Pankovits József: Az olasz baloldal

Szolgál-e tanulságokkal az olasz (baloldali) pártfejlődés és politikai stílus a magyar politika(elmélet) számára? – ez a kérdés merül fel az olvasóban, amikor az olasz ügyekben igen járatos magyar történész Pankovits József kitűnő könyvét tanulmányozza.

Pszichodráma vagy amit akartok

Alföldi jól oszt. Nem csupán Hamletet és naivan kislányosra formált Opheliát. Uralkodópárt is. A régi-új királyné s a királyi bátyját legyilkoló új király látványa már önmagában is beszédes. A szépsége teljében lévő nő és a szépséges ifjú férfi szavak nélkül is bűnös kapcsolatuk történetét meséli. A színpadi figurák szexuális kisugárzását nehéz nem észrevenni.

Sebestyén Aba és a Deszka fesztivál

Nem úgy tűnik, hogy nem játszanak magyar drámát ma a magyar színházakban.

Szellem és divat

A szellem az emberi lét lényege.

Ugyanaz és mégis más

.

 

Várt és váratlan kamarazenei találkozások

A klasszika kora minőségi változást hozott a kamarazene világában; míg korábban általában jelentős társadalmi pozíciót betöltő megrendelők inspirálták kis apparátust foglalkoztató reprezentatív darabok megkomponálására a szerzőket, e terület a 18. század végére a zeneszerzői kísérletezések színterévé vált (Haydn alkotói műhelyének köszönhetően emelkedett meghatározó műfajjá a vonósnégyes, Beethoven e műfajú alkotásai pedig szinte kezdettől a koncerttermekben voltak otthonosak). A szerző számára a személyesség megnyilvánulásának ideális terepe atekintetben is, hogy egy-egy kiváló hangszeres inspirációja különleges apparátusra szánt műveket eredményez. A kamaraművek sajátos megmérettetést jelentenek az előadók számára: a valamennyi zenei műfajban kamatoztatható „kamarazenei érzékenység” itt fejleszthető (s itt érhető tetten) leginkább. A hallgató egyszerre gyönyörködhet szólisztikus minőségben és kísérelheti meg a mű teljes struktúrájának áttekintését. A kamarazene legtöbbször nem elégszik meg azzal, hogy hangzásával elvarázsolja közönségét; néha azonban megőrzi az egykori házimuzsikálások személyes légkörét is.

Aligha vitatható napjainkban a kamarazene intimitása. Pontosabban: bármely korból származó kamaraművek iránt leginkább azok érdeklődnek, akik szeretik azt a közelség-távolság játékot, amit általában a kis apparátusra szánt darabok kínálnak. Tehát, miközben passzív közönségként hallgatják a műveket, a figyelem személyes többletét adják. Mint amikor jelen lehetnek olyan társaságban, ahol beavatottak beszélgetnek. Ehhez az intim légkörhöz ideális a viszonylag kis terem – ugyanakkor a kamarazenei remekművek képesek uralni a legnagyobb koncerttermeket is.

A kamarazenének ez a sajátos természete feladja a leckét a koncertszervezőknek; eldönthetik, kistermi rendezvényekkel eleve lehatárolják a hallgatóság létszámát, s ezzel az egykori arisztokratikus jelleget erősítik – vagy pedig a közönséghódítás feladatával is megbízzák a művészeket. Ez utóbbi esetben nagyobb a kockázat, a tét – az előbbi viszont azzal a hátránnyal jár, hogy az esetleges művészi világmegváltás is kevesek magánügye, -élménye marad. S ha arra gondolunk, napjainkban milyen sokrétű a kulturális kínálat, a partvonalon kívülről úgy látszik: érdemes kockáztatni.

