galéria megtekintése

Zoomolásra épített magyar világsiker

0 komment

Szabó György

Alig több mint hat év alatt három magyar férfi ötlete nyomán, tudatos cég- és csapatépítésük eredményeként olyan, a nemzetközi piacon is meghatározó vállalkozás jött létre, melynek értéke több százmillió dollárban mérhető. A Prezit ma már igazi világsikerként tartják számon, melyben befektetők sora mellett Barack Obama amerikai elnök is fantáziát látott.

„Magyarország Skype-ja” – akár így is jellemezhetnénk azt a hazai fejlesztést, illetve a jól átgondolt stratégia mentén köré épített céget, mely sikerei, így például a ma már több mint 60 millió felhasználója, illetve a 300-350 millió dollárra becsült értéke révén nem csupán a hazai startup-világ zászlóshajója, hanem nemzetközi innovációs és üzleti körökben is meghatározó tényező. A 2008-2009-ben indult Prezi ma 240 embernek ad munkát, ebből 180 a cég budapesti központjában, 60 pedig San Franciscóban dolgozik. A részben a Prezi által életre hívott és finanszírozott Bridge Budapest ösztöndíjprogram jóvoltából utóbbi helyszínen találkoztunk az alapítók egyikével, Árvai Péterrel.

Magyar startupok nyomában a világ körül

Nyolcrészes videosorozatunkban világsikert elért magyar startupokat, figyelemre méltó eredményeik hátterét, s a multikulturális környezetben végzett munka hatékonyságát igyekszünk bemutatni az alapítók és a cégek magyar dolgozói segítségével. Munkatársunk ezért a világot nyakába véve, San Franciscótól Új-Delhin át Tokióig személyesen látogatta meg a Ustream, a Prezi és az iGO-ról ismert NNG távoli irodáit. Cikkeink és videóink az általuk létrehozott Bridge Budapest Alapítvány jóvoltából készültek el.

– A Prezi egy olyan prezentációs eszköz, amivel hatékonyan lehet elmesélni a történeteidet. Ahelyett, hogy egy unalmas meetingen ülnél, nagyon szép képekkel illusztrálhatod a mondanivalódat úgy, hogy közben az összefüggéseket is megmutatod. Ma már a Prezi a világ legnagyobb nyilvánosan elérhető prezentáció-adatbázisa. Az utóbbi pár évben több mint egymilliárd prezit néztek meg nálunk, 190 millió prezentációt publikáltak a weboldalunkon, ezeket pedig több mint 60 millió ember hozta – mutatta be rendszerüket kérésünkre Árvai Péter.

 

– A Prezit úgy kezdtük, hogy az egyik társalapító, Somlai-Fischer Ádám, aki egy világhírű művész-dizájner, a világot járta, és ezekről az utazásairól érdekes vizualizációkat készített, melyekben zoomolni is lehetett. Ezek mindenkinek nagyon tetszettek, és az emberek szerettek volna maguknak is ilyeneket készíteni, ám ez nem volt túl könnyű. Amikor Halácsy Péterrel hárman összejöttünk, már az volt a kihívás, a feladat, hogy kitaláljuk, miként tudjuk ezt olyan egyszerűvé tenni, hogy bárki létre tudjon hozni hasonlókat. Ilyen értelemben tehát az igény később jelentkezett, mint a termék maga.

A Prezi alapítói, Halácsy Péter, Árvai Péter és Somlai-Fischer Ádám
prezi.com

A fejlesztések mellett persze a vállalkozásépítés sem egyszerű feladat, számos buktatóval, újratervezéssel is számolni kell közben. Árvai Péter – aki ma CEO-ként irányítja a céget – állítja, nincsen egyértelmű recept arra, miként érhet el világsikert, illetve miként teljesítheti be egy startup, amire hivatott.

– Erről mindenkinek van véleménye, de senki sem tudja rá a választ. Ha tudnánk, akkor nem hívnák a tőkealapokat kockázatitőke-befektetőknek. Persze vannak fontos tényezők: általában segít, ha az alapítóknak van némi tapasztalata, ha a csapat jól működik együtt, ha esetleges irányváltásokkal hatékonyan és gyorsan reagálnak a piaci változásokra – fogalmaz az alapító.

