Féregirtás

1.

Hofi köztünk van

Az idei POSZT-on a legjobb rendezés díját nyert előadás, a Parasztopera egyik szinte szállóigévé lett bemondásáról kiderült, eredetileg Hofitól való.

Kundera huszonhárom karátos aranyban

Bár nagyobb elismeréssel aligha számolhat, Milan Kundera, a Párizsban élő és már jó ideje csak franciául publikáló, cseh nemzetiségét azonban soha meg nem tagadó író szerint „a siker máshol van”. Vagyis nem abban, hogy kiadója, a Gallimard gondozásában a La Pléiade parádés sorozatában Dosztojevszkij, Camus, Borges, Faulkner és mások után most az ő életműve is megjelent.

Több mint összeesküvés-elmélet

Tizennégy évvel Szlávy Bulcsú meggyilkolása, és hét és fél évvel holttestének megtalálása, feltételezett gyilkosának elfogása után még nincs elsőfokú ítélet.

Eutanázia Magyarországon

Az évente bekövetkező mintegy százezer hazai haláleset csaknem felénél döntő szerep jut az orvosi elhatározásoknak, amelyekről azonban lényegében semmi sem tudható.

 

Hév nyári nap

Fülledt kora nyár van, hétköznap dél, a szentendrei HÉV unottan csattog Budapest felé, a fogszürke tájban nagy, színes harapások a plázák, a raktár- és áruházak.

A lány a HÉV-en nem lehet több tizenöt évesnél, bőre feltűnően fehér, pólója, rövidnadrágja fekete, ócska kis szentjánosbogarak, piercingek az ajkán, az orrában, a fülében. Hízásra hajlamos, nagydarabnak mondható, nem szép, nem csúnya, ül az ablak mellett, bakancsos lábai a szomszédos ülésen. Többnyire a plafont bámulja, néha kinéz, de ha valami tereptárgytól megtükrösödik az ablak, és halványan megpillantaná az arcát, rögtön visszarántja tekintetét a kocsi mennyezetére.

Önnön kamaszságának karikatúrája, és ezt tudja is, tehetetlen, heves undorral figyeli magán a felnőttség rémes, ám forrón vágyott és számon tartott kérgeit, hegyeit, völgyeit, édes és nevetséges gőzölgéseit. Boldog a nagy adag boldogtalanságától, és halálosan meg van sértve a világra, a génekre, a hormonokra, és főleg arra az illetőre, az összes olyan illetőre, aki ilyenkor nem vonja őt az ölébe. Mert azt kéne, hogy az ölébe vonja, elringassa, beletúrjon a papírzacskószőke hajába, mintha ötéves kislány volna, s jövőre már menne iskolába, és igenis egészen addig ringassa, dédelgesse míg ő, nem szép és nem csúnya lány létére el nem küldi a halál kaszára ezt a valakit, akinek a türelme összehasonlíthatatlanul nagyobb, mint a létező apáké, s csak dörmög és simogat ezek után is, mindenek után is, hogy jól, van, tüskekisasszony, jól van.

De egyelőre nincs jól.

A túlsó négyes ülésen egy másik lány és egy fiú, akikkel a bakancsos lány, feszültség ide vagy oda, vélhetően összetartozik. A fiú magas, szemüveges, a lány kicsi, kihívó, s mint egy hangvilla, éjjel-nappal nevetgél magában. Szintén nyárifeketében vannak s bakancsban. Néha odanéznek az egyedül ülő lányra, de nem boldogtalanok nélküle. Ellenőrzik, hogy ott van, tudják, hogy együtt fognak leszállni, s hogy a Zsani ilyen, ilyen a lelke, hagyni kell. Ha összevesztek, alighanem csak egy hajkefén, egy kóláspoháron a mekiben, igaz, a Zsani szerelmes a szemüveges fiúba, aki viszont a kicsi, kihívó lányba szerelmes, noha a nagydarab a lelki társa és barátja, de ez az aszimmetria, minthogy minden emberi trióban ott rezeg, itt és most, mint feszültség alig tapintható. Tudják, hogy a vége csúnya, nagy szakítás lesz, de egyelőre szenvedélyesen lógnak együtt, a fiúnak csak anyja van, a Zsaninak csak apja, a kicsi lánynak mindkettő, de az agyára mennek. Ennyit tudnak egymás családi viszonyairól, több nem is nagyon érdekli őket, a keskeny de tapadós felület, amivel egymás felé fordulnak, bőven elég.

A kocsiban nem ül más rajtuk kívül, én, mint a kamera, de én helyet nem foglalok el.

A negyven fölötti férfi vastag fekete öltönyben, kezében selyempapírba csomagolt koszorúval Csillaghegyen száll föl. Lassan végigjön az ülések közti folyosón és, mintha csak véletlenül, leül a bakancsos lány mellé. Érthetetlen, meglehetősen provokatív ez a leülés, hely van bőven, nehéz nem arra gondolni, hogy akar valamit, valami rosszat, ami kívül esik a kamaszkedély láthatárán. A fiú szemében ki is alszik a szerelmes fény, s homályos rosszérzése támad. A férfi láthatóan erős, rendőr vagy elzüllött artista, ha arra kerül a sor, a fiút kettéhajtja, mint egy szívószálat. A fiú már ettől gyűlölni kezdi, hogy erős, hogy férfias, hogy a röhejes fekete öltönyt is lazán, magától értetődően viseli. Sose leszek ilyen, gondolja a fiú, s mozdulatlanul ül, figyel, mint valami inkognitós testőr.

