Kétszeres a túljelentkezés az állami helyekre

Nagy lesz a verseny az idén az államilag támogatott felsőoktatási férőhelyekért: a kormány ugyanis az elmúlt évek 56 ezres keretszámát alapképzésben 53 450-re csökkentette.

A parfümőr több mint illatkreátor

Az átlagember négy-öt, Zólyomi Zsolt ennél hússzor több, száz fölötti illatot képes egymás után felismerni.

A profitot az ember csinálja

A profitot nem a tőke hozza létre, hanem a tőkét működtető ember – ez lehetett volna a jelszava annak a szakmai konferenciának, amelyet a Humán Szakemberek Országos Szövetsége, a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kara, a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, valamint az MTA Vezetés- és Szervezéstudományi Bizottsága szervezett a múlt héten Szegeden. Tolvajnyelve van a humánerőforrás-menedzsmentnek, de leegyszerűsítve arról van szó, hogy hosszú távon csak az az alkalmazott képes a jó munkára, amelyik jól érzi magát.

Kevés nő juthat be az elitbe

Több mint ezerháromszáz, a kutatók által az elithez sorolt magyar között mindössze 224 nő akad.

Másfél millió panaszos, egy alperes

Mennyi időre visszamenőleg, hány panaszossal lehet elverni a port egy amerikai óriásvállalaton munkahelyi diszkrimináció miatt?

 

Hiánycikk a jó szakember

Miközben a kecskeméti Mercedes csarnokaiba a gépeket telepítik, több száz munkatárs már a német anyacégnél tanulja a csillagos márka fogásait. Lerakták a szentgotthárdi Opel új üzemének alapkövét, és hamarosan Győrben is hasonló aktusra kerül sor, de már a ceremóniák és az első kapavágások előtt elkezdték az új munkatársak toborzását. Összeállításunkban feltérképeztük a legújabb járműipari beruházások toborzási szempontjait, és azt, hogy áll a magyarországi csapatépítéssel az Audi, a Mercedes és az Opel.

– Három új motorcsalád gyártása indul 2012 őszétől, és ehhez szinte minden tevékenységi területre keresünk munkatársakat – mondta lapunknak Molnár Csilla, a szentgotthárdi General Motors személyügyi igazgatója. Legnagyobb arányban műszaki végzettségű kollégákra, főleg mérnökökre (gyártási, minőségbiztosítási, logisztikai, munkavédelmi és létesítményi mérnök) lesz szükség, és karbantartói pozíciókra várnak olyan munkatársakat, akiknek kiváló a problémamegoldó képessége, jól kommunikálnak és eredményesen tudnak csapatban dolgozni. A General Motors egyedülálló technológiát telepít Magyarországra, ennek működtetéséhez jól megalapozott szaktudás és a folyamatos fejlődésre való nyitottság szükséges. 2015-ig több mint 800 új munkahely létesül a szentgotthárdi Opelnél, ahová idén száz, 2012-től további 250 új munkatárs érkezik. Alapvetően hazai munkaerő alkalmazásával számolnak a felvételeknél. A szentgotthárdi gyár teljes vezetősége jelenleg is magyar, és a vállalat ebben nem tervez változtatást.

Mint Molnár Csilla mondta, jelentkezőkből egyelőre nincsen hiány, bár az erősáramú villamos képzettséggel rendelkezők száma kevés. Ha meghirdetnek egy pozíciót, akkor elegendő önéletrajz érkezik a kiválasztáshoz, ráadásul többségük jó kvalitású, ígéretes szakember. Az Opelnél azonban alapvető elvárás a nyelvtudás, ennek hiányában még a legjobb szakembereket sem tudják felvenni, emiatt sok fiatal tehetség esik ki a kiválasztáson.

Célcsoportként elsősorban a helyi, illetve a régióban élő munkavállalókat határozták meg, de annak érdekében, hogy a felvételekkel a megfelelő ütemben haladjanak, a rövid távú toborzásba bevonták a munkaügyi központokat, részt vesznek állásbörzéken és nyílt napokat szerveznek, illetve megjelennek az elektronikus és nyomtatott médiában is. Április közepéig mintegy harminc pozíciót sikerült feltölteni.

