Nem a bizonyítványt, a tudást ellenőrzik a Mercedesnél
- Hiány van műszaki szakemberekből - panaszolja Markus Mönkhoff, aki a kecskeméti Mercedes autógyár csapatának építését vezeti. A személyzeti igazgató lapunknak elmondta, az első negyven embert már kiválasztották, a második csoportra februárban kerül sor: 2010 végéig még ötszáz, 2011-ben pedig további kétezer emberrel bővítik a kollektívát.
A gyár festőüzemének alapkövét október közepén rakták le, és ha minden jól megy, 2011. második felében elkezdődik az előszériás termelés, majd 2012-ben az üzemszerű sorozatgyártás. A tervek szerint első lépcsőben évi százezer, majd 150 ezer magyar Mercedes készül Kecskeméten.
Az első negyven alkalmazott között vannak műszaki szakemberek, pénzügyesek, könyvelési, IT-s, és HR-es munkatársak. Jelenleg is tart a toborzás. Kisebb nehézségeik vannak a műszaki, logisztikai és termelési szakemberek toborzásában, kevés a fényező, a gépkezelő és az egyéb szakmákat ismerő jelentkező.
- Az alkalmazottak a kecskeméti Heliport ipari parkban kialakított Mercedes-bázis oktatócsarnokában kapják meg a Daimler alapszintű előképzését, aztán németországi üzemeinkben, valamint a testvérgyárban, Ratsattban és Sindelfingenben folytatódik az oktatás, azon a munkaterületen és abban a pozícióban, amelynek a magyarországi üzemben meg kell felelniük - magyarázza a személyzeti igazgató. Három területre nehezebb munkaerőt találni: hiány van azokból a gépkezelőkből, akik az elektronikus, mechanikus és hidraulikus szerkezetekben egyaránt járatosak. Hasonló a helyzet a fényező szakemberekkel, és nehéz karbantartó munkatársakat találni.
Markus Mönkhoff nem ismeri alaposan a magyar oktatási rendszert, ezért nehezen tudná megmondani, mit kellene javítani az iskolai képzés terén ahhoz, hogy a járműipar megfelelő számú és képzettségű szakemberhez jusson. Azt azonban érzékeli, hogy a szakemberek nagyon jó elméleti tudással rendelkeznek, de többségükből hiányzik a gyakorlatiasság.
Arra a kérdésre, mennyire vonzók a kecskeméti Mercedes-bérek azt válaszolja: amikor a konszern Magyarországot választotta, természetesen felmérték a bérszinteket, és a két szélső érték kétharmadát lőttlék be, mert a Mercedes nem akart a versenytársaknál magasabb bérekkel előállni. - De lehet azt mondani, hogy attraktív a fizetési ajánlatunk - teszi hozzá.
Nem feltétel a németnyelvtudás, de természetesen előnyt jelent, elvárás viszont az angol vagy német nyelvű alapkommunikáció. Nem a nyelvvizsgapapír, hanem a gyakorlati tudás számít. Heti öt alkalommal, nyolc órában a német nyelvet is tökéletesíthetik a kiválasztottak, akiknek el kell sajátítaniuk a műszaki kifejezéseket. Az oktatás német és magyar nyelven történik.
Az igazgató azt mondja, a jelentkezők erősen motiváltak, jól képzettek, ami azért fontos, mert az első ötszáz emberből alakul ki az autógyár törzsgárdája, ők maximális képzésben részesülnek majd. Először önéletrajz alapján, majd szakmák szerint szelektálnak, nem anynyira a bizonyítványokat, inkább a valós tudást ellenőrzik. Erre már a második lépcsőben, a telefonos interjú keretében sor kerül. Aztán következik a meghívó a kiválasztási napra, amelyen személyesen vizsgáznak a jelentkezők. A HR-es kollégák kétféle szóbeli interjú, majd számítógépes teszt keretében mérik fel a jelöltek képességeit és tudását, és a nap végén tájékoztatják őket az eredményről. Van, aki már aznap a Mercedes-csapat tagja lehet.
Nincsenek különleges Daimler-elvárások, minden munkatárs legyen nyitott, és legyenek ötletei. Természetesen szükséges az alapképzettség, a rugalmas hozzáállás, aztán végig kell csinálni a németországi képzést, ami akár egy-két hónapos távollétet is jelent az otthontól. Az épülő gyár és a kezdeti időszak a szokásosnál több elfoglaltsággal jár. Tájékozódni és jelentkezni a www.career.daimler.com/kecskemet internetes címen lehet.
Ami a hierarchiát illeti, Markus Mönkhoff azt állítja, nincs olyan politikájuk, amely meghatározná, mely pozíciókat tölthetnek be külföldiek, s az a céljuk, hogy minél több magyar szakembert tegyenek meg vezetőnek. A gyárigazgató, a személyzeti és pénzügyi igazgató német, de rajtuk kívül minden posztra magyarokat szeretnének kinevezni, ami a költségek tekintetében is kedvezőbb.
A HR-igazgató, Markus Mönkhoff, első autója egy 1989-es Volkswagen Golf volt, jelenleg természetesen Mercedesszel jár, útközben zenét és magyar rádióadókat hallgat, de azt nem árulta el, hogy melyiket.