Fáy megérdemelt bukást jósol a hét magyar filmrendezőinek

Két magyar rendezőnek is bemutatója van a héten, nem nagy kockázat megjósolni, hogy egyik film sem lesz siker - írja kritikusunk.

Kabátujjal fényesített apróságok

Márai a harmincas években szinte két kézzel ír, tárcákat, benyomásokból, egyszerű bűnügyi hírekből gyártott történetmorzsákat. Pontos mondatok, éles észrevételek, humor, könnyed csevegés – ezek a Márai-féle cikkek összetevői.

Az élet álom

Pedro Calderón de la Barca: Az élet álom című kalandos komédiáját, (netán tragédiáját) kísértette színre a Katona József Kamrájában Kovács Dániel egyetemi hallgató. A spanyol barokk nehezen színpadra bogozható remekével küldte vizitkártyáját a színházi életnek.

Korunk hőse

A C’est la guerre egy kissé megmagyarázza a másik sikeres kortárs operát, Vajda János művét, a Mario és a varázslót, főleg azért, mert épkézláb, élvezetes színpadi mű.

Az igyekezet megvan

Üres fekete térben vörös lepel lebeg, alóla kerül elő Richárd vörös forrónadrágban. Az egyik legszörnyűbb Richárd, amit valaha láttam. Az előadás valóságos enciklopédiája a borzalomnak, amit a modern színház kiizzadt magából.

 

Dáridós világvége

Ödön von Horváth: nekem ez a darab ma már nem sokat mond. Valamikor – vígszínházi, és mondják: kaposvári korában – volt benne spiritusz, vagy én képzeltem bele többet akkor. Ma modern – mozaiképítkezésű, frivol és groteszk – de nincsenek rétegei: az van a színén, ami a fonákján, hiába keresed a mélyebb üzenetét. Ellen-népszínmű – és a világválság, plusz „hitleráj” jóslataival átszőtt színes szőttes. Tudom a hívószavakat is: a bécsi gemütlichkeit kifordítása, Strauss-szal (perfekt színházi nyelven), a tablón a szegénység, a kisemberek korlátoltsága, miegymás. Csupa olyan mozaik, amivel lehet játszani.

Zsámbéki Gábor rendezése innen, a játéklehetőségről dobbant, némi Zeitstück-elemet felhasználva. Bécs – a nagy válság elérte, egyébként a város már készül a barnaingesekre, plakátok, feliratok, zászlók idézik, nekik húzza a sramlizenész is… És a darab epikus jeleneteiből olyan pazar minidrámákat, illetve színházi pillanatokat tud varázsolni, hogy elfelejtem, mi volt a bajom a darabválasztással. Mondjuk, például: Bán János (a Kapitány) nyakmerevítős, (távolról Erich von Stroheimre hajazó) figura, precízen ejti közhelymondatait, de ha kell, fel is szívja magát és dühösen ágál a Monarchia nagysága mellett (a piti porosz mitugrászsággal szemben). Nyugdíjas, de hát a testületet nem lehet csak úgy elfelejteni – a fél K.u.K-világ kel életre játékában. Bezerédi Zoltánnal, ebben a majdnem-főszerepben (Tündérkirály) nem szalad el a ló, jó látni, hogy több hangszeren játszik felsőfokon. Mit tegyünk, hogy a szerep egy állandóan zabos (peches) figurát írt elő: Bezerédi nem korrigálja, de nagyon tud ebben a groteszkben skálázni.

Az igazi meglepetés Nagy Ervin (Alfréd) sokszínű játéka volt. Jó, tud ő most is szépfiú lenni, de itt egy gyenge embert, sőt nagyi kedvencet alakít, piti szélhámost, akinek lelke is van – sok húron játszik, tökéletesen. A darab végén az ironikus hepiendben nyusziba megy át, de figurája simlis mivoltán ekkor is derül a néző, mert a linkség félszegre vett gesztusain mégiscsak átcsillan. Ő csábítja el Marianne-t (Rezes Juditot) – az is nagy szerep, és a lány megbirkózik vele. Templomjelenete (amikor megkérdi a Jóistent, mit is akar vele?) – hideglelős szcéna, pedig nagyon el lehetne nyálazni. A darab kettejük (úgy értem Alfréd és Marianne) sorsa köré épül, de a játékegész önálló életet él, a laza fonalvezetés révén a hosszú szereplőlistából mindenki benne van a történetben. Mondhatnám, hogy állandóan, de ez túlzás lenne. Zsámbékinak ott van igaza, hogy a darab csupán karakterskiccekkel szolgál, rendezőre, (színészre) bízza, ki milyen háromdimenziós figurát formál e vázlatokból. Ebből a szempontból nekem Lázár Kati (Nagyanya) a nyerő: hihetetlen szuggesztivitással, szinte démonikus-mesebeli öregasszonyt kreál. A rendezés ezt a sokféleséget fanyar egységbe tudja fésülni: piros pont.