Árvai Péter 2014 tavaszán meghívást kapott a Fehér Házba
MTI

Innovatív fejlesztései, hihetetlen mértékű üzleti fejlődése elismeréseként a Prezi az elmúlt években számos szakmai díjat kapott, illetve a cég karitatív és szociális tevékenysége is figyelemre méltó. A legnagyobb megtiszteltetés azonban valószínűleg akkor érte őket, amikor Barack Obama is felfigyelt a munkájukra. Miután a cég egy százmillió dollár értékű szolgáltatáscsomaggal támogatott egy amerikai oktatási programot, az elnök találkozóra hívta Árvai Pétert a Fehér Házba, ahol személyesen köszönte meg a támogatást, illetve elismerő szavakkal szólt a Preziről.

– Nagyon nyitott vagyok, és ha bármely kormány egy hasonló kezdeményezéssel, egy hasonló programmal keres meg minket, akkor nagyon szívesen mellé állunk – mondta ennek kapcsán a Prezi vezetője.

A cég amerikai irodájában egyébként mintegy tucatnyi magyar szakember dolgozik állandó vagy időszakos jelleggel. Egyikük a szolnoki származású fejlesztőmérnök, Dul Dávid.

– Mielőtt a Prezihez kerültem, kisebb cégeknél dolgoztam. Ami a Prezit ezektől leginkább megkülönbözteti, hogy itt egyetlen terméket épít sok száz ember, és mindenkinek ugyanaz a célja, vagyis hogy a termék minél jobb legyen, és minél több felhasználónak tudjunk vele segíteni. Ez egy hatalmas, koordinált munka – mondta el Dul Dávid. Hozzátette, konkrét céljaikon túl a Prezivel példát mutatnak arra is, hogy hogyan lehet sikeres karriert befutni, sikeres céget alapítani hazánkból indulva.

Dul Dávid egyike a Prezi kaliforniai irodájában dolgozó magyaroknak
A szerző felvétele

– A Prezi szépen, átláthatóan be tudja mutatni, hogy 2-3 ember egy ötlettel, egy prototípussal neki mer vágni. Ez az inspirációs hatás nagyon fontos. A budapesti irodában hetente több alkalommal szervezünk meetupokat, ahol 50-100 ember összegyűlik és előadást hallgat; vannak ösztöndíjaink is, melyek azt mutatják meg a fiataloknak, hogy igenis lehet szépen, tisztán vállalkozást építeni és sikereket elérni Magyarországon is.

Sokmilliós tartalékok

Kétség sem fér hozzá, hogy a Prezi, mint startup, az innováció terén talán meg is előzte önmagát napjainkra. Üzletileg tart ott, ahol egy ilyen idős cégnek tartania kell? – kérdeztük Árvai Pétert.

– Nagyon jó alapot adott a cég működéséhez az üzleti modellünk, szerencsések voltunk, hogy ezt már az elején eltaláltuk. Szépen növekednek a bevételeink, és persze ezzel párhuzamosan a kiadásaink is. Ezt látják a befektetők is, 2014-ben például egy 57 millió dolláros befektetést zártunk le – mondta.

Hatalmas összegekről, több befektetőről szóltak már az elmúlt évek hírei is, ugyanakkor az is kiderült, hogy a Prezibe befektetett összegekhez hosszú ideig nem is nyúltak hozzá. A cég önfenntartó. Felmerül a kérdés, akkor miért van szükség egyáltalán a befektetőkre?

– A célunk az utóbbi befektetéssel az, hogy be tudjunk vállalni rizikósabb projekteket. A pénz egy részét el is kezdtük befektetni – árulta el az alapító. – A másik dolog, amiért szükség van a befektetőkre, az az, hogy minél nagyobbá válik egy cég, annál fontosabb, hogy legyen egy biztonsági tartaléka a váratlan költségekre.

A Skype példája

– Észtországnak hosszú évekig nem volt sok bizalma a saját jövőjében. Ehhez képest, ami az elmúlt 15 évben történt náluk, az egy fantasztikus változás. Az észt fejlesztésű Skype példája nemcsak azért fontos, mert az első alkalmazottak meggazdagodtak belőle, és be tudták fektetni a pénzt új cégekbe – ami persze lényeges –, hanem mert az észtek kezdték elhinni magukról, hogy versenyképesek lehetnek a világban. Nem tapasztalattal és nem befektetések által, hanem kreatív hozzáállással – osztotta meg tapasztalatait lapunkkal Árvai Péter.

A Skype és más észt startupok révén nem csupán az országról alkotott kép, hanem a helyi politikai szemlélet és az üzleti környezet is átalakult. Szerteágazó tevékenységüket látva úgy tűnik, a Prezi jó úton halad afelé, hogy példája hasonló hatással legyen Magyarországra.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.