Benti dolgok
Éjszakánként ébren fekszem és a párkapcsolati problémám jár a fejemben. Nappal aztán fáradt vagyok, nem tudok koncentrálni, és munka közben hibázom. Azonkívül feszült vagyok, amit az ügyfelek észrevesznek a telefonban – meséli Erzsébet.
Aki nyilvánosság előtt szerepel, annak nincs választása. Akármennyire is nyomasztóak a személyes problémák, a közönségnek semmit sem szabad észrevennie. Másképp fest a kép a „normál” munkák esetén. Átmeneti mélypontokat át lehet hidalni, és ha jók a munkahelyi kapcsolatok, néha még a teljesítmény visszaesését is tolerálják. De még ekkor sem lehet egyszerűen mindent otthagyni, szabadságra menni és csak akkor visszatérni, ha sikerült megoldani a problémát. Néhány napot adott esetben ki lehet venni, nagyobb problémák megoldására viszont ennyi idő nem elegendő.
Hogyan viselkedjünk akkor hát munka közben, ha magánéleti gondjaink vannak? Meséljünk-e beteg édesanyánkról, vagy gyerekünkről, aki megszakította tanulmányait? A válásról vagy a szétköltözésről? Jobb, ha hallgatunk, összeszedjük magunkat, és olyan jól dolgozunk, amennyire csak tudunk? Erre nincs általánosan érvényes magatartási stratégia, fontos viszont, hogy ki milyen funkciót tölt be a munkahelyén. Ha például valaki komoly döntéseket hoz, vagy ellenőrző pontként épül be egy folyamatba, jobban teszi, ha tájékoztatja felettesét a problémáról. Ha azonban valaki az íróasztal mellett ül és aktákat dolgoz fel, ez nem feltétlenül szükséges. Létezik néhány iránymutatás, amelyek segítségével elkerülhető, hogy a személyes válság a szakmai életet is aláássa.
Kibeszélni vagy inkább hallgatni?
- Egy kiadós vita otthon vagy egy beteg szülő nagy terhet jelenthet, de a főnöknek erről nem kell feltétlenül tudnia. Másképp fest a kép egy olyan sorscsapás esetén, amely miatt a munka is csorbát szenved. Ilyen esetben ne várja meg, míg főnöke rákérdez, hogy mi a baj. Tájékoztassa őt, hogy nehéz időszak előtt áll. Tisztázza, hogy esetleges hiányzásait hogyan tudja majd kompenzálni.
- Ha éppen válófélben van, arról bárki tudhat. De a részleteket tartsa meg magának! A volt élettárs miatti dühkitörések futótűzként terjednek a munkahelyén és felhasználhatók Ön ellen.
- A probléma kibeszélése segít, ha válságos időszakot él át. Ha azonban ezt munkaidő alatt teszi, az könnyen újabb problémák forrása lehet. Ne hagyja, hogy a kollégákkal folytatott beszélgetések átlépjék a határt! Érdemes a szülőkkel és barátokkal folytatott munkahelyi telefonbeszélgetéseket is a minimálisra csökkenteni, illetve még szerencsésebb, ha ezeket munkaidő n kívül tudjuk intézni. Legyen óvatos a céges gépről küldött magántermészetű e-mailekkel is!
- Fontos, hogy megköszönje kollégáinak a támogatást, ha már újra jobban érzi magát.
- Gondolja meg: minél kevesebb lelki problémát visz be munkahelyére, annál alkalmasabb lesz a hely arra, hogy elterelje a gondolatait.
A munkahelyi stessz fontos tényezői Magyarországon a rossz fizikai körülmények: a munkavállalók 40 százaléka szenved a munkahelyi zajtól és a nem megfelelő hőmérséklettől.
Szöveg: Madaras Mariann, Tushita M. Jeanmaire cikke alapján