Rendszer, ami nem mozog
Szabó Tibor Benjámin: 47 - Démonok ideje
Pedig a fiatal szerző vállalkozása felettébb impozáns. A 47 - Démonok ideje a manapság oly divatos kultúrtörténeti detektívregények egyike: összeesküvők kis csoportja a világ feletti uralom megszerzésére (végső soron: a létező társadalmi berendezkedések elpusztítására) törekszik. Bányai Olivér és egykori fizikatanára kidolgozzák a "Fodrozódás" programját: észreveszik, hogy az emberi történések (a sorsfordító történelmi eseményektől kezdve a mindennapi élet legapróbb mozzanataiig) az ősi, mitológiai történetek szerkezetét ismétlik - és rájönnek, hogy ha valaki precízen kiszámítja e "bázissztorik" egymásra hatását, az emberek cselekedetei kiszámíthatóvá, sőt irányíthatóvá válnak. Túl későn ismerik fel azonban, hogy ez a tudás veszélyes, mert megbízóikat nem pusztán tudományos vagy intellektuális érdeklődés vezérli; így hát Olivér barátjára, Nádor Ádámra és annak szerelmére, Jánossy Annára vár a feladat, hogy leleplezzék a gyilkosokat, s megakadályozzák az őrült terv végrehajtását.
Eddig minden rendben is volna. A regény szerkezete vonzóan bonyolult: a nyomozás történetét elmesélő, sok idősíkváltással és szereplői perspektívaváltással dolgozó fejezetek Olivér naplóbejegyzéseivel váltakoznak; a harmadik személyű elbeszélő finoman kidolgozott hosszúmondatai, a visszatérő motívumok és variációsan ismétlődő szerkezetek sajátos prózaritmust kölcsönöznek a szövegnek. A 47 - Démonok ideje azonban nem elégszik meg ennyivel: az összeesküvők vezetőjéről kiderül, hogy maga a Bukott Angyal, aki egyenesen a nagy európai ördögregényekből lépett elő; Ádámot sajátos testvérszerelem fűzi a nővéréhez, Anna pedig egy szexuális erőszak traumatikus emlékével küszködik; hosszan időzünk a magyar vidéki kisvárosok (Grecsó Krisztián és mások által megénekelt) fülledt, nyomasztó világában; s közben a szereplők lépten-nyomon megosztják velünk a végzete felé tartó (értsd: tökéletesen elbutult és erkölcsi értelemben önmagából kifordult) emberiségről szóló vízióikat. Kultúrtörténeti detektívregény, ördögregény, a bűnös vágyaknak kiszolgáltatott test regénye, társadalmi regény, kisvárosi anekdotizmus és katasztrofista vízió - s az eredmény: egy minden kiválósága ellenére is zavaróan túlírt regény.
És hogy a finom stilisztikai megformáltságot valami ellensúlyozza, a könyv hátoldalán ezt olvashatjuk: "Egy sodró, erős hang a kortárs irodalomból, mely az első pillanattól az utolsóig végigszáguld olvasóján, mély, értékkel teli nyomokat hagyva maga mögött". Sárbogárdi Jolán is köztünk van tehát, pedig őrá aztán már tényleg nem volt semmi szükség.
Noran 2004, 268 oldal, 2499 forint