Még tanuljuk a csapatjátékot

A HR-esek új generációja is sokat tehet azért, hogy a vállalatoknál gyorsabban, jobb és hatékonyabb csapatok épüljenek.

Tanfolyam után biztos állás

Munkanélkülieknek ad szakmát, majd a sikeres vizsga után munkahelyet is garantál a rácalmási Hankook Tire abroncsgyártó, mely sikeresen működik együtt a munkaügyi központokkal és oktatási intézményekkel.

Ismerkedünk a bachelor oklevéllel

Kevesebben állnak munkába a bolognai alapdiplomával zsebükben, mint a régi, hagyományos egyetemi és főiskolai oklevéllel: ennek fő oka, hogy a többség továbbtanul mesterképzésben.

Kétszeres a túljelentkezés az állami helyekre

Nagy lesz a verseny az idén az államilag támogatott felsőoktatási férőhelyekért: a kormány ugyanis az elmúlt évek 56 ezres keretszámát alapképzésben 53 450-re csökkentette.

A profitot az ember csinálja

A profitot nem a tőke hozza létre, hanem a tőkét működtető ember – ez lehetett volna a jelszava annak a szakmai konferenciának, amelyet a Humán Szakemberek Országos Szövetsége, a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kara, a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, valamint az MTA Vezetés- és Szervezéstudományi Bizottsága szervezett a múlt héten Szegeden. Tolvajnyelve van a humánerőforrás-menedzsmentnek, de leegyszerűsítve arról van szó, hogy hosszú távon csak az az alkalmazott képes a jó munkára, amelyik jól érzi magát.

 

A parfümőr több mint illatkreátor

Zólyomi Zsolt számára a mindennapok szagok és illatok kavalkádjából állnak. Az átlagember négy-öt, ő ennél hússzor több, száz fölötti illatot képes egymás után felismerni, elemezni és megjegyezni. Hol új esszenciát alkot, hol illatruhatárat tervez, máskor terméket fejleszt és hamisítási perben szakértő. Létszükséglete, hogy nyitott orral járja a világot. Foglalkozása a többség szemében kuriózum: parfümőr.

– Sosem gondolkodtam azon gyerekkoromban, hogy az illatokat bárki is elkészítheti: egyszerűen csak vonzottak a szagok – meséli Zólyomi Zsolt, Kelet-Európa egyetlen hivatásos „orra”, vagyis parfümőre. – Legelső illatemlékeim varrónő nagyanyámhoz kötődnek: tisztán emlékszem az óndobozban tartott tűk és szabászkréták s a csipke illatára, a miskolci homokkő ház falának málló vakolatára, a kertben a mentaágyásra vagy a dézsában a nap melegítette vízre. Mindezek az érzések illatként rögzültek a memóriámban.

Az ilyen, úgynevezett olfaktív kreativitás több mint abszolút szaglás: egyszerre jelent különleges szaglóérzékenységet, kiemelkedő illatemlékezetet és nazális fantáziát, vagyis azt a készséget, hogy elképzelünk egy illatot fejben, és képesek is vagyunk összerakni az alkotóelemeiből. A parfümőrszakmában szimplán a jó orr nem elég: aki az alapanyagok elkülönítésén túl nem képes kombinálni is azokat és valami újat létrehozni, az olyan, mint a jó zongorahangoló, aki bármilyen kitűnő mesterember is, zongoraművet sosem fog írni.

– A parfümőri foglalkozás, azaz az új illatok kreálása mellett az iparág része a parfümszakértés is. Ez egy igen széles spektrum, egy több milliárdos nagy játszma: beletartozik a természettudományi és üzleti parfümtanácsadás, az alkalmazott parfümtudomány, vagyis olyan, mindenki fürdőszobájában megtalálható termékek illatának kifejlesztése és illatminőségének vizsgálata, mint a samponok, mosóporok és még sorolhatnánk.

Ugyanakkor a parfümök világa hosszú ideje amolyan zárt kasztrendszerként működik, több évszázados múlttal rendelkező, főként francia és svájci családi vállalkozások uralják a piacot, s a pozíciók apáról fiúra szállnak. Egy kelet-európainak ide betörni nehéz, de nem lehetetlen.

