A gésa fekvése és a kettévágott utca

„Itt épül a belváros legnagyobb bevásárlóutcája, legnagyobb belső kertje, legnagyobb wellnessközpontja! ” – ilyen feliratok takarják ki a még épülő sétányon folyó terepmunkákat. A méretek tényleg elképesztőek.

Damu Roland tangájával csap a pocsolyába a TV2

Minden egész szünetet tartott eltörés közben, mikor az országos kereskedelmi televízió kora esti sztárpárshow-jában, a Mr. & Mrs.-ben elhangzott a kérdés: ki lejt többször erotikus táncot otthon, Damu Roland vagy az ő kedvese.

Titkos látogatás a miniszter nótaestjén

A miniszter jelenléte persze nem változtat azon az örömteli tényen, hogy több száz ember kapott egy ingyen Önök kértéket, anélkül, hogy kérnie kellett volna.

Félszemű a királynő

Duda Éva alkotói pályaindexe tavaly májusban jubileumi mélyponton zárt.

A Da Vinci-kór

Nehéz a magyar kedvére tenni. Itt van mindjárt a Géniusz, az alkimista című új MTV-minisorozat, ehhez képest a múlt hét legnézettebb produkciója az Üdítő – Szilágyi Tibor műsora volt a közszolgálati egyes csatornán.

 

Kortársunk, Szinetár

A hattyú siklik a tó tükrén, ám amint partra lép, kiderül róla hogy ügyetlen liba. Molnár szövegében – szép metafora. Szinetárnál dramaturgiai trükk: Alexandra, a hercegi sarj, nem akar hattyú lenni. Nemes Wanda próbálja megjátszani az egyenes derekú, finnyás hercegnőt, vagyis e porfészekhez tartozó kastélyban nem észrevenni a házitanítót, de ez a feladat két okból se megy neki.

Egyfelől a mama ezt a fiút (Száraz Dénes) jelölte ki, hogy Alexandra vele flörtölve hívja fel magára a figyelmet – és vetesse el magát az ide látogató főherceggel. Másfelől a lány rájön, hogy egyenes derekúság ide vagy oda, de már rég beleszeretett a tanítóba. Nem mesélem el, csak arra akarok célozni, hogy megfordítja a Molnár Ferenc-i metaforát: Nemes Wanda (az első felvonásban, tehát még a szerelem előtt) szürke, épp hogy jelenlévő figura – liba, ha úgy tetszik. Akkor lesz hattyú, mikor (második felvonás) a szerelem kiteljesedik rajta-benne. Vagyis Szinetár ironikusan átírja Molnár trükkjét: ha maradna az egyenes derék, meg a hatytyúság – giccs lenne a darab. Így viszont nagy balhé lesz ugyan, de valami emberre hajazó őrültség költözik a házba. Meg a tanulság, hogy mindnyájan hajlunk a megalkuvásra, ha az megéri. Színpadon viszont ebben fordított átalakulásban Nemes Wanda nagyszerűen vált, „robbanása” még a harmadik felvonásra is kitart.

Operettvilág. Főhercegnő (Dominika: Takács Katalin), cinikus beszólásaival, majdnem debil főherceg (Albert: Almási Sándor), szervilis adjutáns (ezredes: a kitűnő Papp Zoltán). Szinetárnál ezek az arisztokraták „szegény gazdagok”: a főhercegi látogatásra kölcsöninasok jönnek – a második felvonás után leadják a livrét, csizmát, még a műbajuszt is, a kasznár kifizeti őket néhány estés szolgálatukért: vagyis, a mama azért is szeretné ezt a partit, mert a háztartás totálkáros.

A tanító Száraz Dénes. Szegény, ő igazán szerelmes, ám ettől lesz e társalgási darab egyetlen igazi lázadója. Ugyanis felvilágosítják, hogy csak eszköz e partihoz, így aztán a főhercegi díszvacsorán jól beolvas mindenkinek. Alexandra pedig erre a pár esti órára szabadon engedi magát, és a diner helyett ők ketten tombolnak. Igaz, a csajnak nincs sok vesztenivalója: másnap (így vagy úgy) belemegy a partiba –megalkuszik. (Eképp mégis csak hercegnő lesz ebben a nem akarom házasságban…) Mondom: az igazi lázadó a tanító, neki itt nincs több dobása. Ám a játék csavarintása: ráfázik a plebejus beolvasására, de neki valahogy megérte… Végül is csak kipiszkálta a csajból, hogy szereti, (csókot is kap tőle), és rajta mérődik le, hogy e darabban mindenki más megalkuszik a körülmények hatalmával. De a fiú szabad marad. (Az előadás végén a rendezés „utóiratként” egy filmszkeccset prezentál, ahol a megalázott tanító – immár túl a forradalmakon, egy „fémés tejipari vállalat” fogadására érkezik – gondolom tudósként. Az igazgatóságban pedig aszalt arisztokratáink tapsolnak neki és a közönségnek… Szinetár meglepije...)

