Keményít a kormány
A nyugdíjakat az inflációnak megfelelően 4,2 százalékkal emelik jövőre, miközben a kasszát „kétlábasítják”, azaz a bevételek erejéig fizetnek csak nyugdíjat: az idei 3000 milliárdhoz képest csak 2550 milliárdot. Kisöprik ugyanis a kaszszából a nem nyugdíjhoz kötődő, de eddig innen finanszírozott tételeket, köztük a korhatár előtti nyugdíjasok, valamint a rokkantnyugdíjasok járandóságát. Ezeket a központi költségvetés adóbevételeiből finanszírozzák, s erre 2013-tól egy szociális alapot hoznak létre, amely az összes létező ilyen jellegű kifizetés forrása lesz a gyestől a temetési segélyig.
– 2012 az első olyan év lesz, amikor tökéletes biztonságban érezhetik magukat a nyugdíjasok – állította a miniszter. Az egészségügyi kasszát is egyensúlyi irányba tolják el, igaz, itt a bevételi és a kiadási láb még egy ideig csálé marad – ismerte el Matol csy. A kiadások 1246 milliárdra rúgnak a járulékokból és egyéb befizetésekből származó 676 milliárdos bevétellel szemben. Az 570 milliárdos különbözetet a kormány állja.
Az adóbevételekről szólva a behajtás erősítését és a trükközések megszüntetését, továbbá az arányos adórendszer 2012-es teljes körű bevezetését emelte ki Matolcsy. Az adójóváírást teljesen kivezetik, a félszuperbruttót első körben csak a havi 202 ezer forint alatt keresőknél, afelett még egy évig marad az elvonás. Az utóbbiból származó, évente és fejenként átlagosan számolt 96 ezer forintokból fogják kompenzálni azokat az alacsonyabb keresetűeket, akiknek csökkenne a jövedelmük.
A „senki sem járhat rosszabbul” elv érvényesítésére a kormány a munkavállalói járulékok egyszázalékos emelését is kompenzálni fogja – ígérte a tárcavezető. Ennek a részleteit később dolgozzák ki.
Matolcsy ugyanakkor elzárkózott a kedvezményes adókulcs alá sorolt élelmiszerek körének bővítésétől, s a kulcs esetleges csökkentését is ellenzi. Az adóváltoztatások közül az áfa 25-ről 27 százalékra növelése mellett szólt a gépkocsik átírási illetékének növeléséről, ebből 6,5 milliárdos pluszt remélnek, és teljesítményalapon fogják differenciálni a tételeket. A baleseti adó bevezetése dán modell alapján történik, az ebből várt 27 milliárd forintot a biztosítótársaságoktól szedik be, ők pedig átháríthatják az autósokra. Az áthárítás kivédésére a miniszter azt javasolja az autósoknak, hogy vezessenek balesetmentesen.
Hogy a közösségi közlekedésben megspórolandó negyvenmilliárd forint honnan jön össze, és milyen kedvezményeket vonnak el, arra Matolcsy nem tudott válaszolni. A közigazgatásban 5500 fős „hatékonyságnövelő leépítés” lesz, akit elküldenek, vagy nyugdíjba megy, vagy átképezik, vagy vállalkozó lesz. Az utóbbi célra még pénzt is adnak neki. A versenyszférába – Matolcsy szavaival – „kiáramoltatott” dolgozók után a társadalombiztosítási járulék felét kell csak fizetnie a munkáltatónak, sőt, aki rokkantnyugdíjast hoz viszsza a munka világába, az százszázalékos tb-járulék-mentességet élvez jövőre – csillantotta fel a lehetőséget a miniszter. Azt már nem tette hozzá, hogy a felezés és az ingyenesség hány hónapra szól.