Zenei zarándokhely: Bayreuth

Vélhetően semmi sem jelenthet konkurenciát Bayreuthnak: a Festspielhaus egyszerűen páratlan! Éppen ezért, az ott készült legkitűnőbb élő hangfelvételek ismerőinek is minőségileg más élményt jelent, ha személyesen jelen lehetnek valamely rendezvényén. Megérte és meg is fogja érni akár éveket várni egy (vagy több) jegyre, eme egyszeri hatás kedvéért. Pontosabban: hogy a korábban már megismert Wagner-műveket azzal a többlettel hallhassa, amely a teremnek köszönhető. És talán épp azoknak jelent a legtöbbet az itt megszülető hangzás, akik az adott mű alapos ismerői. Akik tehát tudatosan regisztrálják a többletet. MELLÉKLET

Az első hallás elragadtatottságától hosszú az út addig, amikorra a korábbi, a teremre és a művekre vonatkozó ismeretanyag az élmény kohójában összeérik. Itt válik világossá, mit akart Wagner a zenedrámai elképzelésével; amikor az énekhangok és a speciálisan elhelyezett zenekar szólamai a szerzői szándéknak megfelelően kölcsönösen kommentálják egymást - s itt válik okafogyottá a még szakkönyvekben is olvasható, lapidárisan szemléltető magyarázat, miszerint Wagner a feje tetejére állította az operát, a lényeget a zenekarba helyezve. A Festspielhausban a látható színpad és az alatta elhelyezett, egyre mélyülően kiképzett zenekari árok (a hangszerek Wagner által konkrétan meghatározott elrendezésével) a zenei történések egységes terét adja. Ami ott történik: lényeg, amely gazdag rétegezettségben jut kifejezésre. És amikor a látvány ugyanebben az irányban mozdul, elementáris hatású pillanatok (percek-órák) boldog részesei lehetünk. Amikor nem, olyankor dominál a zene, korántsem elégedve meg az összművészetbeli "primus inter pares" rangjával - oly erős a tér adta többlet. Ezért van az, hogy minden jogos kritika és ellenérzés mellett mindig pozitív a bayreuthi előadások mérlege.

Rendkívül ritkán fordul elő, hogy valaki végighallgassa az évad teljes kínálatát, tehát a Ring négy estéjét, s három további művet. Idén a Mesterdalnokok, a Parsifal és a Trisztán és Izolda szerepelt még műsoron.
A magyar Wagner-rajongók számára az idén júniusban a MüPa kínálatában a Ring és a Parsifal szerepelt - a rádióközvetítés jóvoltából a bayreuthi előadásoknak is közvetett részesei lehettek. És elkövetkezett az idei 3. sorozat, augusztus 20-tól.

Napjainkban a rendezés (mint olyan) általában kiemelt jelentőségű. Ismert darabok esetében könnyen megállapítható, önmegvalósításra törekszik a rendező, avagy a darab többé-kevésbé új olvasatát kínálja. (Ismeretlen művek esetében nehezebb a megítélés; a színrevivők felelőssége kétségkívül még nagyobb!) Az idei produkciók egyike sem volt teljesen új - ugyanakkor örömmel véltünk észlelni néhány kisebb módosulást az elmúlt évekhez képest. A Tetralógia rendezése Tankred Dorst munkája, a Mesterdalnokok továbbra is Katharina Wagner realizálásában látható; ezzel a Parsifallal mutatkozott be tavaly Bayreuthban Stefan Herheim, a Trisztán pedig Christoph Marthaler (és Anna-Sophie Mahler) nevéhez fűződik.