– Két választásod van: híres parfümőr családba születsz vagy megdolgozol a csodáért – mondja Zólyomi Zsolt, aki az első híján a második lehetőséget választotta. – Növénybiológusként végeztem az egyetemen,majd másoddiplomás képzésben közgazdász végzettséget szereztem. Közben autodidakta módon képeztem magam a parfümök területén, s folyamatosan kaptam parfümszakértői felkéréseket. Az ELTE növénybiológiai PhD-képzését viszont félbehagytam, mert 2005-ben beválogattak a világhíres Fragrance Academy nemzetközi parfümkészítő mesterkurzusára: ez a parfümvilág Harvardja, ahova öt éven át próbálkoztam a bejutással.

A felvételi során illatmintákat kellett felismerni és jellemezni, például saját élményekhez kötni, s a minták eltérő sajátosságait megfogalmazni. A versailles-i egyéves képzésben leképezték a parfüm-előállítás minden folyamatát: analizálták a piacon lévő illatok összetevőit, megtanulták elkülöníteni az alapanyagokat, lebontani és felépíteni az illatokat, volt kreációórájuk, s betekintettek a marketinggépezet háttérmechanizmusaiba is.

– Az én évfolyamomon tizenketten voltunk tanoncok, a világ minden tájáról. Nem volt előfeltétel a kémiai előképzettség, többek között volt például könyvelő osztálytársam is, de később nagy hasznát vettem a korábban szerzett alapos kémiai tudásomnak is. A versailles-i oklevél aztán már belépő volt a luxusbirodalomba: már a kurzus vége felé voltak megrendeléseim. Körülbelül összesen egy-kétezren vagyunk parfümőrök a világon. A szakemberek kétharmadát multinacionális óriáscégek foglalkoztatják: ők készítik a divatmárkák új illatait, s találják ki a samponok, szappanok összetételét. Engem a tömegtermékek területe nem vonzott: abban a szektorban eléggé meg van kötve a kezünk. Előre megmondják, milyen illatot alkossunk, íróasztal mellett döntik el, hogy egy kompozíció férfiaknak vagy nőknek szól, s a pénz nagy részét ma már nem is a parfümbe fektetik: jelenleg hidegháború zajlik az ismert márkák között, a nagy összegeket a reklámra költik, így kevés marad magára az illatra és a kreativitásra. A parfümőrök egyharmada dolgozik szabadúszóként, ők egyéni megbízásokat vállalnak el, s személyre szabott illatokat kreálnak: közéjük tartozom én is.

Zólyomi Zsolt rendszeresen tart parfümbemutatókat, illatosít divatrendezvényeket, céges ajándékokat, s végez személyes parfümtanácsadást. Szervezett képzést bolti eladóknak, s tervbe vette egy parfümismereti alaptanfolyam és egy parfüm múzeum megalapozását. A legnagyobb kihívásnak egy illat nulláról való felépítését, s a személyre szabott parfümkészítést tartja. Szerinte a luxusiparnak az a lényege, hogy bárki is lépjen be üzletének ajtaján, ugyanúgy kezeli: a cekkeres háziasszonynak és Roger Moorenak is elmondja a húszforintos megoldást és a többmilliósat is. Nem korlátozzák különösebb egészségvédelmi szabályok: dohányozhatna, fogyaszthatna fűszeres ételeket, nem kell szélsőségesen vigyáznia a szaglására. A felfokozott mennyiségű szagi információhoz, a részletgazdagsághoz hozzászokott, s nem zavarja, hogy az emberekről tíz perc beszélgetés után gyakran már annyit tud az illatuk alapján, amennyit ők sosem akartak volna neki egyébként elmondani.

– A parfümőrszakma a finomvegyipar művészi ága. Több évtizedes gyakorlat után sem fogom azt érezni, hogy szakmailag készen vagyok, s mindent tudok: a szaglásérzékelés maga is egy bővülő, s kutatás alatt álló, izgalmas határterület. Tudományosan bizonyított tény, hogy az illatokkal előhívhatóak régi emlékek, s áthidalható az idő. A szagi információk fénysebességnél gyorsabban utaztatják el az embert egy korábbi hangulatba, érzelembe, emlékbe. Versailles-ban egy idősek otthonában tartottam szagi animációt. Egy százhárom éves bácsinak illatanyagokkal hároméves kori emlékeit is sikerült felidézni: ez közel száz év utazást jelent vissza az időben. Ebben a szakmában mindig lesz mire rácsodálkozni: ez a világ nem csak a parfümökből áll.

 

Zólyomi Zsolt munka közben. Száz fölötti illatot képes felismerni egymás után
Zólyomi Zsolt munka közben. Száz fölötti illatot képes felismerni egymás után
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.