Orbán teljesítené be Meggyes álmát?
A fejlesztés Meggyes Tamás korábbi fideszes polgármester szívügye volt. Jórészt neki köszönhető, hogy a tervezett út 2008-ban bekerült az országos területrendezési tervbe, kidolgoztak nyomvonalterveket, elkészültek a határkapcsolatot biztosító második (a Mária Valéria hídtól nyugatra megépítendő) Duna-híd látványtervei is.
Szintén Meggyes kezdeményezésére 2008 őszén alakult meg az M11 Munkacsoport, amelynek magyar és szlovák országgyűlési képviselők, polgármesterek és közlekedési szakemberek lettek a tagjai. A testület azzal a céllal látott munkához, hogy az M11-es és annak szlovákiai meghosszabbítása, az R3-as gyorsforgalmi út tervei minél előbb készüljenek el, a projekt kerüljön be az EU által kiemelten támogatott fejlesztések közé, a 2014–2020 közötti költségvetési időszakban pedig kezdődjön meg az építése. A látványos nekibuzdulás ellenére nem történt komoly előrelépés, a Magyar–Szlovák Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében a nyomvonalterv elkészítésére beadott pályázat nem is nyert támogatást.
A kudarcokat 2010 nyarán Meggyes az esztergomi Hídlapban úgy kommentálta: „Az M11-es út több mint egy évtizede álom, melynek megvalósulását minden bizonnyal politikai okok is akadályozták.”
A kormányváltást követően Orbán Viktor miniszterelnöknek és Suzuki Osamunak, a japán gyáróriás elnök-vezérigazgatójának a 2010. júniusi találkozóján szóba került az M11-es út megépítése. A helyi Hídlap tudósítása szerint a kormányfő már akkor ígéretet tett az útépítésre, egyúttal a kabinet meg is tette az ügyben az első lépést: a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ bekérette az esztergomi önkormányzatnál fellelhető összes addigi tervet és dokumentációt.
Tétényi Éva, Esztergom 2010 óta hivatalban lévő független polgármestere is azt mondja, nem volt ismeretlen előtte az M11-es terve, már akkor találkozott vele, amikor az előző ciklusban Meggyes Tamás felkérésére részt vett a város fejlesztési koncepciójának kidolgozásában. A városvezető örül Orbán Viktor mostani bejelentésének, ám óva inti a térségben élőket, hogy a gyors megvalósításban reménykedjenek. Egyelőre ugyanis nincsenek sem hivatalos tervek, sem kijelölt nyomvonal, nem ismertek a projekt költségei sem. Hozzátette: Esztergomnak az M10-es gyorsforgalmi út kialakítása – amely a tervek szerint kétszer két sávon kötné össze Ürömöt és Kesztölcöt – gyorsabb megoldást ígérhet a fővárosba való kényelmes eljutáshoz, ám ez a projekt is csupán az engedélyeztetési eljárásnál tart. Tétényi szerint az M11-es megépítésének akkor van értelme, ha az út nem ér véget Esztergomnál, hanem elkészül az új Duna-híd is, amelynek Párkánynál vasúti összeköttetést is biztosítania kellene Szlovákia második legnagyobb teherpályaudvarához, valamint a határon túli város modern hajókikötőjéhez.
Nyíri Attila, az esztergomi önkormányzat MSZP-s képviselője szerint a helyieket nem tudta fellelkesíteni a miniszterelnök bejelentése, hiszen régóta ismert tervről van szó, amelynek megvalósulására egyelőre semmilyen esély sem látszik. Mint mondta, Esztergom jelenleg minden szempontból közlekedési végállomás, a legutóbbi felmérések szerint az átmenő forgalom nem éri el a 15 százalékot. Nyíri szerint a Suzuki a 10-es főúton eddig is megoldotta a közúti szállításait, épp ezért az autógyár és a városlakók közös érdeke inkább az lenne, hogy minél előbb elkészüljön az M10-es gyorsforgalmi út.
Steindl Balázs, a Fidesz esztergomi frakcióvezetője viszont bizakodó: szerinte a kormányfő bejelentését komolyan kell venni, a város gazdasági pozícióit jelentősen megerősítő beruházás belátható időn belül megvalósulhat.