Történt néhány változás az énekesek szereposztásában; Siegfriedként a Budapesten rendkívüli népszerűségnek örvendő Christian Franzot láthattuk idén - nehezen megítélhető teljesítménnyel, mivel a rendezés ezúttal (nehezen magyarázhatóan) afféle pojácának állította be Az istenek alkonyában. A visszásságra leginkább a megrendítő szépségű Gyászzene ébresztette rá a hallgatót - ebben a kontextusban indokolatlannak hatott! Alan Titus Hans Sachsával kétségkívül sokat nyert a Mesterdalnokok, bár a darabról a figyelmet minduntalan elterelő, öncélú színpadi történések közepette általában nehéz az egyes figurák zenei megítélése. Az idén Beckmesser szerepében eredményesen debütált Bayreuthban Adrian Erőd. A Parsifal változatlan előadói gárdával ment. Aki a színpadi történéseket is követni próbálta, eltávolodott a zenétől - kizárólag a látvány alapján pedig az első két felvonásban aligha lehetett volna ráismerni a műre. A hallgató elbizonytalanodhatott: ismeri-e egyáltalán ezt a művet... Rossz rágondolni, mit kezdhetett ezzel a látvánnyal olyasvalaki, aki netán most ismerkedik a művel... Nosztalgiával gondoltam vissza tavalyi, hallójeggyel szerzett elementáris élményemre (élénken él emlékezetemben az az őszinte meglepődés, amellyel a "kritikus" véleményeket hallgattam: "nem hallják ezt a csodát"?!). Oszlop mögött ülve zavartalanul gyönyörködhettem akkor a wagneri zenében. Most a történetet az eredetitől jelentősen eltérő sztorivá degradáló, a szereplők közötti kapcsolatot és erőviszonyokat meghamisító virtualitás kötött le.

A Trisztán-előadás beérett, s a II. felvonástól gyönyörűségesen megemelkedett (ezen a látvány apró zavaró momentumai sem tudtak rontani).

Az Ünnepi Játékok Zenekara természetesen tagságában cserélődik; a mindenkori zenekari hangzás minőségét szívesen hozzuk összefüggésbe a karmester nevével. A nibelung gyűrűje ciklust az utóbbi évtized bayreuthi kedvence, Christian Thielemann vezényelte (1981-ben járt először Bayreuthban, 2000 óta évente vezényel (Mesterdalnokok 2000, Parsifal - 2001, Tanhäuser 2002-2005, 2006 óta pedig a Tetralógia). Akkor tűnt fel igazán a színvonalkülönbség, amikor Sebastian Weigle vezényelte a Mesterdalnokokat, vagy amikor Daniele Gatti foglalt helyet a karmesteri pultnál (Parsifal). Peter Schneider érzékeny kísérőnek bizonyult a Trisztán esetében, csak épp a dinamika iránti érzékenysége bizonyult feltűnően kevésnek.

Hétből hetet látni - nem semmi! Ugyanakkor, tagadhatatlan, hogy összességében több volt a tanulság, mint az élmény. A felejthetetlen nagy pillanatok közé tartozott A walkürben Wotan búcsúja - Albert Dohmen felmutatta a főistenben az érző embert; s amit máskor leginkább csak a szövegkönyv olvasásakor gondolunk végig, tehát a drámai időn kívül, most a zenei közegben valósult meg. Nem egy felelőtlen és kibúvókkal manipuláló főisten jelent meg előttünk, hanem a helyzet kilátástalanságát felismerő, s abba kényszerűen belenyugvó, önként leköszönő vezető, aki ("emberi gyarlóságaival") a szánalom és részvét érzetét is képes volt kiváltani. A Trisztán közönségéből pedig bizonyára mindenki megtanulta az Izoldát alakító svéd Iréne Theorin nevét.
A Zöld Dombon a "hatalomátvétel" személyi problémái vélhetőleg mindennél fontosabbak. De még ezzel is csak részben menthető-magyarázható, hogy előfordulhatott: nemcsak elfogadásra kerül, hanem repertoáron is maradhat olyan színrevitel, amely nyilvánvalóan nem a zene ügyét szolgálja. Pontosabban: (részleteiben vagy egészében) ellene dolgozik annak, hogy az összművészet magasrendűsége érvényesülhessen. Itt ugyanis korántsem tézis és antitézis szintéziséről, hanem a megtervezett hatást kioltó ellenjátékokról van szó.

Néhány lélegzetelállító színpadkép a Tetralógiában - és zavaró apróságok, amelyek minduntalan belerondítanak a téren-és-időn-kívüli világtörténetbe. Amelyek a példázatból didaktikus mintapéldát csinálnak, folytatásos sorozattá (szappanoperává) degradálva a Wagner számára létkérdés-fontossággal végiggondolt történetet.

Hogy milyenek a zarándokok - előre kiszámíthatatlan, megtervezhetetlen. Arról azonban érdemes lenne gondoskodni, hogy ne csak a hely legyen zarándokhely, hanem a megteremtését inspiráló zenei gondolkodó összmunkásságába is minél alaposabb betekintést kaphasson az érdeklődő. Hogy aki őszinte hittel jött, hitében megerősödve távozhasson. És ne a látott produkciók "ellenére", hanem nekik köszönhetően.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.