Blama után: sztráda híddal

Lóhalálában két ajándékot is betolt a szabolcsiak karácsonyfája alá a kormány. Ideiglenesen ugyan, de egy hányatott sorsú sztrádaszakaszt és egy régóta készülő új Tisza-hidat is átadnak a forgalomnak.

Vásárosnaménynál péntektől az autósoké a Tiszán átívelő, 216 méter hosszú II. Rákóczi Ferenc híd, amelynek megnyitására a 41-es főúton közlekedők évek óta várnak. Az átadás még akkor is könnyebbséget jelent, ha a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. csak ideiglenesen nyitotta meg a 4,2 milliárd forintból megépült hidat, a sebesség- és súlykorlátozásnak ugyanis vége.

A végleges átadást a NIF január végére ígéri. A beruházásért felelős Közgép Zrt. konzorciumának van még ideje, egy tavaszi szerződésmódosítás nyomán a projekt teljes befejezésével 2013 májusára kell elkészülnie. A hátralévő mintegy öt hónapban a hídépítők lebontják a vásárosnaményi régi Tisza-híd elhasználódott, már felújításra sem alkalmas szerkezetét.

Az új híd szomszédságában kialakítják a Nemzeti Adó- és Vámhivatal telephelyét, amelynek építéséhez a hírek szerint a környezetvédelmi hatóság is kiadta az engedélyt. A hídavatón kiderült az is: a NIF január végén, szintén ideiglenesen, de azért forgalomba helyezi az M3-as autópálya Nyíregyháza és Őr közti 33,8 kilométerét.

Ez nagy újság az autó soknak, mert – ahogy két hete megírtuk – december elején a döntéshozók még úgy számoltak: a 31,9 milliárd forintból december végére megépült sztrádát májusig nem használhatják a közlekedők. A kínos csúszásnak két oka is volt, de miután a bizalmasan kezelt mulasztásokat lapunk napvilágra hozta, a döntéshozók mindkettőre találtak megoldást. A kész sztrádaszakasz átadásának halasztására az egyik indok az volt, hogy Ófehértónál nem épült meg a sztráda saját, önálló mérnökségi telephelye. Márpedig a szakemberek és az előírások szerint az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. munkatársainak és gépeinek támaszpontul szolgáló telep nélkül Magyarországon nem lehet autópályát megnyitni.

Még akkor sem, ha erre Nyíregyháza és Őr között egészen májusig kellene várni. Végül bebizonyosodott: a szabályok rugalmas kezelésével az M3-as új szakaszának átadása is megoldható. A trükk annyi, hogy az 1,1 milliárdból épülő ófehértói mérnökségi telephely tavaszi átadásáig az ÁAK ideiglenesen a Magyar Közút Nyíregyházán üzemelő telephelyén állomásoztatja hókotróit, munkagépeit. Ez azonban még nem volt elég az M3-as átadásához, megoldást kellett találni a lapunkban leírt másik mulasztásra is. Az autópálya Nyíregyházáig vezető régi, illetve az onnan Őr felé futó pályái között ugyanis „felfedeztek” egy kétszáz méternyi korábban megépült útszakaszt, amelyről lemaradt a burkolati jelek felfestése, a szalagkorlátok felszerelése és a táblázás.

December elején még úgy tűnt: a közlekedés feltételeit megteremtő forgalomtechnika kialakítása akár májusig is eltarthat, mivel a munkák elvégzésére még nem választották ki a kivitelezőt. A kormányzati nyomás alá került szakemberek végül kifundálták, hogy a forgalmat ideiglenes útvonalra terelik, konkrétan azokra a gyűjtőelosztó sávokra, amelyek az M3-as régi szakaszának eddig használt utolsó csomópontját és a Nyíregyháza keleti oldalán létesült új csomópontot összekötik. A terelőútra kényszerített autósok így naponta szembesülhetnek ugyan a magyar paródiával, de legalább senki sem panaszkodhat a pusztában üresen álló új sztrádaszakasz miatt.

Az ideiglenesen átadott új és a régi híd Vásárosnaményban
Az ideiglenesen átadott új és a régi híd Vásárosnaményban
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.