Tarolnak a hipermarketek
A kereskedőknek nagy szükségük van minden vásárlóra: 2007 óta a kiskereskedelmi év csúcshónapjának számító december négy-hét százalékos forgalomcsökkenést hozott – a multinacionális kereskedőknek pedig tetézte a problémáit, hogy összességében 30 milliárd forintot kellett kifizetniük válságadóra. Míg az USA-ban kereskedelmi közhely, hogy a nagy láncok az év utolsó hónapjában keresik meg a teljes év nyereségét, addig nálunk a láncoknak az év utolsó hónapjának nyereségét egy az egyben le kell adniuk adóként.
Egyelőre a legtöbb kereskedő nem tudott biztosat mondani az idei szezonról,mivel sok helyen későn kezdődött az igazi bevásárlóroham. Ahogy tavaly, úgy az idén is az aranyvasárnap után több hétköznap is volt, ami elvileg a kereskedőknek kedvez, mivel régi aranyszabály, hogy hétköznap sokkal nagyobb a forgalom az áruházakban. Így sokan erre a hétre tolták el a karácsonyi nagybevásárlást.
A Tescónál elmondták, hogy a jelenlegi forgalom alapján úgy látják: jó esély van a tavalyi forgalmi szint elérésére, ám ez a nagyobb élelmiszer-inflációnak is betudható.
A CBA-nál viszont Fodor Attila kommunikációs igazgató az eddigi visszajelzések alapján úgy látja, hogy az eladott árumennyiségben is nőni tudnak a tavalyi évhez képest. Szerinte a csütörtöki nap valamivel még az aranyvasárnap forgalmára is ráerősített, így egy átlagos hétköznaphoz képest 20-30 százalékkal is erősebb volt a forgalom az üzleteikben. A Media Marktnál ellenben úgy látták, hogy a nagyobb értékű ajándékokat az idén már jóval korábban megvásárolták, és az utolsó napokra csak a kisebb értékű vagy a kiegészítő termékek maradtak.
Amiben valószínűleg az idén sem lesz változás: a nagy bevásárlórohamokból a modern üzlettípusok, azaz a hiper- és szupermarketek, illetve a diszkontok tudnak növekedni, míg a kisebb vegyesboltok jelentősége csökken. Évről évre meglehetősen felemás vélekedéseket hallani az ilyenkor kitelepülő utcai árusoktól is arról, hogy milyen volt a szezon.