Éjszakai nassolás helyett

A vetítés tömény fogyasztássá válik, valahogy nehéz szabadulni a reklámfolyamtól. Bár azonosítjuk a felbukkanó termékeket, ilyen kontextusban inkább maga a hatás művészete az, ami miatt a vászonra meredünk. Reklámzabálók Éjszakája, videóval

bejutás, homeless és Újév

Nem bírom elviselni a látványt. A nyomait már megszoktam, de a vörösre fagyott arcot, a fekvő alakot - nem bírom. Persze bírom, hogy elmegyek mellette, azzal, hogy némi kaját kirakok, el van a lelkiismeret. Meg hogy nem vagyok Teréz anya... Mégis. NolBlog

'Nem öröm ma cigánynak lenni'

A diszkrimináció, a szegénység és a munkanélküliség, a kilátástalan jövő miatt ma nem öröm cigánynak lenni - ez az üzenete a kisebbségi ombudsmannak a nemzetközi romanap alkalmából.

Roma asszony esete

Megkérdeztem tőle, hogy ez az egy gyermeke van-e. Elég egy, válaszolta, mert ebben a válságban nincs értelme többet szülni, hiszen az apjuk vagy munkanélküli, vagy börtönben van. Nolblog

Nem adok más nevet a nácizmusnak

Ilyen rosszul csak gyerekkoromban éreztem magam, amikor Temesvár utcáin megjelentek, rezesbandával az élükön, az első vasgárdista fölvonulók. Nagygyűléseiken nagyszakállú, tekintélyes ortodox pópák is jelen voltak, meg gyönyörű, monumentális görög-keleti egyházi zászlók, az egésznek vastagon magyarellenes jellege volt. Nolblog

 

Egy filozofáló értelmiségi

1963-as, Adornóról szóló dolgozatát Habermas ezekkel a szavakkal kezdte: "Adorno az értelmiségit olyan "poszt-szokratikus gondolkodónak" tekinti, aki szeretne eleget tenni annak, amit egykor filozófiának neveztek". Vagyis a filozófiai gondolkodás tradícióját már csak egy általános értelmiségi beállítottsággal lehet folytatni; a filozófia nem lehet a metafizikai tradíció ilyen-olyan folytatása, hanem bizonyos szerepet kell vállalnia egy újfajta szellemi kultúra kialakításában is. Ez az alapvető beállítottság áll Habermas több mint öt évtizedes alkotói munkájának hátterében is.

Jürgen Habermas ahhoz a német filozófusgenerációhoz tartozik, amely közvetlenül a háború után kezdte meg egyetemi tanulmányait. Az ekkori német filozófus-professzorok nagy része nemcsak lojális volt a náci rendszerrel szemben, hanem tevékenyen támogatta is annak politikáját és kultúrpolitikáját. Habermas legjelentősebb tanárai a bonni egyetemen Erich Rothacker és Oskar Becker voltak, akikről ugyanezt el lehet elmondani. Habermas számára így sorsdöntő volt az amerikai emigrációból visszatért, és az újra megalapított frankfurti Társadalomkutatási Intézet társigazgatójává előlépett Theodor W. Adornóval való találkozás. (Még a kilencvenes évek első felében is, a frankfurti Dantestrasse 4-6.-ban lévő tanszéki szobájában egyedül Adorno képe függött a falon.)

Nem túlzás azt állítani, hogy Habermas gondolkodói pályája az Adornóval való találkozással kezdődött; egy beszélgetést követően (és néhány publicisztikai írását ismerve) Adorno 1956-ban tanársegédjévé fogadta. 1959-ben azonban Max Horkheimer (a Frankfurti Iskola alapító atyja) nyomására máris el kellett hagynia a Társadalomkutatási Intézetet, másutt habilitált, majd Gadamer közbenjárására a heidelbergi egyetem professzora lett. 1965-ben aztán a nyugdíjba vonuló Horkheimer katedráját átvéve visszatért a frankfurti egyetemre; székfoglaló előadásában már a horkheimeri program (a "kritikai elmélet") átatalakításának szükségességéről töpreng.

