Romazsaruk

Ha tudjuk, hogy Magyarországon nemrégiben hideg, számító kegyetlenséggel ártatlan romákat gyilkolt le egy látszólag köznapi emberekből álló banda; protonyilas egyenruhában masírozó gárdisták akarják úgymond gyökerestől kiirtani a „cigánybűnözést”, míg a másik oldalon előítéletes, közömbös, sőt rasszista többségi társadalomról szól az ideologikus zsolozsma, akkor tudjuk azt is, hogy egy olyan dokumentumfilmet készíteni, mint amilyet Csukás Sándor és Oláh Kata forgatott Romazsaruk címmel, nem kockázat nélküli vállalkozás sem esztétikai, sem politikai szempontból.

S éppen az a legjobb ebben az alkotásban, (amely az HBO saját gyártású filmje, s amelyet így szerencsére többször is vetít egy hónapban a csatorna), hogy a berögzött, és szinte mozdíthatatlan előítéletek felől alig értelmezhető. Annak ellenére, hogy a műnemet tekintve dokumentumfilmmel van dolgunk, a konkrét műnek olyan árnyalt dramaturgiája van, ami nem engedi, hogy a prekoncepciók automatizmusa révén süllyesszük be a megszokott skatulyák valamelyikébe.

Mert persze, hogy egyfajta „píszí” film a Romazsaruk, abban az értelemben, hogy az alkotók a szociológiai mintavétel során olyan roma „hősöket” választottak, akik alkalmasak lehetnek arra, hogy példájukkal rácáfoljanak a társadalmi ítélkezés sztereotípiáira. Ráadásul esetükben az is erősíti ezt a benyomást, hogy mint azt a figurák önreflexiója alátámasztja, ők nagyon is tisztában vannak azzal, hogy példaként szolgálnak az egész cigányság számára. Annál is inkább, mert –kimondva-kimondatlanul – egyfajta kísérlet részesei választott hivatásuk révén. Hiszen ezek a romák a rend őreinek esküdtek fel, arra hogy érvényt szereznek a törvénynek, elfogják a bűnelkövetőket, noha a közhiedelem szerint a romák mind a „rosszfiúk” és „rosszlányok” csapatában játszanak. S a kérdés éppen az, hogy segíti-e a bűn felderítését, de még inkább a bűn megelőzését az, ha a romák közé a rend képviselőiként saját fajtájukbélit vezényelnek. A film tanúsága szerint ez nem volna rossz ötlet, hiszen a roma rendőr jobban ismeri a sajátjai szokásait, gondolkodásmódját, s ezért még szorult helyzetben is képes ösztönösen a jó megoldást választani. Maguk a cigányok is úgy vélekednek, hogy jobban szót tudnak érteni egy roma zsaruval, mint a magyarral, akiről helyből feltételezik, hogy etnikai alapon pofozza be őket a rendőrautóba. (Ugyanakkor a – vélhetőleg a magyarok köréből kikerült –főnökség az ilyesmit olykor „fraternizálásnak” érti, és Sándort például azért nem helyezik át szolgálatra a szülőföldjére, mert túl közel volna a helyiekhez. Értjük, nyilván Kamcsatkáról kellene rendőrt odavezényelni, úgy megvolna a kellő távolság.)

A filmnek van egyfajta vertikális merítése is, három különböző életkorú szereplőt követnek nyomon, akik ennél fogva más-más szakaszában tartanak a hivatásnak. Pontosabban, egyikük még el sem kezdte a pályát, hiszen csak felvételizik a rendőr szakiskolába, és aztán szegődne el nyomozónak, szíve szerint. Ő Beatrix, aki kettős hendikeppel indul a pályának, hiszen nem csak roma, de lány is.

Mihály viszont már túl van a delelőn, bár még életerős férfi, de már nyugdíjas.

Sándor azonban aktív rendőr, méghozzá a sűrűjében, a „nyóckerben” szolgál, őt látjuk intézkedés közben, illetve élménybeszámolón egy iskolában, ahol valójában „az íme egy eleven roma” funkciónak tesz eleget intelligensen és barátságosan.

Az alkotók megvilágítják a figurák családi hátterét, szociológai közegét is és én ebben látom a film egyetlen billegő pontját. A választott hősök –ketten biztosan – kifejezetten szilárd háttérrel rendelkeznek, relatíve jó körülmények között élnek, ami azért nem jellemző a cigányság többségére. Ettől még az ő életük természetesen lehet pozitív példa, csak nem „kitörés”. Viszont a másik oldalról pontosan az érződik ezekben a példákban, hogy mennyire nélkülözhetetlen az erős családi háttér ahhoz, hogy az előítéletek ellenáramában valaki cigányként beilleszkedjen a társadalomba.

A film tartogat a végére egy dramaturgiai csavart, amit maga az élet komponált a műbe. Mindegyik szereplőnek van egy a hivatásával kapcsolatos vágya, ám egyelőre egyiküké sem teljesül. Beát nem vették fel az iskolába, Mihályt, bár egyfolytában kérelmezi, nyugdíjasként nem foglalkoztatják a rendőrségen, Sándort pedig nem helyezik át Mátészalkára.

De azért ők nem adják fel, továbbra is mernek ilyen nagyot álmodni.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.