hirdetés
Legolvasottabb
Rovatok
Címlap
Belföld
Vélemény
Gazdaság
Külföld
Videó
Sport
Kultúra
Mozaik
Tud/Tech
Autó
Friss hírek
Galéria
Nolblog
Adatvédelem
Impresszum
Hírmátrix
“Fáy Miklós”
További friss hírek
Videók
Szilágyi Áron: Nélkülük nem sikerült volna - 10 éves a MOL Új Európa Alapítványa (X)
„Vannak ennél fontosabb dolgok is” - az ország legnagyobb szavazókörében jártunk
Videó a Teréz körúti robbantóról
Szögek borítják a Teréz körutat egy nappal a robbanás után
Koncz Zsuzsa új lemeze felér az elmúlt évek tüntetéseivel
„Megnyugtat, hogy nem lettünk mindannyian zombik” - megnyílt a 16. ARC
Így ebrudaltak ki otthonából egy újabb devizahiteles családot
Még több videó
színház
A Brabant gyorsulása
Előre szólok, hogy a szokottnál is megbízhatatlanabb állapotba kerültem hat felvonás Wagner után. Ez volt az a pillanat, amikor már semmire sem vágyom jobban, csak egy Haydn-szimfónia harmadik tételére, valamire, ami elmés és épeszű és önmagát elfeledni tudó komponista írta, nem tart órákig, nem üvöltenek benne, nem átkoz meg senki senkit, és nem mondanak ordítva semmi bizalmasat az éjszakáról.
Fáy Miklós
2011. június 21.
Kultúra
közlekedés
Kamaszkoruk legszebb nyara
Pozitív oldalról nézve: a Super 8 azért nézhető, mert nem illik pontosan bele semelyik filmes kategóriába. Eleinte különös, hogy Spielberg egy sima gyerekfilmhez adta a nevét (még ha csak producerként is), de érteni véli az ember: néha neki is jólesik visszaemlékezni a derűs kezdetekre, amikor még elég volt egy kamera, tixóval lehetett összeragasztgatni a filmvégeket, és máris kész volt a műalkotás.
Fáy Miklós
2011. június 16.
Gazdaság
2011-06-14
Lohengrin és balítélet
Fáy Miklós
2011. június 14.
Kultúra
2011-06-07
Tosca színházba megy
Még nincs vége az évadnak, nálunk még nincs, de az ember szeret idegen operaházakba is járni. A Met-közvetítéseknek már vége, így újra lehet cibálni a celofánokat a DVD-tokokról. A legszebb ebben a nemzetközi otthonosságban az, hogy a világ másod- és harmadosztályú énekesei is a mienkké válnak. Nem is tudom megmondani, hányadik szerepében hallom a zürichi opera tagját, Giuseppe Scorsint, és még mindig meg tud lepni az alkalmatlanságával, ahogy mozog a színpadon, mereven, egész testéből elfordulva játszik, bőgeti a hangját, ha kell, ha nem – persze nem kell, mert minek.
Fáy Miklós
2011. június 07.
Kultúra
2011-05-31
Legenda csak egy van
Most vagy soha. Ez a kellemesen borzongató érzés fog el a MüPában, amikor még a zenekar sem szivárog befelé. Néhányszor megpróbáltam egyben végighallgatni Liszt Szent Erzsébet legendáját, mindig ugyanazzal az eredménnyel. De mindig bennem volt a hiba, mert a zene azért szép, szép, sőt. Csak mindig kidől az ember a lemezjátszó előtt, talán nem erre a médiumra találták ki a művet, nem lehet otthon eleget emelkedni, közben csengetnek, telefonálnak, szalámis kenyeret hoznak be, megtörik a varázs.
Fáy Miklós
2011. május 31.
Kultúra
zene
Legenda csak egy van
Most vagy soha. Ez a kellemesen borzongató érzés fog el a MüPában, amikor még a zenekar sem szivárog befelé. Néhányszor megpróbáltam egyben végighallgatni Liszt Szent Erzsébet legendáját, mindig ugyanazzal az eredménnyel. De mindig bennem volt a hiba, mert a zene azért szép, szép, sőt. Csak mindig kidől az ember a lemezjátszó előtt, talán nem erre a médiumra találták ki a művet, nem lehet otthon eleget emelkedni, közben csengetnek, telefonálnak, szalámis kenyeret hoznak be, megtörik a varázs.
Fáy Miklós
2011. május 30.
Kultúra
2011-05-24
Erőt, egészséget, Eroicát!
Fáy Miklós
2011. május 24.
Kultúra
film
Vessetek mókusok elé!
Winter’s Bone – A hallgatás törvénye Forgalmazza a Mokép-Pannónia Kft.