A színpadkép (díszlet: Khell Csörsz m. v.) a biliárdjelenetben mutatja magát igazi telitalálatként: a fenékszínen – a ferde előszínpadtól derékig takarásban – biliárdoznak (Vajdai Vilmos és Nagy Ervin) – de se az asztalt, se a golyókat nem látjuk. Bábfigurák, de itt a világítás, az alvilágiság, a cinikus szöveg és Vajdai lassú mozgása együtt dobja fel a színpadképet. A nyomor jeleneteiben (a II. részben) a rendezés némi iróniával súrolja a naturalista megoldást (csipetnyi Gerhart Hauptmann), de az álmok öszszeomlása, a válság, fuldoklás csak a gyerekkocsi plusz a pelenkák villanásáig megy el, nincsenek naturalista kellékek. Fullajtár Andrea némi fészkelődés után (az első sírásnál még frusztrált, szögletes mozdulatok) megtalálja az alak titkát: fiatal srácokra bukik, onnan kezdve nagyot spilázik, ami nem könnyű, mert hamar el lehetne vinni a közhelyek felé – ő felfedez, van distanciája a szerephez. Tenki Réka (Bárónő) színfolt, több is lehetne, túlöltöztették (vetkőztették). Szirtes Ági (Helén, a vak zongorista) rejtvényes, ám pont ez kell ide. Elek Ferenc (Oszkár) stabil játék, pici humorral, de épp csak a pikantéria kedvéért. Szakács Györgyi jelmezei retróval játszanak, úgy kötődnek Bécshez, hogy Pest jusson eszedbe.

Az előadásnak jó íve van, igaz, a második blokkban ugyan veszít erejéből, de csak azért (gondolom), hogy aztán a harmadik rész annál nagyobbat robbanjon. Amúgy nem értem, miért kell két szünettel játszani a darabot: ebből a nyomasztó képsorból rögvest le lehetne támadni a dáridós világvége mozaiksort. És a végső –népszínműbeli – kibékülés (mindenki mindenkivel a slusszpoénben) olyan ironikus, hogy nemcsak mosolyogsz tőle.

Jó kis színház, nem csúcsra járatva, de eleven és valós. Azért valami motoszkál a fejemben: az imént a darab fajsúlyával volt bajom. Aztán gondolkoztam ezen megjegyzésemen. Mit lehetne ma nagy durranásként játszani? Úgy értem mi lenne olyan darab – na, jó Shakespearen kívül – aminek üzenete, filozófiája elérheti a mai közönséget? Kérdem ezt annak ellenére, hogy még a színház áll ellen a legerőteljesebben a kultúrából való kiesés világtendenciájának. Szóval inkább örülök, hogy Zsámbéki talált valamit, aminek ürügyén – amiben fürödve – meg tud szólítani. Jókor. Nagyot változott a színházi környezet, új menők jöttek, másfajta stílusok derengenek, a Katona az élen van, naná, de van egy érzésem, hogy ez az új környezet lépésváltást fog igényelni a színháztól. Nem tudom, milyet, azt se, hogy milyen irányba. Az is lehet, hogy semmi se lesz, a K. J. etalon lesz, (úgy jó, ahogy van, örülj neki, ne fikázd!). De ha rosszindulatú lennék – mondanám, hogy a múzeumosodás is benne van a pakliban. Ma még – mondom – minden oké, állandó telt ház, a léc magasan, presztízs, külföldi elismertség bizton a zsebben. De a bookmakerek már más befutóra vesznek fel fogadásokat. Hál’ istennek, a színház nem lóverseny. De valami lóg a levegőben…

 

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.