Az előadás Eperjes Károly (Jácint) jutalomjátéka. Csuhában. Egykor snájdig katonatiszt meg arisztokrata volt – valami balhét ő is kavarhatott, hogy kiugrott a tiszti uniformisból és beugrott a csuhába, annyira, hogy itt rezonőr, tanácsadó, narrátor – a tablót szatirizáló idegenvezető. Eperjes fantasztikus sziporkát produkál szerepéből, ami persze szövegileg is patentre működik, de amit ő csinál belőle, az sokáig emlékezetes marad. Egy pillanatra se enged az olcsó hatásnak, ott súg, ahol más kiabálna, ott megértő, ahol a szerep fejcsóválást írna elő. És hát ő leplezi le ezt az egész megalkuvó társaságot: mindent az oltárért, trónért – mai nyelven, a pénzért, pozícióért, befolyásért. Még csak célzás sincs erre – mégis. Értjük, hát persze, hogy értjük.

Szinetár operettmetaforáját azért élvezzük, mert embereket képes bemutatni Molnár Ferenc patentdrámájában. Bánsági Ildikó szinte elviselhetetlen terrorista „családfő”, hogy aztán az első gikszernél beájuljon (jegeli a fejét) – bekukkanthatsz a házisárkányok titkaiba. Almási Sándor (Albert herceg) Ferencz Jóskára veszi a figurát („minden nagyon szép, minden nagyon jó!”) – de a második felvonásban hajszál választja el attól, hogy eltiporja a tanítót. A váltás szuper, ám többet is mutathatott volna magából. A sorok között viszont kiderül – mai tanulság - hogy a debil főnökök is ártalmasak ám, tessen csak vigyázni azzal a röhögéssel… Jácint (EperjesKároly) cinikus, bölcs (mindent lát, tud, kigúnyol, nevel – közönséget is). Ám figurája mégiscsak a rendszer része. Istenem, milyen ismerős ez is: környezetünk tele van ezzel a típussal: kevésbé szellemes szinten, de ezek a fazonok mindennek ismerik a „másik oldalát”, röhögnek a főnökeiken, meg az egész katyvaszon, – hogy annál jobban tudják játszani a pókert (korábban: ultit) velük… (Ezzel már egy kicsit túlzásba viszem Szinetár szerepelemzését, de azt hiszem, ez a grimasz azért még belefér.) Bármint is van: az előadást Eperjes viszi a hátán. Azért ennyire nem jó ez a darab – vele, általa, vagyis azzal amit ő csinál – boldog színházi élménnyel mész haza.

Szinetár apróságokban is precíz. Két felvonáson át csodálkoztam, miért kell váza, meg rózsacsokor a színpad két oldalára, amit ráadásul hangsúlyosan cserélgetnek is. Igaz, említik a szövegben, hogy Alexandra rózsakertben éli ki erotikus frusztrációját – de ez kevés lenne a talány megoldásához. Aztán slusszpoénben kiderül, hogy e csokor – játszik: az a szerepe, hogy a főherceg hóna alatt elleplezze a fura eljegyzés hazugságát.

Balla Ildikó díszletei-jelmezei szegényes kúriabelsőt jeleznek – joggal, mert „kopottbáróék” (bocs: hercegék) ebben a snassz szalonban akarnak hattyúsat játszani. (A dirndlit és pártát talán lehetett volna mellőzni.) A játékot lezáró zene (Elgar Koronázási indulója) ironikus kellék, kétértelműségével hat: minden ezért – a koronázásért – történne, mi pedig –alas!

– csak röhögünk. Nem viselkedünk comme il faut módon. Színházban vagyunk. Igazi színházban. Nem tartozik ide, de itt, az Új Színházban még mindig játsszák a Tisztújítás című darabot – amit Szinetár 2007-ben rendezett gunyoros tablóként, játékos nótázásként (a lenyúlásokról, csalásokról, átállásokról, korrupcióról). Még ma is játsszák, mondom, mert hát ma ismét aktuális.

Bánsági Ildikó, Eperjes Károly, Takács Katalin
Bánsági Ildikó, Eperjes Károly, Takács Katalin
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.