Torna

Nagypát nem nagyon lehet látni.

Tükröződés

.

Ugrás a lavórból

A cigány asszony, ha értette is lánya távoli álmait, segíteni nem tudta. De hát, ez a Rózsa mindig is furcsa teremtés volt, túlérzékeny, már gyereknek is az. Egy könyvmoly. Tisztára, mint az ura, fiatalabb korában.

Wass Albert „Havasai”

Nem Wass Albert sokszor megénekelt erdélyi havasairól, hanem Havas Emilről kívánok írni, akire az író 1992 decemberében így emlékezett vissza: Alig értem Amerikába, jó negyven esztendeje annak, amikor csak bekopogtatott New York-i hotelszobámba egy úriember, aki valamikor régen a kolozsvári Ellenzék nevezetű napilap fi rkásza volt, Havas Emil nevezetű, akiből időközben amerikai újságíró lett, a New York Times munkatársa, a Reader’s Digest társszerkesztője, ki szűk szobámba lépve, előbb keskenyre húzott szemekkel végignézett, majd megcsóválta a fejét.

Voltunk, vagyunk, leszünk! Mármint kommunisták

A Lenin sugárút és a Che Guevara sétány között fekvő Université Paris-8 a legátpolitizáltabb egyetemek közé tartozik. Itt tartottak konferenciát a kommunisták.

 

A dalnok

Új csodagyerekei vannak a mának. A tegnapiak elköszönnek – a közönség kifogy alóluk, kétes vigasz, hogy a nagy tekintélyű, koros áruvédjegyek alól is fogyatkozik. A harmincegy éves Szálinger Balázs a koravén Ady dikciójában borong: „Ami már volt, sose becsültem, / Ami még lesz, azt letudom. / Szép húgaim, ti huszonévesek, / Közétek dobva búcsúzom”. Szerepjáték persze kétszeresen: az elátkozott költő szerepe – a régiek hangján. De e hangot egy erős személyiség szólaltatja meg, önmagára áthangszerelve, mással összetéveszthetetlenül, a modernitás utáni versbeszéd minden rafinériáját bevetve. Mi a titka ennek az affektációra rájátszó, ám az affektációját végletekig elbizonytalanító lírának?

Szálinger kezdettől szívesen működik nagy formákban. Hírét is ezeknek köszönheti, hiszen bár sokáig kevesen olvashatták, már korán és gyakran emlegették például húszévesen írt Zalai Passióját, e kedves vígeposzt. A passiót 2002-ben Erdélyben adták ki, s ezzel a megjelenési hely is mindjárt egy nagyobb költői létformát, a „sehol sincs otthon – több helyütt is otthon van” konceptjét alapozta meg: a keszthelyi fiú a provincia dalnokának szerepét öltötte magára egy másik provinciában, hogy aztán Pesten legyen belőle az irodalmi élet „kispetőfije”. Pályáján mindig ugyanaz a művészi eltökéltség munkál: a közösségi beszéd, a pódiumteremtés lehetőségeit próbálgatni, amit e lehetőségek tragikus hiányának józan felismerése kísér. Nem a más mű nemek felé egérutat kereső lírikust kell látnunk nagyobb kompozícióiban, színpadi kirándulásaiban, hanem annak a kitartó próbáját, hogy a nagy formátumhoz méltó, azt maradéktalanul birtokló pozícióban vizsgálhassa, mérhesse meg az alanyi költő önmagát.

Ha rápillantunk az új kötet borítójára, most is ennek a konceptnek az erős jelenlétét tapasztaljuk: a kötetcím és a szétfutó, illetve bevezető utak találkozását sejtető kép a „gyüttmentek” függetlenségének önérzetével fogad. Ahogyan a prológus megerősíti: az M1-es és M7-es pályák találkozásánál az az öt kilométer maga a haza, amelyen az autócsordák „többségi énekébe” vegyülhet el a költő hangja. Mielőtt kiválik. A karcsú kötet hét bő esztendő nagyon szigorúan válogatott, kiérlelt, pompás termése. A volt csodagyerek immár kezeli a túláradni kész jelenlétet, kordában tartja az irodalomhoz mint nagy elődök konglomerátumához fűzött lelkes céhtudatát. „Hadba hívok”, mondja katonás kötelességtudattal szétnézve a szavak harcterein, s aztán szkeptikusan megállapítja: „halott huszárok jönnek / Megvédeni a hazug birodalmat. / Mely fénykorában se volt mintaállam”. Ezt az illúzióktól búcsúzó finom militarizmust írja tovább a Költő és hadvezér kettős önarcképében, ahol a szülőföld őre így beszél múzsákkal foglalatoskodó énjéről: „Átír engem a kis literátor” – és: „idevarr, idehűt, ideláncol”, teszi hozzá, mert ez a nyikhaj, ez a túlkoros kamasz mégiscsak képes valami csodákra.

Százados szavak, toposzok, fordulatok egy új századfordulós grammatikában. Szálinger erősen vonzódik az allegóriákhoz (új kötetét akár ezek mentén is érdemes végigolvasni), ám az ő allegóriái nem a megfeleléseket, hanem épp ellenkezőleg: a magyarázatok bizonytalanságát sugározzák, egy korai állapotában őrzött szecesszió szabadságával és kétségbeesésével. Szálinger belátása rokonszenves és termékeny: lehet a birtokában akárhány mesterfogás, reinkarnálódhat benne holt költők és korok egész sora, csak egy szerencsétlen flótás ő, aki hiába szónokol. „Mellém ülsz, dideregsz, alany, magadban” – állapítja meg. Az elátkozott költő, ím, nem tananyag, s nem is unt maszk, hanem elháríthatatlan kísértet „egy füttyös kis plebejus” nótáiban.

Magvető, 92 oldal, 1990 forint

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.