Valójában nehéz megbecsülni, mekkora is lesz az átlagos áremelkedés mértéke, annyi a bizonytalan tényező. Egy biztos: a tranzakciós illeték bevezetése drágítani fogja a banki szolgáltatásokat, sőt továbbgyűrűző hatása lesz, a kereskedők erre is hivatkozva készülnek áremelésre a boltokban. Úgy tudjuk, az alapvető élelmiszereket is érinti ez, igaz, csak néhány százalékban.
Az nem valószínű, hogy az árváltozásokkal egyből január második napján szembesülnek majd a vásárlók, inkább arra lehet számítani, hogy pár hétre szétterítve épül be a kereskedők költségnövekedése – például a forint gyengülése, az üzemanyagárak alakulása – a fogyasztói árakba. Tény, hogy mivel minden ágazatnak vannak banki kapcsolatai, az illetéknek elvileg mindenhol áremelő tényezőnek kellene lennie. De nem mindenhol készülnek erre, vélhetően azért, mert a vevőkért folytatott versenyben senki sem meri megkockáztatni, hogy emiatt hátrébb sorolódjon.
Sőt a speciális adók ellenére is van olyan érintett ágazat, amely nem hajt végre áremelést januárban. Ilyen a mobilszektor, amelynek a most záruló év második felében már kétféle, csak rá szabott elvonást kellett fizetnie, mégsem tapasztalnak majd az előfizetők tarifaemelést. Ennek persze megágyazott a parlament, amikor olyan jogszabályokat fogadott el, amelyek tulajdonképpen lehetetlenné teszik a mobilosoknak az árak emelését az adókra hivatkozva. S az is igaz, hogy ezt megelőzően, a nyári változások idején, amelyik cég tehette, már emelt az árain.
Drágább lesz viszont a posta szolgáltatása a jövő évtől, ezt már be is jelentették, s azoknak is mélyebben kell a zsebükbe nyúlniuk, akik biztosítást szeretnének kötni a következő évben. Nekik a casco, illetve egyéb biztosítási termékek után kirótt adóval kell számolniuk, no nem az egésszel, de szakértői becslések szerint a biztosítók 50 százalékot át fognak terhelni az ügyfeleikre. De legalább a vasúton nem kell majd többet fizetnünk, mint az idén. Arra azonban nem mernének megesküdni a szakértők, hogy ez így is marad az év folyamán is: egyelőre az kockáztatható meg, hogy talán még februárban sem kér el többet a jegypénztáros a tikettért, mint most.
A légi közlekedésben az a biztos, hogy semmi sem biztos, árváltoztatási tervekről nem tudni, de ha felidézzük, mit mondtak a piac szereplői a Malév csődje után – sokáig nem tarthatók fenn a piac újraosztása miatt bevezetett rendkívül alacsony árak –, és idesoroljuk, hogy például a Ryanair az itteni kapacitásai csökkentésére készül, továbbá, hogy emelkedtek a földi kiszolgálás árai, senki sem jelentheti ki magabiztosan, hogy márpedig jövőre sem kerül többe a repülés, mint 2012-ben.