Papírtigris globális álmokkal
Ám nem sokkal korábban, egy másik brüsszeli konferencián tizennégy kutatóintézet azzal hozakodott elő, hogy „gondolkodj globálisan, cselekedj európaian”. Ennek ugyan több értelme van, de ellentmond az előbbinek. Ráadásul a tizenöt pontba szedett javaslatok közül csak a tizenegyedik említi meg, hogy az EU fogjon össze az Egyesült Államokkal – a terrorizmus elleni harcban. Minden egyéb jórészt az unió belső problémáival, intézményi változásaival, a világgazdasági válság kezelésével foglalkozik. Így persze nem meglepő: az említett Brüsszeli Fórumon az az álláspont alakult ki, hogy Európa egyelőre képtelen Washington partnereként megjelenni.
Barack Obama elnökké választása, majd a hosszú vajúdás után megszületett lisszaboni szerződés azonban elhárított az útból két akadályt: George Busht és az unió intézményi válságát. Az új amerikai elnököt hihetetlen lelkesedés fogadta Európában, amelynek most már van elnöke és külügyminisztere is. A mézeshetek azonban gyorsan elmúltak, az EU inkább nehezítette Obama dolgát, mintsem segítette, vacakolt a guantánamói foglyok befogadásával, az afgán csapaterősítéssel, s a világgazdasági válság kezelését is másként képzelte. A legsúlyosabb csapás aztán decemberben a koppenhágai klímakonferencián érte az uniót, ahol az Egyesült Államok teljesen figyelmen kívül hagyta az európai érveket, s inkább Kínával, Indiával és másokkal üzletelt. Továbbá az amerikai kormányzat emlékeztette az európai szövetségeseket, hogy nem teljesítik a katonai kiadások mértékére vállalt kötelezettséget, s vita robbant ki a banki átutalások adatainak átadásáról is. De a lista hosszú.
A túlzott lelkesedést, amely Obama megválasztását övezte, realizmus váltotta fel, s persze az új amerikai doktrína, amely az Egyesült Államok létérdekének a Közel-, Közép- és a Távol-Kelet ügyeit tekinti. Erre utalt a Brüsszeli Fórumon Nicholas Burns, aki úgy látja, hogy miközben az amerikai érdekek eltolódtak, Európa ezt a mozgást, változást nem tudta követni. Azt magyarázta, hogy Európa akkor tölthetné be a természetes szövetséges szerepét, ha az Egyesült Államokkal együtt, azonos elvek alapján foglalkozna a Közel-Kelettel, Kínával és Oroszországgal. De a stratégiában nincs konszenzus. Európa sokat beszél arról, hogy globális játékos szeretne lenni, csak éppen képtelen meghatározni, hogy ez mit is jelent. Burns kemény szavaira reflektálva Francois Lafond, a German Marshall Fund párizsi igazgatója is elismerte: az óceán két oldalán most próbálják újraértékelni, hogy mi a fontos. A vitát azzal színezte a dán Rasmussen NATO-főtitkár, hogy Európát papírtigrisnek nevezte, amiért elhanyagolja a katonai fejlesztést.
Az uniós vezetőket szíven ütötte, hogy Obama lemondta a májusra tervezett madridi csúcsot. Szócséplésre, fotózási alkalmakra nincs szüksége, üzente. Erre reagált Barroso úgy, hogy valóban, eredmény kell, nem találkozó. Ám Toomas Ilves észt elnök Burnshöz hasonlóan alighanem a lényegre tapintott: a hidegháborúnak vége, s ami a transzatlanti viszonyt jellemezte – a szabad világ védelme szovjet fenyegetéssel szemben –, kikerült a látómezőből. Az amerikai külügyminisztérium képviseletében pedig Anna-Marie Slaughter politikai igazgató azt mondta: a kérdés az, mit tudunk együtt tenni, nem pedig hogy Európára összpontosul-e a figyelem.
Ezzel az utalással emlékeztette hallgatóságát, hogy Obama elnök már vagy egy éve kifejtette: a közös értékek önmagukban nem elégségesek a stratégiai kapcsolat létrejöttéhez vagy megőrzéséhez. Az amerikai elnök ad hoc szövetségeket hozna létre. Nem az erőegyensúly áll e stratégia középpontjában, olyan egyenletet állít fel ez az elmélet, amelynek eredménye nem nulla, hanem növekvő pozitív szám, vagyis a hatalmak nem egymás rovására, hanem egymás mellett egyszerre növelik erejüket, befolyásukat. Az örökölt feszültségek és az előre jelezhető kockázatok sora az említett „Keleten” is túlmutat, hiszen ide értendő a nemzetközi szervezetek reformja, a klímaváltozás, a terrorizmus, a tömegpusztító fegyverek terjedésének akadályozása. Ez utóbbi öleli fel Iránt mint ellenszegülő államot, s Oroszországot mint együttműködő START-partnert.
Az uniós vezetők közül a stratégiai érzékenységet ez ideig nem mutató Catherine Ashton külügyi főképviselő úgy véli: a transzatlanti viszony örök és megbonthatatlan. Barroso látja, hogy retorikáján módosítania kell, s azt hiszi, ez elég. Az Európai Tanács állandó elnöke, Herman Van Rompuy azonban már érzékeltette, ő is tudja, hogy a közös értékekre, a hagyományos kapcsolatra hivatkozás édeskevés. Két évtizeddel a hidegháború lezárulása után Amerika és Európa érdekei igenis eltérhetnek. Ám minthogy egyetlen ország sem erőltetheti rá akaratát vagy szabályait a világra, az Egyesült Államok és Európa jól kiegészítheti egymást. Terrorizmus, piaci zavarok, energiabiztonság, klímaváltozás, kibernetikai háborúk vagy a zöldtechnológiák fejlesztése. A lehetséges megoldások példájaként Van Rompuy az EU közvetítő tevékenységét említette a 2008. augusztusi orosz–grúz háború alatt és után.
E realista szemlélet térnyeréséhez persze – ahogy a Világkereskedelmi Szervezet francia főigazgatója, Pascal Lamy megjegyezte – Európának egy nyelven kellene beszélnie azokban az intézményekben is, amelyekben túlképviselteti magát. Charles Grant, a Center for European Reform igazgatója hozzátette: jó transzatlanti kapcsolat csak olyan Európára épülhet, amely tudja, mit akar. A helyzet iróniája – írta Constanze Steizenmüller, a German Marshall Fund elemzője –, hogy Európa, amely a kölcsönös függőség és a sokpólusú világrend vízióját mutatta fel Amerikával szemben, főként George Bush nyolc éve alatt, most képtelen felzárkózni a kölcsönös függőség és a sokpólusú világkép teóriáját ma gáévá tevő Egyesült Államok mellé mint a globális kockázatok kezeléséhez hozzájárulni képes második, s nem másodlagos hatalom.