A cég évek óta szakmai kapcsolatban áll a Budapesti Műszaki Egyetemmel és a győri Széchenyi Egyetemmel, a közelmúlt óta a Nyugat-magyarországi Egyetemmel, soproni és zalaegerszegi képzési helyekkel. Ahogyan Molnár Csilla mondta, a megszokott közös szakmai projektek megvalósítása mellett igyekszenek megszólítani a diákokat is. Szentgotthárd, Körmend és Szombathely szakirányú képzést nyújtó középfokú intézményeivel folytatják, vagy újjáalakítják kapcsolataikat. A szakmai együttműködés természetesen a helyi III. Béla Szakközépiskolával a legszorosabb, ahol a vállalat igényeinek megfelelően sikerül úgy alakítani a tantervet, hogy a képzés támogassa az Opel elvárásait – tette hozzá a személyügyi igazgató. Ennek érdekében az intézmény tanárai és cégmérnökei folyamatosan kapcsolatban vannak.

Az új Flex-gyárba telepítendő technológia Európában egyedülálló lesz. Rugalmassága abban rejlik, hogy azonos gyártó-, illetve szerelősorokon készülnek alkatrészek benzines és dízelmotorokhoz és a szerelősoron is felváltva érkezhetnek majd az állomásokhoz ezek a típusok. A szaktudást részben a vállalatcsoporton belül, részben a gépbeszállítóktól szerzik meg a munkatársak. Ehhez komplex tréningterv áll rendelkezésre, melynek jelentős részét teszi ki a külföldi oktatásokon való részvétel. Emellett helyben is lesznek képzések. A kiváló alapképzettség elengedhetetlen, ám a gyár a folyamatos fejlesztést napi folyamatként kezeli, így a kollégák szakmai fejlődése, tapasztalatszerzése is biztosított.

A gépeket üzemeltető operátorok oktatása a géptelepítések, beüzemelések során az új gyártó-, illetve szerelősorok mellett történik meg, hiszen a fent említett rugalmas gyártási technológia annyira új, hogy az azzal összefüggő ismeretek zömét maguk a gépbeszállítók fogják átadni az üzemeltetést végzőknek. A komplex mérnökképzési csomag része a vállalat gyártási folyamatainak ismertetése, a vállalati kultúra átadása, a projektmenedzsmenttel kapcsolatos ismeretanyag is. A kecskeméti Mercedes autógyár 700 munkatárssal zárta a 2010-es évet, most ezren vannak, év végére kétezren dolgoznak a projekten. Sztipichné Kozári Edina kommunikációs vezető elmondta, hogy ez a szám tovább nő, hiszen a második modell gyártásának elindításakor már 2500 munkatársat foglalkoztatnak a kecskeméti Mercedes-Benz-gyárban. A termelés beindításához szükséges törzsgárdát maguk képzik ki, hisz a magyarországi és németországi oktatási rendszerek nem azonosak, és bizonyos számukra fontos szakmák itt nem ismertek. Speciális képzési programjaik, a hagyományos képzést egészítik ki a szükséges tartalmi és gyakorlatorientált elemekkel.

Mint megtudtuk, a Mercedes minden új munkatársa személyre szabott képzési tervet kap, eltekintve az úgynevezett Welcome Daytől, azaz az első munkanaptól, ami minden munkavállaló esetében azonos alapképzéssel kezdődik. A szakmai képzés az egyén képességei, feladatköre és németnyelv-ismerete alapján négyféleképpen történik. A nyelvoktatás és a szakmai képzés egy része a német gyárakban történik, de folyik szakmai képzés a kecskeméti oktatási központban is, ahol a napokban helyezték üzembe a legkorszerűbb eszközökkel felszerelt jármű-elektronikai labort. A megfelelő képesítésű és képzettségű munkatársak rögtön gyakorlati képzésbe kerülhetnek.