Fáy Miklós
2011. május 19.
Kultúra
2011-05-17
A hangok szerelői
Azon a zenetörténeti koncerten, amelyet Dohnányi Ernő vezényelt, és ahol három ősbemutató hangzott el, az Ünnepi nyitány, a Psalmus hungaricus és a Táncszvit, Bartók állítólag csüggedten azt mondta: úgy látszik, nem tudok hangszerelni. A történetnek van folytatása is, amikor a Cseh Filharmonikusok játszották el a Tánc szvitet, és a lelkes publikum miatt meg kellett ismételni a teljes művet, Bartók azt mondta, úgy látszik, mégis tudok hangszerelni.
Fáy Miklós
2011. május 17.
Kultúra
zene
A hangok szerelői
Azon a zenetörténeti koncerten, amelyet Dohnányi Ernő vezényelt, és ahol három ősbemutató hangzott el, az Ünnepi nyitány, a Psalmus hungaricus és a Táncszvit, Bartók állítólag csüggedten azt mondta: úgy látszik, nem tudok hangszerelni. A történetnek van folytatása is, amikor a Cseh Filharmonikusok játszották el a Táncszvitet, és a lelkes publikum miatt meg kellett ismételni a teljes művet, Bartók azt mondta, úgy látszik, mégis tudok hangszerelni.
Fáy Miklós
2011. május 16.
Kultúra
színház
Van még benne
Fél évvel a bemutató után vagyunk, még majdnem teljes a telt ház, ami körülbelül jól is van. Ha az a kérdés, hogy el lehet-e vinni a gyereket a Túl a Maszat-hegyenre, akkor az nem kérdés. Persze hogy el.
Fáy Miklós
2011. május 10.
Kultúra
2011-05-05
Nem lát a békepipától
Van néhány baj, kisebb és nagyobb is Török Ferenc filmjével, Az apacsokkal, de legnagyobb baj a helyszín. Nem moziban van a helye. Nem is oda készült, csak aztán úgy gondolták, hogy úgyis magyar filmekben szegény időszak elé nézünk, próbáljuk meg, hátha. Valami ok van is rá, ezt a fajta gondosságot ma már a tévében úgysem láthatjuk (már ha nem mozifilmeket nézünk a tévében), színészek, jelmezek, korhű ruhák, és egy izgalmas csavarral a korhű, hatvanas évekbeli világ festett hátterek vagy háttérrészletek elé helyeződik. Ha az a filmrendezés, hogy formai ötlettel kell sokat mesélni, az egész világ valószínűtlen voltát, laposságát, kétségbeejtő kisszerűségét kell megmutatni, akkor Török Ferenc igazán pompás munkát végzett, magasabb osztályba léphet.
Fáy Miklós
2011. május 05.
Kultúra
film
Nem lát a békepipától
Van néhány baj, kisebb és nagyobb is Török Ferenc filmjével, Az apacsokkal, de legnagyobb baj a helyszín. Nem moziban van a helye. Nem is oda készült, csak aztán úgy gondolták, hogy úgyis magyar filmekben szegény időszak elé nézünk, próbáljuk meg, hátha.
Fáy Miklós
2011. május 04.
Kultúra
2011-05-03
Háry János vitéz
Annyi Háry János-előadást már láttam életemben, hogy tudjam, mennyire nehéz a feladat. Pedig az az első reakció, hogy na végre, valami, amit elő is tudnak adni, amihez nem kellenek világbajnok hangok, nincs kilenc magas C, és mégis mennyire hatásos, mennyire szép, tiszta zene. Egyfelől. Másfelől meg mintha egyre nehezebben volna tartható az az elképzelés, hogy a népművészetet frakkba kell öltöztetni, és úgy vinni be az óarany palotákba, megtalálta a megjelenési formáját magától, nem kellenek hozzá frakkba öltözött urak és estélyis hölgyek. Az A jó lovas katonának szimfonikus zenekar nélkül hatásosabb, pontosabban az eredeti hangzással tűnik tisztábbnak, ha hozzá hegedűsök játszanak, akkor egy másik világ rémlik föl, az operett, Kacsóh Pongrác, a János vitéz.
Fáy Miklós
2011. május 03.