A férfi pillantásra se méltatja őket, egyedül a lányt nézi, egész pontosan a csupasz, ügyetlenül borotvált lábszárát. Egy Bruno Ganz-hasonmásversenyen alighanem bejutna a középdöntőbe, de a három kamasznak fogalma sincs, ki az a Bruno Ganz, igaz, arról se vagyok meggyőződve, vajon a férfi tudja-e. Nem kell tudni, negyven fölött mindenkiben van egy leheletnyi brúnóganc, egy hegedűvonó-mozdulat, egy tollfehér mosoly, egy könnyű összenézés a halállal, tudni ilyesmit úgyis képtelenség.

Vedd le onnant a koszos lábadat, mert lelököm, mondja Bruno Ganz a lánynak. A szájzár határán préseli ki magából a szavakat, annyit, amennyit muszáj, közben igazgatja a selyempapírt a koszorún. Úgy érzem, nem színjózan, igen, fröccsszagú, ha nagyon ráközelítek, látom, hogy muslincák kergetőznek a szája körül.

Minek vegyem le, kérdezi a lány vontatottan, egészen penetráns hangsúllyal.

Nem tudod, minek, kérdez vissza a férfi, a hangjában az indulatot némi csodálkozás színezi.

Nem, mondja a lány.

Mert összepiszkolod a bakancsoddal, mondja a férfi. Oda más utas is le akar ülni, és piszkos lesz a ruhája miattad.

Fáj a lábam, mondja a lány.

Tényleg fáj a lába, szól bele a fiú, lovagiasan és kétségbeesve, mert a férfiban van valami kiszámíthatatlan, sőt rémületes, mintha gyújtózsinórt rágcsálna beszéd közben. A fiú majdnem teljesen ránéz a férfire, és megállapítja magában, hogy, őszintén szólva, ugyanaz a rossz valami, rossz kipárolgás érződik belőle, mint amit a lányban sem szeret, lelki barátság ide vagy oda. De ennek a dolognak nem tud nevet adni, se jót, se rosszat.

Te ebbe ne avatkozzál bele,Ricsi,mondja váratlanul, a foga közül a lány a fiúnak, aki vérvörös lesz, grimaszol, megvonja a vállát, mintegy jelezve Bruno Ganznak, hogy ő jót akart, s bizonyos határok között a továbbiakban is kész az együttműködésre. Hogy felel a lány bunkóságáért, s amennyire lehetséges, igyekszik elsimítani.

Mitől fáj a lábad, kérdezi a férfi.

Közöd, kérdezi a lány.

Az a közöm, hogy vedd le a bakancsod, tedd föl úgy a lábadat, mondja a férfi. Legalább szellőzik, ha fáj.

A kicsi lány a túlsó ülésen elneveti magát.

Mondtam valami nevetségeset, kérdezi a férfi, és ránéz a kicsi lányra, aki erre elhallgat, pontosabban visszagyömöszöli a nevetését, mint valami fékezhetetlen cicit egy kissé kinőtt melltartóba. Ettől mélyen elpirul, pontosabban attól, ahogy a férfi ránéz. Erős, nyers, tornatanár-nézése van, s félreérthetetlenül, mohón a lány két nevető mellét nézi a fekete trikó alatt. A lány összehúzza magát és azt, mondja, nem.

Mit nem?

Nem magán nevettem.

Hanem hogy biztos büdös a lába, kérdezi a férfi és int a fejével a Zsani felé. Mosolya mint egy könnyű sebhely, ha akarom észreveszem, ha nem akarom nem.

Haha, mondja a Zsani. Kurvára szellemes.

Idefigyelj, nem mondom még egyszer, vedd le a bakancsod, vagy sürgősen tedd le onnét a csülködet. Hallod, emeli fel a hangját a férfi.

Aha, mondja a lány.

Ekkor a Ricsi föláll, hátizsákjából előkotor egy nejlonzacskót, halált megvető bátorsággal áthajol a becsomagolt koszorún, megemeli a lány lábát és a bakancsa alá teszi. Aztán kihúzza magát, megáll egy pillanatra a férfi mellett, majd visszaül.

Nem tudom, ebbe mi a fakjúnak avatkozol bele, mondja a lány a fiúnak, de nem mozdul, a zacskót csak megzörrenti, nem rúgja le. Le is rúghatná, ezt üzeni a kicsi mozdulat.

Sokáig csönd van, aztán a férfi váratlanul, cseppet se barátságosan megfogja a Zsani tarkóját, és az ölébe húzza a fejét. Tartja ott, a lány mozdulni se tud.

Hé, mondja a fiú rémült, vékony hangon és fölpattan. Hé, azonnal eressze el! Kuss, mondja a lány és elfészkelődik a férfi ölében. Bruno Ganz beletúr a lány izzadt, rövid hajába. A fiú áll egy pillanatig, aztán fölpattan, előrevágtat az ajtóhoz, hátat fordít az egész jelenetnek. Hányingere van, és legszívesebben elsírná magát. A kicsi lány eltátja a száját a csodálkozástól, ül a helyén összeszorított combokkal, mozdulni se mer.

Ugye, tudod, hova megyek, kérdezi az Árpád híd után a férfi.

Aha, mondja a Zsani, sejtem a fakjú öltönyödből.

És, kérdi a férfi , keze megáll a lány, erős, hideg nyakán.

Fáj a lábam, feleli a lány.

Mégiscsak a nevelőanyád volt, mondja az apja.

Mostoha, mondja a lány.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.