Aki ellopta a show-t Duke Ellington elől
New Yorkban 2000 óta évente megrendezik a nevét és örökségét őrző dzsesszfesztivált. A Django-rejtély megfejtéséhez Michael Dregnit, a Vintage Guitar magazin szakíróját hívtuk segítségül, aki Django: egy cigány legenda élete és zenéje címmel könyvet írt Reinhardtról. – Django önálló műfajt teremtett, a Nuages (Felhők) azon kevés európai szerzemények egyike, amelyek Amerikában is alapnak számítanak – mondja Dregni.
Három hónapos amerikai turnéja egyszerre volt nagy siker és csalódás. Duke Ellington nevében a William Morris ügynökség hívta meg, egyes források szerint az egész kvintettel, így a hegedűs Stéphane Grappellivel együtt – csak éppen Django magának „nyúlta le” a turnét. (Egy ezzel ellentétes verzió szerepel az első Djangoéletrajzban; Charles Delaunay munkájára azonban rányomja a bélyegét, hogy alapvetően kimaradt az egész turnéból, annak dacára, hogy Reinhardt menedzsere volt.)
Reinhardt 1946 novemberében érkezett Amerikába. Vonatra ült, Ellington saját kupéit véve igénybe, amelyeket menetrendszerű szerelvényekhez csatoltak. A keleti partról Toronto, Cleveland, Chicago, Minneapolis érintésével Nebraskáig jutott el, az i-re pedig a legendás két fellépés tette fel a pontot a New York-i Carnegie Hallban. Aztán hat hétig még New Yorkban maradt. Lejárt a vízuma, de nem is akart hoszszabbítani, mert vágyott már haza, és egyedül az angollal is nehezen boldogult. Nem rendelkezett az amerikai művészszervezet tagsági kártyájával – ezért nem készíthetett felvételeket. De megkapta a megfelelő reklámot, és igen jó volt játékának a fogadtatása – a kritikák arról írtak, hogy ellopta a show-t Duke Ellington elől.
Amerikai útja nyomán később egy világ körüli turné lehetősége is felmerült, de erre már nem került sor. – New York-ba visszaérkezve világossá vált, hogy azok az álmok vagy inkább ábrándok, amelyeket kergetett, nem válnak valóra.
Azt hitte, sztár lesz majd Hollywoodban, mozifilmekben szerepelhet, de ennek érde kében semmilyen lépést nem tett, nem keresett fel senkit, nem írt leveleket. Ebben az értelemben csalódás volt számára a turné. Delaunay, mint Django felfedezője számára ugyan savanyú volt a szőlő, de ebben igaza van – állítja Michael Dregni.
Washington, 2010. január