Az Opelhez hasonlóan a Mercedes is szorosan együttműködik az oktatási intézményekkel, különösen a kecskemétiekkel, amelyek az igényeknek megfelelően építik ki vagy át, illetve bővítik képzési rendszerüket. A kecskeméti főiskolán például járműgyártó mérnökképzés indul, természetesen németnyelv-oktatással. A vállalat a későbbiekben, az utánpótlást a németországihoz hasonló duális képzési rendszerben szeretné biztosítani a helyi középiskolákkal és főiskolával együttműködve. Ennek megvalósítását az önkormányzat és a helyi iparkamara is támogatja. Ami az utánpótlást érinti, a Mercedes a kecskeméti szakiskolával, a GAMF-fal kötött stratégiai megállapodást. Emellett, két helyi szakiskolában az iparkamara, illetve Kecskemét város segítségével a duális képzési rendszerben öt szakmát indítanak szeptembertől.

Mint a kommunikációs vezető mondta, továbbra is a gyár valamennyi területére keresnek embereket, például a karosszériaüzembe berendezéskezelőt, minőségbiztosítási munkatársat, bádogost, termelési csoportvezetőt és művezetőt, a szereldébe csoportvezetőt és munkatársakat utómunkálatokhoz, a logisztikára Supply Chain menedzsert és munkagazdálkodási szakembert, továbbá karbantartókat és minőségbiztosítási szakembereket. A távolabbról érkező munkatársak részére áttelepülési támogatást adnak. A győri Audi Hungaria autó- és motorgyárában jelenleg 5800-an dolgoznak, a létszám 2013-ra 7600-ra bővül, ám a beszállítókkal és szolgáltatókkal 15 ezer lehet az Audi magyarországi foglalkoztatottjainak száma. A járműgyártás bővítésével csak Győrben legalább 1800 új munkahely létesül, ebből mintegy 350-et felsőfokú végzettségű munkatárs tölt majd be, ezeknek több mint fele mérnök lesz. Czechmeister Mónika kommunikáció vezető lapunk érdeklődésére elmondta, hogy a már tavaly felvett hetven munkatárs után idén háromszázzal nő a létszám, közülük hatvan lesz fizikai állományú.

A toborzást az ország teljes területére kiterjesztjük, de elsősorban a győri régió hetven kilométeres körzetéből várjuk a fizikai területre érkező új munkatársakat, leginkább mechatronikai és automatikai műszerészekre, járműfényezőkre, járműgyártókra és autószerelőkre lesz szükségünk a teljes gyártási folyamatot lefedő gépkocsigyártás megvalósításához – mondta a kommunikációs vezető. Az új kollégák németországi telephelyeken kapnak hattól tizenkét hónapig terjedő képzést, külföldön szerzett tudásukat pedig majd átadják a közben felvett új munkatársaiknak. A külföldi képzések elsősorban a mechatronika, fényezés és felületkezelés, elektroműszerész, gyártástervezés témakörökre koncentrálnak, és a legkorszerűbb technológiai ismereteket sajátíthatják el a németországi anyavállalat két gyárában, hiszen a győri motor- és autógyártás is a legkorszerűbb gyártástechnológiákat alkalmazza.

Az új járműgyártási projekt megvalósítását német kollégák is támogatják, 2011-ben harmincfős csapattal, ez a szám a következő években eléri a száz főt, a sorozatgyártás felfuttatása után azonban csökken, és a hosszú távú tervekben az egész vállalatnál mindössze húsz német szakember foglalkoztatása szerepel – mondta Czechmeister Mónika. A járműgyártás mellett 2,5 milliárd forintos beruházással bővül a kísérleti motorgyártó központ: az új és önálló 740 négyzetméteres épületben a jelenlegi negyven mellé harminc új munkatársat vesznek fel. Hasonló fejlődés előtt áll a területében és létszámában is bővülő motorfejlesztő-központ.

Folyamatos felvétel

A győri Széchenyi István Egyetem több műszaki végzőse az Audinál kezdi meg szakmai pályafutását, de érkeznek felsőfokú végzettségű munkatársak az ország más részeiből is. A jövőben leginkább villamosmérnököket és gépészmérnököket keresnek, de szükség lesz többek között közlekedésmérnökökre, járműgépészekre, minőségbiztosítási mérnökökre és vegyészmérnökökre is. A vállalat alapvetően is folyamatosan kínál vonzó állásokat műszaki felsőfokú végzettségű pályázóknak.

A németnyelv-tudás természetesen előnyt jelent.

Az autógyárak kifejezetten keresik a nyelveket beszélő szakembereket
Az autógyárak kifejezetten keresik a nyelveket beszélő szakembereket
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.