galéria megtekintése

Üveg alatt, hanyatt fekve

Franz Xaver Setzer fotói dokumentálják a húszas-harmincas évek bécsi elitjét

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 07. számában
jelent meg.

Váradi András
Népszabadság

Összezavarodva bolyongok a bécsi Leopold Múzeum első emeletének termeiben. Már az összeset kétszer bejártam, de nem látom, hogy hol vannak a fotók.

Hol a két világháború közötti bécsi elit arcképcsarnoka? Hol vannak a híres operaénekesek, színészek, zeneszerzők, írók? A királyok, hercegek, grófok? Valamint a repülés hősei? A falakon a Leopold-gyűjteményt alkotó olajképek, a húszas-harmincas évek osztrák festészetének legjava.

Itt lóg Albin Egger-Lienz, aki a szecessziót maga mögött hagyva vált expresszionistává, vagy a kiváló „koloristák”, Anton Kalig és Anton Faistauer. Csak Franz Xaver Setzer fényképeit nem látom a falakon sehol. Pedig a kiállítás, a kor népszerű fotóstúdiójának anyaga ide, az első emeletre van kiplakátozva. A teremfelvigyázó hölgy biztatóan bólogat a kérdésemre: „Ott vannak, épp a háta mögött.”Megfordulok, körbejáratom a szemem ismét a falakon, csupa olajkép.

„Nem ott, hanem a tárolóasztalokban” – húzza száját mosolyra. Lehet, hogy kinevet? Ugyanis már hosszú percek óta kerülgetem a termek közepén kacskaringózó hosszú, keskeny üvegfedelű asztalokat. Ezekben fekszik az a több mint száz, legtöbbször a tenyérnyinél alig nagyobb fénykép, amelyeket a kiállítás kurátora, Gerald Piffl a Setzer-hagyatékból kiválasztott. Mind eredeti, a tízes évek végén, a húszas-harmincas években készült műtermi kép. Setzer volt a korszak legkeresettebb fotósa, 1911-ben nyitotta meg műtermét a Museumstrassén, amely nagyon hamar a bécsi elit, a hírességek, a művészek, a gazdagok kedvenc fényképezkedőhelyévé vált.

 

De vajon jó helyen vannak-e a képek a hátukon fekve a vízszintes vitrinekben? Hiszen a Setzer-műterem, amely 1979-ig működött, érintetlenül vészelte át a két világháborút, az elmúlt jó száz évet, és a több mint húszezres üvegnegatív-archívum is megmaradt. Ezekről profi nagyításokat lehetett volna készíteni a galériák falaira illő méretben, paszpartuzva, bekeretezve. Az ilyesmit nevezzük nagyszabású fotókiállításnak. Ezek a hajdani modell által megrendelt képek mégis ebben az eredeti méretben „élnek”. Azt hiszem, azért, mert ezek elsősorban korhű tárgyak, nem művészi alkotások (habár magas „szakmai” színvonalat képviselnek). Itt a helyük a vitrinben, üveg alatt, hanyatt fekve.

Franz Xaver Setzer: Arnold Schönberg osztrák zeneszerző portréja 1922
Franz Xaver Setzer: Arnold Schönberg osztrák zeneszerző portréja 1922
COPYRIGHT: ARCHIV SETZER TSCHIEDEL

De kik is azok az emberek, akik a bécsi elitet alkották? A mára talán már elfelejtett nagy színészek, valamennyien – szakmájukhoz híven, de nekünk már mulatságosan – pózolnak a képeken, a végtelenbe meredő tekintetükből a jelentőségteljesség, a hétköznapi ember által csodált, a tragikus szerepek átéléséhez nélkülözhetetlen lelki nagyság sugárzik. Vagy inkább csak sugárzott… A nagy operaénekesek is hasonlóan jelennek meg a portrékon, az operettdívák könnyedebbek a bohókás kalapok, tollak, boák alatt.

De itt vannak az írók, akiknek az emléke kevésbé kopik. Nyílt tekintetű kedves, bajuszos férfi, sugárzó asszonnyal az oldalán. Stefan Zweig a feleségével, Frederikével 1927-ből. Nézegetném-e ilyen hosszasan, kérdezem magamtól, ha nem a híres író, hanem mondjuk egy gimnáziumi latintanár és óvónő felesége lenne a fényképen? Nem, valószínűleg nem szemeznék percekig velük, hiszen a híres író érdekel. És ez a kíváncsiságunk kielégül. Nézzünk csak Felix Salten szemébe. Szelíd fickónak látszik, ő a Bambi című gyermekkönyv írója. De Salten egyáltalán nem volt szelíd, talán még tiszteletre méltó úriember sem…

Minden valószínűség szerint ő írta, anonim, az 1906-ban megjelent Josephine Mutzenbacher – Egy kis bécsi kurva emlékezései című, keményen pornográf és rendkívül népszerű regényt. Sőt, mint Nádori Lídia új fordításából is kitetszik, a Bambi sem az az ártatlan állatos mesekönyv, ahogy Walt Disney filmje elhitette velünk. Sorban a nagy zeneszerzők, Puccini, a mi Lehár Ferencünk, Ravel, Richard Strauss, ölében unokájával, és Arnold Schönberg, kezében cigarettával. Schönberggel egy szinttel feljebb is találkozunk. Itt szerepel egyetlen önarcképpel a festő, Richard Gertsl, aki 1907-ben barátkozott össze a zeneszerzővel.

A barátságot hosszú közös nyaralások pecsételték meg, mígnem 1908-ban fényt derült Richard és Mathilde Schönberg lángoló szerelmére. Az asszony ott is hagyta egy rövid időre a férjét és két kis gyermeküket Richardért, majd néhány hónap múlva visszatért. Az ifjú festőt rendkívül megviselte a kapcsolat felbomlása, ráadásul a bécsi művészkörök is szinte kivetették magukból. Huszonöt évesen, 1908 novemberében a műtermében felakasztotta magát. Schönberg sohasem heverte ki a közeli barát elvesztését, és ez műveire, köztük a Sors keze című, 1910 és 1913 között komponált operájára is rányomta a bélyegét. A Schönberg házaspár minden év novemberében elzarándokolt a temetőbe Gertsl sírjához.

Visszamegyek a fotókhoz, nézem Arnold Schönberg arcát az 1922-ben készült fényképen. Nem hétköznapi arc, az bizonyos, de hogy mitől, azt nem tudnám megmondani. Érdekes, doktor Freudról készült portréval nem találkoztam, úgy látszik, ő nem Franz Xaver Setzerrel fényképeztette magát.

A „bécsi társaság” vizuális emléke, Franz Xaver Setzer portréfotográfiái. Bécs, Leopold Múzeum. Nyitva 2015. január 13-ig.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.