galéria megtekintése

A kreatív startupok sikere átformálja Magyarországot

0 komment

Szabó György

Aktív generáció- és jelentős attitűdváltás zajlott az elmúlt évtizedben, s zajlik még napjainkban is a magyar vállalkozói szférában. A rendszerválás óta berögzült üzleti mechanizmusok helyét mindinkább átveszi a tudáson, kreativitáson és teljesítményen alapuló vállalkozói működés, melynek úttörői nem csupán hazánkban, hanem világszerte is az úgynevezett startupok.

Az elmúlt hónapokban a Bridge Budapest Egyesület újságírói ösztöndíjprogramja révén a hazai startup-kultúra legismertebb szereplőit, világsikert elért magyar cégek, így a Prezi, a Ustream és az NNG vezetőit, munkatársait kérdezhettük eredményeik, elismertségük hátteréről, a kulisszák mögött zajló kemény és kitartó munkáról.

Magyar startupok nyomában a világ körül

Nyolcrészes videosorozatunkban világsikert elért magyar startupokat, figyelemre méltó eredményeik hátterét, s a multikulturális környezetben végzett munka hatékonyságát igyekszünk bemutatni az alapítók és a cégek magyar dolgozói segítségével. Munkatársunk ezért a világot nyakába véve, San Franciscótól Új-Delhin át Tokióig személyesen látogatta meg a Ustream, a Prezi és az iGO-ról ismert NNG távoli irodáit. Cikkeink és videóink az általuk létrehozott Bridge Budapest Alapítvány jóvoltából készültek el.

Bár a cégek alapítóival és tapasztalt kollégáikkal a világ különböző pontjain, cégeik budapesti, amerikai és ázsiai irodáiban találkoztunk, egybehangzóan állították: Magyarországról is lehet sikeres céget építeni; egy, a nemzetközi piacon is elismert startup elindításához azonban nem elég csupán egy jó ötlet, hanem üzleti tapasztalat, önbizalom, kitartás, fokozott koncentráció, alkalmazkodási készség és persze jó adag szerencse is szükségeltetik.

 

– Egy vállalkozást felépíteni hosszú távú befektetés, ezért inkább a hosszú távú profit számít, és nem a rövidtávú. Engem a Preziben az elejétől kezdve az érdekelt, hogy hogyan tudunk egy olyan terméket létrehozni, ami tényleg segít az embereknek az ötleteik megosztásában, és fontos volt, hogy egy olyan céget hozzunk létre, ami pozitív példaként szolgál a társadalomban. Mindkét dolog megköveteli azt, hogy az ember száz százalékig odafigyeljen a feladatra – mondta el Árvai Péter, a Prezi társalapítója. Mint fogalmazott, az elmúlt tíz évben jó néhány lényeges változás történt Magyarországon és a világban is, mely megfelelő alapokat szolgáltat a startupok indulásához.

Árvai Péter

– Az egyik az a hatalmas technológiailag változás, melynek révén az internet létrehozta azt az óriási közös piacot, melyben néhány év alatt olyan értéket tudsz létrehozni, ami az egész világon elterjedhet. A másik dolog pedig az, hogy van egy olyan vállalkozói generáció Magyarországon, melynek tagjai látják ezt a lehetőséget – osztotta meg tapasztalatait a Prezi CEO-ja. – Ma már nincs olyan piac, amelyre az IT-nak ne lenne befolyása. Ez napjainkban már nem egy elhatárolható, leszűkíthető terület – gondoljunk például az egyre inkább automatizált mezőgazdaságra, az autóiparra, a pénzpiacra vagy a mi profilunkra, a kommunikációra  –, így aztán az egész világ nyitott az olyan szakemberekre, akik jó technikai megoldásokat képesek létrehozni.

Fehér Gyulának, a találkozásunk óta az IBM által felvásárolt Ustream társalapítójának sokszor felteszik a kérdést, hogy mik egy sikeres startup „titkos összetevői", milyen tulajdonságok, adottságok kellenek.

Fehér Gyula

– Erre nincs univerzális válasz, nagyon sok különböző út létezik a sikerhez. Ha mégis valamilyen közös halmazt kell bennük találni, az egészen biztos, hogy egy ötlet önmagában nem fog egy céget az elejétől a végéig lendülettel ellátni – hangsúlyozta a szakember. – Szerintem nagyon fontosak az alapítók, az hogy ők milyen hátteret és habitust hoznak az egészbe. Nagyon sokan nincsenek azzal tisztában, hogy az igazán sikeres startup-sztorik mögött általában 7-8 éves kemény munka van. Akik ezt alapítóként képesek végigvinni, azok olyan emberek, akiknek nagyon komoly kitartásuk van: képesek időről időre problémákon átlendülni, kihívásoknak megfelelni, akár többször is más irányba elvinni az egész üzletet, vagyis képesek magukat és a szervezetet is újra meg újra feltalálni.

A szakember hozzátette, örül annak, hogy egyre több startup indul mostanában, meglehet, ezek többsége – a startupok világát ismerve – valószínűleg el fog bukni.

– Ha valahol, akkor stratup-szférában nagyon működik a nagy számok törvénye. Ha ezer ilyen cég van, abból sokkal nagyobb eséllyel fogjuk megcsinálni a magunk Skype-ját, mint ha csak tíz vagy száz volna. Ezért is nagyon fontos, hogy minél többen kapjanak kedvet, hogy ezt kipróbálják, még úgy is, hogy az esélyekkel közben tisztában kell lenni – fogalmazott Fehér Gyula.

Meddig startup egy vállalkozás?

– Szerintem addig tekinthető startupnak egy cég, amíg egy világpiacot próbál meg elérni kreatív módszerekkel. Ezekben a cégekben a kultúra a lényeges tényező, nem pedig a nagyságát jellemző számok – véli Árvai Péter. A Prezi-vezér szerint a cég, a cégben dolgozó emberek kulturális hozzáállása, mentalitása számít a legtöbbet. – Mikor átállunk arra, hogy az új dolgok feltalálása helyett csak a korábbi találmányainkból élünk, már nem vagyunk startup.

Bolesza Péter, az NNG fejlődő piacokért felelős korábbi alelnöke és kollégája, Nagy Tibor key account manager – bár a navigációs megoldásokat kínáló NNG az egykori garázscégből mára lényegében nemzetközi nagyvállalattá nőtte ki magát – egyaránt a jó csapat és a csapattagok közötti feltétlen bizalom jelentőségét hangsúlyozták. Mint fogalmaztak, egy startup és egy nagyvállalat is akkor működik igazán hatékonyan, ha a dolgozókat hagyják önállóan dolgozni, és mindenki saját ügyének érzi a cég küldetését, céljait.

Mi is az a startup?

Az üzleti szakirodalom többféleképpen definiálja a vállalkozások e szegmensét. A startupok ezek szerint jellemzően IT-szférában érdekelt, termékeikkel, szolgáltatásaikkal a világpiacot megcélzó, nagy és rendkívül gyors növekedési potenciállal bíró, innovatív cégek, melyek befektetői tőkebevonások révén néhány év alatt képesek sokszorosára növelni szervezetüket és bevételeiket is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.