Kultúra
zene
Ezt a rímet álmodtam
Komolyan beszélek. Felébredtem reggel, és ez jutott eszembe: Charlie, szívem, / carpe diem. Tekintve, hogy költő nem vagyok, igazán nincs semmi okom rímekkel álmodni, így a magyarázat csak a zene lehet, amit elalvás előtt hallgattam. Hegedűmuzsika, nem is a legrosszabb fajtából, bonyodalmas vonórángatások, acélosan megpendített pizzicatók. Charlie Siem játszik, az új csillag. Kicsit túlságosan is csillog, nagy körülötte a felhajtás, arcképe köszön vissza a világ legelegánsabb boltjainak kirakataiból, Vogue-modell és reklámarc. Közben meg igazi laza fiú, atlétatrikóban és rózsaszín tornanadrágban játszik a havannai utcagyerekeknek, akik brékelnek a klasszikára. A trikóból kilógó karok intenzív súlyzóhasználatra utalnak, amiről én azt hittem, a hegedűsöknek szigorúan tilos, mert a vaskos izomrostok merevek, nehézkesek. Más felvételen a Monti-csárdást húzza egy kétbalkezes gitárossal, vagy Michael Jacksont nyúzza, a szellem emberéhez nem méltó otthonossággal.
Fáy Miklós
2011. április 26.
Kultúra
film
Vörös ember sosem jó
Ma ez egy filmes karrierlehetőség: valaki rendezi a reklámfilmeket és videoklipeket, de közben azt érzi, hogy be van zárva a kis világba, a harminc másodpercbe. Vágyja, vágyja a kidolgozandó jellemeket, a saját történetet, a nagybetűs filmet, és addig vágyja, míg meg is kapja.
Fáy Miklós
2011. április 21.
Kultúra
koncert
Drezdai Dinamó
A Drezdai Filharmonikusok hangversenye a MüPában. Van kisebbik drezdai zenekar, mert van nagyobb is, nagyobb és főleg régebbi: a Staatskapelle. A kisebbik pedig a Drezdai Filharmonikusok, most ők jöttek el, a kisebbeknek kijáró szerény fél ház elé. Lehet, hogy csak képzeltem a csalódottságot, mindenesetre úgy láttam, John Axelrod karmester meglepődve nézett végig a vele szemben lévő nagy ürességen, az üdvözlő taps is igencsak szórványos volt. Emlékszem olyan hangversenyre, ahol a zenészek meg tudták fordítani ezt az agyoncsapott hangulatot, ilyen volt valaha a Birmingham Symphony vendégsége az ifjú Simon Rattle-lel, de Axelrod nem az a kaliber, nem az a lélekjelenlét, függetlenség, harci szellem. Mint aki eldöntötte, hogy akkor zenélnek maguknak, megfordult, és kezdődött a Hamlet.
Fáy Miklós
2011. április 19.
Kultúra
2011-04-12
Leandro apukája
Valamiben azért meg tudtuk előzni a Metropolitan Operát. Ők csak ebben az évadban mutatták be Rossini viszonylag késői, már francia nyelvű vígoperáját, az Ory grófját, nálunk már néhány éve biztosan játszották, egy kissé zűrzavaros előadásban. A Met-közvetítés minden volt, csak zűrzavaros nem, a rendező, Bartlett Sher azzal kezdte, hogy a zavaró elemeket a helyükre tette. Két fontos zavarásról van szó, az egyik a középkori, keresztes háborús történet, amelyhez sehogy sem illik Rossini léha zenéje. Ezt megoldandó, idézőjelbe lett téve a színpad, vagyis a színpadra építettek egy másik, XIX. század eleji színpadot, egyszerű eszközökkel, fényekkel, Van de Graaff generátorral buherált villámokkal, és egy néma, de csúnya arcokat vágó színpadmesterrel.
Fáy Miklós
2011. április 12.
Kultúra
Franciaország
Valaki mindig megússza
Fáy Miklós
2011. április 07.
Kultúra
2011-04-05
Lady Macbeth, mi van a kosárban?
Lehet, hogy túlizgulom az operarendezést, mindenesetre megpróbáltam rájönni, hogy Szinetár Miklós miért alkalmazta Cakó Ferencet a Macbeth rendezéséhez. A darab alatt a háttérben ugyanis a jól ismert homokrajzok láthatóak, csak éppen a bennük lévő csodálkoznivaló nélkül. Tehát felvételről, néha áttűnésekkel, de szinte mindig kihagyva a gyors és természetes változásokat, nem lesz a lóból domboldal, domboldalból várkastély a szemünk láttára, virtuóz homokkezeléssel, hanem csak ábrákat látunk. Tekintve, hogy az ábrák már az anyag természetéből fakadóan sem különlegesen szépek, az ember kénytelen eltöprengeni, hogy miért is vannak ott.
Fáy Miklós
2011. április 05.
Kultúra
28
hirdetés
Top cikkek
hirdetés
NOL Piactér
TOP 50 megfizethető étterem
1290 Ft
Sportfogadás + Nemzeti Sport
11970 Ft
Manager Magazin előfizetés
9800 Ft
Auto-Motor előfizetés
590 Ft-tól