Veszélyes lejtőn

Építkezéseken és munkaterületeken évente háromszáznál többen vesztik életüket járművekkel történt balesetekben, a tragédiák többségét emberi hibák okozzák.

A leggyakoribb halálos kimenetelű baleseti ok a gyalogosgázolás, a járműből ki- és járműről leesés, a járműről leesett tárgy okozta sérülés, valamint a járműborulás. Európában évente közel ezer ember veszíti életét építkezési környezetben, a halálesetek harmada építkezési járművekhez köthető, az Eurostat kimutatásaiból jól látszik, hogy ez a szám évről évre nő. A felmérés szerint az építési területeken az elütéses balesetek a leggyakoribbak, melyek oka legtöbbször a rossz látási viszonyokban kereshető. Természetes elvárás lenne, hogy minden gyalogos fényvisszaverő mellényben, és ne a teherautók nyomvonalán közlekedjen, és ne a rakodóhelyeken tartózkodjon.

Fontos a teher egyenletes elosztása, és hogy a járművezetőnek meg a rakodónak legyen elég ideje a jó és pontos munkához. Az emberi figyelmetlenség veszélyét csökkenthetik a műszaki kiegészítők. Vannak országok, ahol a tolatókamera kötelező tartozék a nehéz-teherautókon. A jól hallható tolatási hangjelzés és a középkonzolon elhelyezett, a tolatókamera képét megjelenítő monitor a balesetek megelőzését szolgálhatja. A tragédiák megelőzésére többféle új megoldást is kidolgoztak a gyártók. A Volvo Trucks hóban, sárban, latyakban mutatta be az új FMX teherautóhoz konstruált I-Shift automatizált sebességváltót. Az építési területeken mindig megvan a veszélye, hogy egy túlterhelt teherautó elakad az úton. Az állásidő pedig pénzveszteséget jelent, ami végül veszélyes szituációk okozója lehet. Ráadásul a teherautók mentésekor az esetleg elszakadó, elszabaduló alkatrészek is halálos sérüléseket okozhatnak az ilyenkor rendszerint összegyűlő nézelődőkben. Az I-Shift lehetővé teszi, hogy a teherautó önerejéből, külső segítség nélkül is átjuthasson az akadályon. A gázpedál lenyomásának hatására a váltó automatizált kuplungja elkezd összezáródni, ám ha a járművezető a fogáspont pillanatában felengedi a

pedált, a kuplung újra szétnyit, így a teherautó egy kicsit előre, majd viszszabillen. A gázpedált ütemesen pumpálva már összegyűjthető akkora mozgási energia, hogy az átlendítse a teherautót az előtte lévő akadályon. Hogy eközben mégse az ellenkező irányba induljon el a teher autó, arról a visszagurulás-gátló gondoskodik: ha a jármű elindul a lejtőn, és egyik pedált sem nyomja a sofőr, a rendszer automatikusan befékezi a teherautót.

Biztos úttartás – minden nem az úton töltött perc veszteséget termel
Biztos úttartás – minden nem az úton töltött perc veszteséget termel
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.