Frankfurtba visszatérve Habermas hamarosan a diákmozgalmak kellős közepén találta magát. Az egész Szövetségi Köztársaságban nem volt még egy professzor, aki ilyen vehemenciával vetette volna bele magát a diákmozgalmak körüli vitákba. 1968 pünkösdjén, az akkor mindössze harminckilenc éves professzor pulóverben és egy megírt előadás szövegével a kezében a frankfurti egyetem menzáján több ezer (csalódottságát és felháborodottságát alig-alig palástoló) diák előtt látszatforradalomnak nevezte az eseményeket, melynek vezetői szerinte súlyos neurózisban szenvednek. Hajlanak ugyanis arra, hogy a szimbolikus eseményeket összecseréljék a valósággal; azt hiszik, hogy a rektor szobájának elfoglalása és feldúlása azonos a hatalom valóságos átvételével. Ezekben a vitákban már megjelenik, vagy talán ezekben alakul ki a Habermasra olyannyira jellemző "diskurzív vitalitás". De ekkor alkakul ki írásainak kettős vonulata is: az egyik oldalon az aktuális politikai-kultúrpolitikai kérdésekhez való hozzászólások állnak, a másikon pedig sorra születnek azok a meghatározó elméleti írások, amelyek elsősorban a társadalomtudományok metodológiájával foglalkoznak.

Adorno halálát (1969) követően Habermas elhagyta Frankfurtot, a starnberi Max Planck Intézet egyik részlegének igazgatója lett, ahol maga alakíthatta ki kutatócsoportját. Ebben az időben írta legfontosabb könyvét, A kommunikatív cselekvés elméletét, amely majd 1981-ben fog megjelenni. Ebben Habermas szakított a korábban rá jellemző általános metodológiai érdeklődéssel és egy nagyszabású "szubsztantív" társadalomelméletet, a modernség elméletét próbálta kidolgozni. Ennek az az alapgondolata, hogy az egész XIX-XX. századi baloldali gondolkodás produkciós paradigmáját fel kell váltani egy új modellel, a "kommunikatív ész" újfajta elméletével. Nem igaz tehát, hogy a társadalmi együttélésben a munka és az anyagi javak előállítása játszaná a döntő szerepet; a társadalmi integrációt tekintve sokkal fontosabb az emberi kommunikáció. A kommunikatív cselekvés viszont egészen más logikát követ, mint a munkavégzés: az előbbiben a kölcsönös megértés, az utóbbiban viszont a természet leigázása képezi a cselekvés alapvető célját és motivációját.

1983-ban Habermas újra visszatért a frankfurti egyetemre, méghozzá A filozófiai diskurzus a modernségről című előadás-sorozattal, amely hamarosan könyvként is megjelent. A nyolcvanas és a kilencvenes évek fordulóján aztán napirendre került a kommunikatív cselekvés elméletének egy általános diskurzuselmélet irányába való továbbfejlesztése, ennek legfontosabb dokumentuma az 1992-ben megjelent Fakticitás és érvényesség című könyv. Ebben jut el Habermas egy általános demokráciaelmélet felvázolásának programjához. Innen kezdve a közéleti-politikai írások és a nagy elméleti munkák közötti választóvonal mintha összeszűkülne, néha már-már eltűnni látszik. Mindenesetre további fontos kordiagnosztikai fogalmakat alkot: a megosztott Nyugat, a posztnemzeti konstelláció; a New York-i terrortámadás után pedig a vallás társadalmi szerepének újragondolását javasolja.

A nyolcvanas évek végétől Habermashoz áramlanak a külföldi vendégek, ösztöndíjasok és diákok. Néhány frankfurti kollégával és doktorandusszal kiegészülve ők a résztvevői a híres hétfő esti kollokviumnak. Ezen a résztvevők valamelyike felolvasta tanulmányát vagy bemutatta kutatási programját. Utána hosszú vita következett, amely kb. este tíz órától a Dionysos nevű kocsmában folytatódott. Ezekről az összejövetelekről Habermas akkori tanársegédje, Axel Honneth, így számolt be: "Világos volt, hogy ha mi, diákok és tanársegédek körülültük, akkor az a formáját tekintve egalitárius volt, és ezt ő biztosan így is gondolta; de tárgyilag olyan nagy autoritással rendelkezett, annyi előnye volt velünk szemben, hogy óhatatlanul is belekényszerült a vezérszónoki szerepbe".

Habermas mindig hangsúlyozta, hogy a dicséret vagy a bók nem legitim eleme a filozófiai diskurzusnak. Legyen a nyolcvanadik születésnap az egyetlen olyan alkalom, amikor ez alól kivételt teszünk. Ha azt mondanánk róla, hogy a XX. század második felének egyik legnagyobb filozófusa-szociológusa, akkor teljesítményének csak az egyik felét ismernénk el. Ugyanilyen fontos, hogy kordiagnosztikai írásaival értelmiségiként döntően meghatározta a XX. század második felének nyugatnémet (majd német) szellemi-kulturális miliőjét. És a XX. század második felének "nagy gondolkodói" közül (nagyon nem szeretné ezt a kifejezést) a magyar kultúrára ő gyakorolta a legnagyobb hatást.

Nagy hatást gyakorolt a magyar közgondolkodásra is
Nagy hatást gyakorolt a magyar közgondolkodásra is
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.