Egymásra nyílnak a pozíciók

Úgy tűnik, kezd helyreállni az általános bizalom, és a munkaadók végre ismét mernek új munkaerőkbe fektetni.

A világ második legjobb állása

Szigetgondnokot kerestek az ötezer lakosú Hamilton-szigetre. A fizetés nagyjából 22 millió forint, amiért havonta 12 órát kellett dolgozni.

Mikor a túlóra a kokain

A munkamániásnak kielégülést okoz, ha jóval több mint nyolc órát tölt íróasztalához láncolva, és hogy csak a munkájának él.

Igényes és egyedi, de nem versenyképes

A gépesítés, a technikai modernizáció és a fogyasztói társadalom megjelenésével hagyományos szakmák sora tűnik el teljesen: ma már a kézi vésnök is a kihaló mesterségek egyike.

Profit és empátia kézen fogva

Az idei Fogyatékosságbarát munkahely díj egyik nyertese, a Hotel Panda példája nemcsak emberi, hanem üzleti siker is.

 

A konfliktuskezelés képessége

Magyarországon még bőségesen van fejlődési tere a coachingnak, amely nálunk viszonylag új szakma és sokkal több vezetőnek van rá szüksége, mint ahányan tudják, hogy létezik. A nyugati világban, a nyolcvanas években jöttek rá arra, hogyha a sportolóknak jót tesz egy edző, a vezetőknek is nagy segítséget nyújthat egy egyéniségüket és gondjaikat is megértő, amerikai szóhasználattal coach támogatása, aki csak személyesen velük foglalkozik, az ő dilemmájukkal, gondjaikkal való küzdelemben erősíti őket. A hazai business coaching helyzetéről készült legfrissebb kutatást a közelmúltban mutatta be Komócsin Laura, a Business Coach Szakmai Közösség vezetője. A felmérésben többmint 400 olyan embert kérdeztek meg, akik vagy maguk is coachok, vagy igénybe vették már ezt a szolgáltatást. A felmérés szerint főleg a nagy, 250 fő nél több munkatársat foglalkoztató cégek vezetői élnek a coaching lehetőségével, ilyen vállalkozást vezet a megkérdezettek60 százaléka,demárnemcsak a közép-, de a mikrovállalkozások is kezdik felismerni, hogy mennyivel hatékonyabban működnek, ha a menedzsment megtapasztalja a coachingban rejlő lehetőségeket. Leginkább a pénzügyi és a szolgáltató szektorok cégeiben jelentkezik az igény erre a szolgáltatásra. A felmérés szerint egy év alatt 12 százalékos volt a növekedés.

„Ki az én coachom? Aki jól tud segíteni. Jól, mert engem kérdez. Rávezető kérdéseivel felismerem, miben kell változnom. Jól segít tetteivel is: egész lényével hat rám és nem mindentudó mondásaival” – írta Somorjai Éva, a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese annak a könyvnek az ajánlásában, amely nemrég jelent meg 77 tanulságos történet vezetőkről, coachokról és tanácsadókról címmel. A kötetben Komócsin Laura és 21 coach kollégája idézi fel saját praxisából azokat az eseteket, amelyek – konkrét nevek és cégek említése nélkül is – sokat megmutatnak a hazai vezetők világából. És abból is, milyen könnyen lehet sokszor apró változásokkal is nagy eredményeket elérni.

Egy középvezetőnek például az volt a gondja, hogy nem mert ellenkezni senkivel, került minden konfliktust. A coachcsal egy kávéházban találkoztak –ez gyakran van így, mert semleges pályán könnyebb a beszélgetés. A pincér nem hozott meleg tejet a teához. Az ügyfél kicsit morgott, de nem szólt. A coach pedig azzal kezdte a változtatásokra való felkészítést, hogy ráébresztette, nem kell mindent elfogadni. Első merész lépésként a vezető odaintette a pincért, és meleg tejet kért. Apróság, de tudatosodott benne Dan Millman angol író bölcsessége: „A béke nem a konfliktus hiánya, hanem a konfliktus kezelésének képessége.”

Figyelemre méltó, hogy a felmérés szerint a hazai vezetők 55 százalékban a konfliktuskezeléshez kérték a coach segítségét, 38 százalékban a stresszkezeléshez. Igen gyakoriak azok az esetek, amikor a karrierváltásnál erősítik magukat a vezetők, és főleg a nőknél tipikus gond a munkájuk és a magánéletük közötti egyensúly megteremtése. Mint például annál a hölgynél, aki igen kemény vezető hírében állt. Kislánya születése után is hamar visszatért a munkába. De coachának bevallotta, hogy sokszor az unalmas megbeszélések alatt arra gondol, mennyivel szívesebben lenne otthon a gyerekkel vagy legalább felhívná telefonon. –És miért nem teszed meg? – kérdezte a coach. Azóta az igazgató asszony időnként feláll a hosszú értekezleteken, kimegy, hazatelefonál, beszél kicsit a lányával, és utána sokkal derűsebben tér vissza a munkához, sikeresebb és lényegesen jobb a kapcsolata a kollégáival.

– Igazán szórakoztató anekdoták, olyanok, amiket szívesen olvas az ember egy csésze kávé mellett, mégis talán többet tanulhatnak belőle a vezetők, mint a száraz menedzsertankönyvekből – foglalta össze a véleményét a könyvről Beck György, a Vodafon Magyarország vezérigazgatója.

A coaching folyamatok során sokszor apró, látszólag jelentéktelen jelek mutatják meg a lényeget, de olyan fontos öszszefüggésekre derül fény, amelyek aztán sokkal nagyobb eredményt hoznak. Nem véletlen, hogy a nagyvilágban évente másfél milliárd dollárt költenek a cégek coachingra. Mert kiszámolták, hogy az erre fordított összeg nyolc-tízszeresen térül meg a vezetők és a cég jobb működése révén. Magyarországon több százezer vállalkozás működik, és küszködik a napi nehézségekkel, de már van néhány száz képzett coach is.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.