Ilyen elmélkedésekre két (egyébként minden tekintetben összemérhetetlen) rendezvénysorozat késztetett. Mozart születésnapjához csatlakoztatva hívták életre Salzburgban a „Mozartwoche” rendezvénysorozatát, amely időről időre módosuló programmal jelentkezik. Túl azon, hogy – ellentétben azzal, amit a neve sugall – nem egy hétig, hanem 10 napig tart, ráadásul, afféle „Mozart plusz...”, tehát valamilyen szerkesztői koncepció folytán Mozart zenéjéhez mást is társít. Az utóbbi években: kortárszenét. Teszi ezt oly módon, hogy ne konfrontálódjanak az újak a történetiekkel, hanem együttesük tartalmas élményeket jelentsen. Az átgondolt programösszeállítás kézzelfogható bizonyítéka az almanach, amely valamennyi program ismertetőjét tartalmazza (s a közreműködők életrajzát). Az egyes hangversenyekhez külön műsorfüzetet is kínálnak, az almanach aktuális részletét. Az idén a gazdag kínálatból az utolsó három nap rendezvényeit választottam, amiben nem titkoltan Perényi Miklós és Schiff András matinéja játszott döntő szerepet. A Mozart-hétnek évről évre visszatérő, állandó vendége Schiff András, s neve mindig telt házat vonz, adjon szólóestet, lépjen fel kamaramuzsikusként vagy együttese, a Cappella Andrea Barca dirigenseként. Lassanként azok táborához tartozom, akik „újrahallgatni” járok koncertjeikre, akár a részben ismétlődő műsort is. A minőség szavatolt, s az élmény megunhatatlan. Valahol ez is fontos szempont a kamarazene kedvelői számára – hogy biztosak lehessenek abban: gazdagabban, mondhatni, megajándékozottan hagyják el a koncerttermet. Programjukon ritkaságként ezúttal Webern Op. 11-es Három kis darabja szerepelt – nem több súllyal-jelentőséggel, mint egy üde kis színfolt. Megunhatatlannak bizonyultak Beethoven variációsorozatai Mozart-témákra, és sokáig emlékezünk Schubert Arpeggioneszonátájára. Várjon Dénes személyében volt magyar szereplője is annak a méltán rendkívüli tetszéssel fogadott matinénak, amelynek műsorát kizárólag 20. századi művek alkották. Ihletett-szép előadásban hallhattuk Schönberg Op. 9-es Kamaraszimfóniájának Webern-féle átiratát – majd este a Bécsi Filharmonikusoktól, Daniel Barenboim vezényletével, a mű eredeti verzióját (két Mozart-zongoraveseny között). Bartóktól a Kontrasztokat Várjon Dénes a Widmann-testvérekkel szólaltatta meg, akik közül a klarinétos-zeneszerző Jörg Budapesten is többször szerepelt, mindkét minőségében. A Mozart-hét műsorát színesítendő, afféle mozarti „Akinek ennyi jó kevés… „ gesztussal, ráadásként Nach(t)stücke sorozatot csatlakoztattak öt esthez. A záró zenekari koncert után Kurtágművel (Ligatura – Message to Frances-Marie, op. 31b) és Mozart Abendempfindungjával búcsúztatták a közönséget (ez utóbbi zongorakíséretét a dirigens Ivor Bolton látta el). Nach(t)stück-ként hangzott el egy Bach–Mozart estet követően Widmann 5. vonósnégyese, amely a „Versuch über die Fuge” címet viseli. Február 3-án a Haus für Mozartban hallottam, Claron McFadden és a Minguet Quartett előadásában – majd 9-én a Concerto Budapest otthonában, a Páva utcai Zeneházban. Itt „A kvartett éve” címmel meghirdetett kisbérlet első sorozatában, Kolonits Klára és a Keller vonósnégyes tolmácsolásában, magyarországi bemutatóként. A két interpretáció hatványozott élményei megoszthatatlanok, de semmiképp sem szeretném, hogy nyomtalanul múljék el a hazai kezdeményezés. A kisszámú hazai hallgató összehasonlíthatatlanul nehezebb helyzetben volt, mint azok a salzburgiak, akik éjszakába nyúlóan kitartottak; a szöveg hozzáférhetőségét biztosítani kell (ez esetben a latin és német szöveget ideális esetben magyar fordításban is), másként kisebb a műértésnek az esélye, s ez alapvetően befolyásolhatja egy mű fogadtatását, megítélését. A magyarországi bemutató ily mód nyilvános főpróbának tekinthető, s érdemes lenne „vizsgáztatni” az interpretációt nagyobb közönség előtt, nagyobb pódiumon is –a szövegértést biztosítva, a hallgatóság személyesebb megszólításával. Hogy minél többen lehessenek részesei, átélői a kamarazenei intimitásnak.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.