hirdetés
Legolvasottabb
Rovatok
Címlap
Belföld
Vélemény
Gazdaság
Külföld
Videó
Sport
Kultúra
Mozaik
Tud/Tech
Autó
Friss hírek
Galéria
Nolblog
Adatvédelem
Impresszum
Hírmátrix
“technika/melléklet”
További friss hírek
Videók
Szilágyi Áron: Nélkülük nem sikerült volna - 10 éves a MOL Új Európa Alapítványa (X)
„Vannak ennél fontosabb dolgok is” - az ország legnagyobb szavazókörében jártunk
Videó a Teréz körúti robbantóról
Szögek borítják a Teréz körutat egy nappal a robbanás után
Koncz Zsuzsa új lemeze felér az elmúlt évek tüntetéseivel
„Megnyugtat, hogy nem lettünk mindannyian zombik” - megnyílt a 16. ARC
Így ebrudaltak ki otthonából egy újabb devizahiteles családot
Még több videó
technika/melléklet
A 24. óra után...
Immár a fürdőszobában sem kell kedvenc zeneszámaikat nélkülözniük a rajongóknak: a Japánban piacra dobott Juke Tower nevű mp3-lejátszót akár a zuhany alá is be lehet tenni.
2007. május 14.
Archívum
technika/melléklet
Az öreg lelkész megújult találmánya
Úgy tetszik, a találmányoknak is megvan a maguk sorsa-végzete. Napjainkban egyre több ősrégi találmány születik újjá. A másfél száz évesnél idősebb üzemanyagcellás megoldásokat mostanság jelentős intézetek fejlesztik, és óriásvállalatok, mint például a Shell, a General Motors fektetnek bele hatalmas pénzeket. Ám a skóciai anglikán lelkész, Robert Stirling "lég"motorjára és regenerálójára (economiser) 1816-ban benyújtott találmánya évtizedekkel előbb fogant. Mára ugyancsak nagy divatba jött ez a korai ötlet is, amit mi sem igazol jobban, mint hogy már a tizenkettedik (!) nemzetközi konferenciát tartották a Stirling-motorokról és alkalmazásairól, tucatnyi nagyvállalat és egyesület részvételével.
2007. január 29.
Archívum
technika/melléklet
Láthatatlan hajtómű
A radarsugárzás számára láthatatlan, magas hőmérsékleten is "üzemképes" bevonatot fejleszt egy magyar kutatóintézet. A hadiiparban kulcsfontosságú, de a polgári ágazatok számára is jelentős feladattal eddig sehol a világon nem sikerült megbirkózni.
Hargitai Miklós
2007. január 29.
Archívum
technika/melléklet
Robot, robot - de milyen?
Egy termék kiválasztásánál a vásárló arra törekszik, hogy mind funkciójában, mind külalakjában a saját elvárásainak megfelelő árut vegyen. Ajándékok esetében ez gyakran okoz galibát. Fölmerül a kérdés, hogy milyen legyen egy robot, amely az emberi tevékenységeket utánozza?
2007. január 29.
Archívum
vitorlázás
Újfajta vitorlás a láthatáron
Inotai Edit
2006. december 21.
Archívum
internet
Családbarát internet
November végén hetedik alkalommal rendezte meg az Inforum az Unoka-Nagyszülő Informatikai Versenyt, Budapesten. A 122 induló közül legidősebb versenyző 79, a legfiatalabb 6 éves volt, az arányokra jellemző, hogy valamivel több nagymama és több fiú-unoka indult.
2006. december 04.
Archívum
technika/melléklet
Iránytű a kártyakáoszban
A memóriakártya-gyártók korábban komoly káoszt idéztek elő a vevők fejében azzal, hogy különböző sebességrekordokat tüntettek fel a kártyáikon. Azt azonban nem tüntették fel, hogy ezen adatok az írási vagy netán az olvasási teljesítmény jellemzői voltak-e. Az elméleti 1×-es sebesség 150 kByte másodpercenként. A 120-szoros egyenlő 18 megabájttal másodpercenként, csakhogy ez a sebesség szigorúan ideális el-méleti feltételek között érhető el.
Varga G. Gábor
2006. december 04.
Archívum
technika/melléklet
Technofile
Munkatársunktól
2006. december 04.
Archívum
kutatás-fejlesztés
Vállalkozó kutatók és a Biopolisz
Sikerül-e Szegednek az eredményes alapkutatók városából a nyereséges csúcstechnológiai ipar városává válnia? - erről szól a Biopolisz-program.
Tanács István
2006. december 03.
Archívum
média
Tévé a zsebben
Miközben a szobában lassan már tűzfal nagyságúra nőnek a televíziók, a mobiltelefonok miniképernyőjén is megjelent a mozgókép.
2006. december 02.
Archívum
technika/melléklet
Lesz láthatatlanná tévő köpeny
Brit és amerikai fizikusok kidolgozták egy láthatatlanná tevő varázsköpeny koncepcióját. Már az első sikeres próbákon is túl vannak.
