Az alkalmasra is ráfér a segítség
Ez a szabály nemcsak a felső vezetőkre érvényes, hanem a közép- és alsóbb szintűekre is. Egy brit felmérés szerint az ottani vezetők 70 százaléka tart igényt rendszeresen a személyi segítő közreműködésére. A HR-szervezetekben 79 százalékos ez az arány. A megkérdezettek 98 százaléka tartja nagyon hatékonynak a coach segítségét, 92 százalékuk szerint a cég valamennyi tevékenységénél növeli a hatékonyságot, és javítja a jövedelmezőséget.
- Magyarország nagyon jó helyzetben van, mert átugorhatja azt a hosszú fejlődési folyamatot, amelyen nálunk keresztülmentek a vállalkozások és a közintézmények - véli Julia Foster-Turner, aki kifejezetten sokat foglalkozik a coaching közszolgálatban való szerepével és ennek oktatásával is. Angliában most az orvosok körében is egyre népszerűbb a coaching. - Erre nagy szükség van, mert a brit egészségügyben nagyon sok a változás. A coach abban segít, hogy a változásokat az orvosok is kezelni tudják.
A legnagyobb konfliktusforrás ott is a pénzhiány és az az ellentmondás, hogy az egyre fejletettebb kutatási eredmények alkalmazásához egyre kevesebb forrás áll rendelkezésre.
A coaching lehetőségeivel nálunk még viszonylag kevés vezető él, sokan nem is tudják pontosan, mi az, és mire jó. Magyarra még le sem fordították a kfejezést. A coach olyan segítő, aki nem tanácsadó, nem mondja meg a tutit, hanem úgy tud beszélni, figyelni, kérdezni, megérteni, hogy maga a vezető ismeri fel valódi dilemmáját, találja meg a számára legjobb megoldást, és meg is tudja valósítani azt, amire szüksége van. Hozzásegíti, hogy ésszerű döntéseket hozzon, és végigvigye, amit elhatározott. Erre a mai válságos, konfliktusos, pénzhiányos világban különösen nagy szükség van.
A workshop hallgatója volt Pusztai Erzsébet korábbi egészségügyi államtitkár, az MDF szakpolitikusa is, aki szerint a magyar egészségügyben is nagy szükség lenne a coachingra. - De - mint mondta - nálunk első lépésben fel kellene ébreszteni iránta az igényt. És akármennyire is pénzhiányos az ágazat, meg lehetne találni a forrást az alkalmazásához is. Mert rengeteg átvilágításra, tanácsadásra megy el pénz, sokszor feleslegesen. Ha annak csak egy részét költenék coachingra, lendíthetnének az egészségügy minőségén.