Jobb hétévesen kezdeni az iskolát?

Jobban teljesítenek az iskolában a hétévesen, évvesztesként beíratott gyerekek, mint hatévesen beiskolázott társaik. Ez az előny lényegesen nagyobb a csupán általános iskolát végzett, mint a diplomás anyák gyermekeinek körében, de mértéke az iskolai pályafutás alatt csökken.

Többek között ez derült ki Hámori Szilvia, az MTA Közgazdaságtudományi Intézetének tudományos segédmunkatársa, és Köllő János tudományos főmunkatárs tanulmányából, amely a Közgazdasági Szemlében jelent meg nemrégiben.

A szakemberek többek között az országos kompetenciamérések alapján azt vizsgálták, milyen hatással van a beiskolázási életkor a negyedikes, illetve a nyolcadikos diákok teszteredményeire, különös tekintettel az iskolázatlan, illetve a diplomás anyák gyermekeire.

Az alapul vett 2006-os kompetenciamérésben részt vett diákok a tesztek idején 10-11, illetve 14-15 évesek voltak, így már az 1986-ban bevezetett, rugalmasabb beiskolázási szabály szerint kezdték meg iskolai pályafutásukat. Ez kitolta – augusztus 30. helyett május 31-re változtatta –, illetve bizonyos korlátok között szabadon választhatóvá tette az iskolakezdési kort. Így tehát két okból is többen lettek azok, akik hétévesen kerültek elsőbe – mutatnak rá a tanulmány szerzői. A 2006-ban negyedik évfolyamos korosztály 53 százalékát hétévesen iskolázták be: kétharmaduk klasszikus évvesztes, egyharmaduk viszont szülői döntés alapján, „önkéntesen” kezdte később a tanulmányait.

A késleltetett iskolakezdés ugyanakkor nem véletlenszerű, a gyengébb képességű és a hátrányos helyzetű gyerekek körében gyakoribb, mint a diplomás szülők gyermekei körében, így az iskolakezdési életkor és az iskolai teljesítmény között alapve tően negatív összefüggésmutatható ki. Így például a negyedikes tanulók körében végzett kompetenciamérésen a hétévesen beiskolázott gyermekek körülbelül 15 ponttal értek el kevesebbet, mint a hatévesen beiskolázott társaik. Ez azonban a szerzők szerint alapvetően nem az oksági kapcsolatot, hanem a képességek különbségét tükrözi, ezért vizsgálatuk nem az összes évvesztesre irányult, hanem csak azokra a tanulókra, akik azért kezdték az iskolát hétévesen, mert a születésnapjuk a beiskolázási küszöb utánra esett. (A naptári év második felében születettek túlnyomó többsége szabály szerint kezdi el az iskolát, az év első felében születetteknél, főleg a tavaszi gyereknél azonban gyakori az iskolába lépés elhalasztása.

Az iskolát hatéves korban kezdők túlnyomó többsége tehát szabálykövető, és a hétéves korban kezdők között is nagyjából kétharmados többségben vannak a klasszikus évvesztesek, akik a születési hónapjuk alapján – egy véletlenszerűnek tekinthető esemény miatt – lépnek be később az iskolai oktatásba.)

Így viszont már változtak az eredmények: az évvesztes negyedikesek körülbelül 29 ponttal értek el többet az összetett kompetenciateszten, mint hatévesen beiskolázott társaik.

Hámori Szilvia és Köllő János alapfeltevése az volt, hogy a késleltetett iskolakezdés – ami többnyire az óvodai iskola-előkészítő év megismétlését jelenti az erősen szegregált iskolarendszerbe való belépés helyett – sok hátrányos helyzetű gyermeket segít abban, hogy felzárkózzék a kedvezőbb helyzetből induló társaihoz. A vizsgálati eredmények igazolták ezt a hipotézist: a legfeljebb általános iskolát végzett anyák gyermekeinek esetében ugyanis az évvesztés pozitív hatása a negyedikeseknél teszteredmények 80 százalékában, a nyolcadikosoknál pedig – a tesztelt kompetenciáktól függően – a 25–40 százalékában érvényesült.

A diplomás anyák gyermekeinek körében az évvesztesek előnye lényegesen kisebb: a hatás a negyedikeseknél 30 százalékra, a nyolcadikosoknál 20 százalékra tehető. Az évvesztés hatása sokkal erősebb az olvasás- és íráskészség terén, mint a matematikánál – utóbbinál a szerzők szerint a veleszületett képességek befolyása minden valószínűség szerint nagyobb.

Ezek az eredmények pedig arra utalnak, hogy a késleltetett iskolakezdés segíti az alapvető készségek elsajátítását, de ez a hatás idővel elhalványul. Hámori Szilvia és Köllő János szerint az eredményekből az ugyanakkor nem következik, hogy a társadalmi egyenlőtlenségek mérséklése céljából érdemes lenne a beiskolázási kort egy évvel feljebb tolni, hasznos lenne ugyanakkor az alsó tagozatos oktatási programot szellemében, eszközeiben és a nevelt gyermekek kiválasztásában az óvodaihoz közelíteni.

A kutya segíteni fog nekem
A kutya segíteni fog nekem FOTÓ: MÓRICZ SIMON
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.