2006. november 27.
Archívum
technika/melléklet
Négy óra Párizs-New York
Az Aerion amerikai repülőgépgyártó felújítja a hangsebességnél gyorsabb utasszállító repüléseket. Kifejlesztett egy szokatlan hordfelület-konstrukciójú, üzleti utakra szolgáló, tizenkét üléses gépet, amelynek szárnyai trapéz alakúak, kisméretűek, és a törzsön meglehetősen hátul helyezkednek el.
Munkatársunktól
2006. november 27.
Archívum
technika/melléklet
Hangtalan repülő
Egy forradalmian új utasszállító gép, a SAX-40 terveit mutatták be az angol fővárosban. A zajcsökkentés hosszú évek óta a repülőgépgyártás egyik fő célja.
Munkatársunktól
2006. november 07.
Archívum
technika/melléklet
Csatorna-ellenőrző robot
Eddig többnyire kábelvezetésű robotokkal ellenőrizték a szennyvízcsatornákat, csatornahálózatokat. E megoldás egyik hátránya a korlátozott hatótáv, a másik pedig az, hogy a szűk íveken, kanyarokon nem tudnak átmenni ezek a robotok. Drágítja a munkát, hogy a vezérléshez, valamint az adatok és képek kiértékeléséhez ellenőrző autó szükséges a megfelelő személyzettel. A kellemetlen gondok elkerülésére a német Fraunhofer Intézet kutatói több partnercéggel együtt olyan önjáró, autonóm robotot fejlesztettek ki, amelyik kábelvezetés nélkül halad át a csatornákon.
2006. október 30.
Archívum
technika/melléklet
Repülő pingvin
Az űrbéli sikeres próba után a levegőben is kipróbálják az ionhajtóművet. (Az első ionhajtóművel felszerelt jármű a NASA 1999-ben felbocsátott Deep Space 1 űrszondája volt.) A működési elv megértéséhez érdemes egy középiskolás példát átgondolni.
2006. szeptember 25.
Archívum
internet
Huszonöt éves veterán forradalmár
Az autó és a számítógép között ránézésre kevés a hasonlóság, a hatásukban annál több: mindkettő a születése után nagyjából egy negyedszázaddal vált világformáló újdonsággá. A személyi számítógép most érkezett el ehhez a születésnaphoz, és bármennyit is változtatott eddig a világon, az igazi PC-forradalom valószínűleg még csak most kezdődik.
2006. augusztus 30.
Archívum
technika/melléklet
Szilárdabb, könnyebb, de...
Amíg az 1970-es években tervezett sugárhajtású utasszállítók (Boeing 737, Douglas Dc-9, Boeing 747 Jumbo) tömegének 1-2 százalékát tették ki műanyag alkatrészek, a nyolcvanas években épülteknek (Airbus 300, Boeing 777) 15, a mostanában vajúdva szárnyra kapó kétemeletes Airbus 380-asénak már 25 százalékát. A majd 2012-től forgalomba állítható európai Airbus 350-es és amerikai riválisa, a Boeing 787-es önsúlyának pedig már kereken felét teszik ki az alumíniumötvözeteknél könnyebb, mégis szilárdabb műanyagkompozit alkatrészek.
2006. augusztus 28.
Archívum
technika/melléklet
Repülő lézerágyú a XXI. század halálsugara
Amióta a legenda szerint Archimédesznek i. e. 212-ben sikerült homorú tükrökkel fókuszált napsugárral felgyújtania a Szirakuzához közeledő római hadigályákat, a hadvezérek kitartóan nógatják kutatóikat a "halálsugár" feltalálására. A hírek szerint már nem sokáig, mert augusztusban magas-légköri éleslövészeten próbálják ki a támadó rakétákat a levegőben megsemmisítő lézerfegyvert, a XXI. századi halálsugarat.
2006. július 31.
Archívum
eü extra
Érző művégtag őssejtekkel
Egy három robotujjra építhető mesterséges tapintó- és fogókészüléket kell kifejlesztenie 2007-ig egy magyar kutatócsapatnak.
2006. május 30.
Archívum
napenergia
Egyszerűbben ellenőrzött napelemek
Magyarország egyelőre nem számít napenergia-nagyhatalomnak, ám azt sem lehet állítani, hogy nem vagyunk rajta az egyik leggyorsabban fejlődő ágazat világtérképén: az idei Innovációs Nagydíj pályázat egyik kitüntetettjét, a Semilab Rt. mérőműszerét rövid múltja ellenére már az iparág öszszes jelentős vállalata ismeri és használja.
Hargitai Miklós
2006. május 26.
Archívum
2
hirdetés
Top cikkek
hirdetés
NOL Piactér
TOP 50 megfizethető étterem
1290 Ft
Sportfogadás + Nemzeti Sport
11970 Ft
Manager Magazin előfizetés
9800 Ft
Auto-Motor előfizetés
590 Ft-tól