Túl átlátszó univerzum?

Űrtávcsövek és földi teleszkópok időről időre bizonyítják, van mit még tanulnunk a bennünket körülvevő világegyetemről.

Ukrajnában „titokban” kérnének útlevelet

Alighanem a kárpátaljai magyarság nyerhetne a legtöbbet a kettős állampolgárság kiterjesztéséből, de egy esetleges budapesti törvénymódosításból éppen ők érzékelnék a legkevesebbet.

A kokárda

Fémből vagy gyöngyből legyen? Horgolt, villogós, cipzáras vagy matricás kivitelben? Tűzzománcolt, esetleg batikolt? Petőfi-fényképes vagy Pepsi mintás?

A történet ereje

Megítélésem szerint tehát a polgári alkotmányosság magyar története a különféle, önmagukban is erős tartalmak egymás hatását felerősítő erejével indult. A tartalmak azóta is élnek, politikai kultúránk szerves részei.

Ámítás nélkül

Egyik kritikusomnak az „ablakaim”, mint írta, amelyeken át a történelemre és az emberi történetekre nézek, a reneszánsz festő Leon Battista Alberti módszerét juttatják eszébe, s idézi a festő-teoretikust: „Mindenekelőtt oda, ahová festenem kell, rajzolok egy derékszögű négyszöget, amelyet úgy tekintek, mint egy nyitott ablakot, amelyen keresztül szemlélem, amit oda fogok festeni.

 

Aki ellopta a show-t Duke Ellington elől

Hogyan nyűgözhette le egy, még csak nem is fekete dzsesszmuzsikus Amerikát, a műfaj hazáját? Django Reinhardt B. B. Kingtől Jimi Hendrixig bámulatba ejtette az amerikai zenei világot, utóbbi az egyetlen koncertalbumával azonos nevű formációt, a Band of Gypsyst róla nevezte el. David Crosby Djangónak keresztelte a gyerekét.

New Yorkban 2000 óta évente megrendezik a nevét és örökségét őrző dzsesszfesztivált. A Django-rejtély megfejtéséhez Michael Dregnit, a Vintage Guitar magazin szakíróját hívtuk segítségül, aki Django: egy cigány legenda élete és zenéje címmel könyvet írt Reinhardtról. – Django önálló műfajt teremtett, a Nuages (Felhők) azon kevés európai szerzemények egyike, amelyek Amerikában is alapnak számítanak – mondja Dregni.

Három hónapos amerikai turnéja egyszerre volt nagy siker és csalódás. Duke Ellington nevében a William Morris ügynökség hívta meg, egyes források szerint az egész kvintettel, így a hegedűs Stéphane Grappellivel együtt – csak éppen Django magának „nyúlta le” a turnét. (Egy ezzel ellentétes verzió szerepel az első Djangoéletrajzban; Charles Delaunay munkájára azonban rányomja a bélyegét, hogy alapvetően kimaradt az egész turnéból, annak dacára, hogy Reinhardt menedzsere volt.)

Reinhardt 1946 novemberében érkezett Amerikába. Vonatra ült, Ellington saját kupéit véve igénybe, amelyeket menetrendszerű szerelvényekhez csatoltak. A keleti partról Toronto, Cleveland, Chicago, Minneapolis érintésével Nebraskáig jutott el, az i-re pedig a legendás két fellépés tette fel a pontot a New York-i Carnegie Hallban. Aztán hat hétig még New Yorkban maradt. Lejárt a vízuma, de nem is akart hoszszabbítani, mert vágyott már haza, és egyedül az angollal is nehezen boldogult. Nem rendelkezett az amerikai művészszervezet tagsági kártyájával – ezért nem készíthetett felvételeket. De megkapta a megfelelő reklámot, és igen jó volt játékának a fogadtatása – a kritikák arról írtak, hogy ellopta a show-t Duke Ellington elől.

Amerikai útja nyomán később egy világ körüli turné lehetősége is felmerült, de erre már nem került sor. – New York-ba visszaérkezve világossá vált, hogy azok az álmok vagy inkább ábrándok, amelyeket kergetett, nem válnak valóra.

Azt hitte, sztár lesz majd Hollywoodban, mozifilmekben szerepelhet, de ennek érde kében semmilyen lépést nem tett, nem keresett fel senkit, nem írt leveleket. Ebben az értelemben csalódás volt számára a turné. Delaunay, mint Django felfedezője számára ugyan savanyú volt a szőlő, de ebben igaza van – állítja Michael Dregni.

Washington, 2010. január

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.