A koncepció most találkozott a Levegő Munkacsoport városzöldítő elképzelésével, a MÁV felújítási kényszerével és a kormány múzeumi negyed tervével. Ez kivételesen jó esélyt ad a megvalósulásra. Erre utal, hogy Orbán Viktor kérésére már tárgyaltak is Lázár Jánossal a terv kibontásáról a Levegő Munkacsoport vezetőjének társaságában.
|
Finta József építész szerint a Nyugati pályaudvar mögötti területen egy élettel teli zöld világot lehetne létrehozni Budapesten Szabó Miklós |
A felülépítés kétségtelenül költséges megoldás – teszi hozzá az építész –, de ha túl drága lenne, akkor az államnál köztudottan árérzékenyebb magánbefektető – történetesen Demján Sándor – aligha vállalta volna be annak idején a West-End építésénél. A teremtett és az épített világ simulhatna egybe a sínek felett, ami különleges turisztikai vonzerővel bírna, bár Finta József korántsem szeretne versenyezni a múzeumi negyeddel. Sőt szívesen együtt dolgozna Baán László miniszteri biztossal, kompromisszumos megoldásokat keresve.
A múzeumi negyedet megálmodó Baán múlt hét végi közleményében teljesen abszurdnak nevezte a Városliget fejlesztését kiváltó és azt olcsóbban megvalósító „Nyugati” projektet, mondván, ez nem válthatja ki az állatkert fejlesztését, a Közlekedési Múzeum újjáépítését, a Vajdahunyad vára és a Szépművészeti Múzeum felújítását, illetve a park megújítását. Csakhogy erről szó sem volt.
A meglévő épületek, illetve a park felújítását a Levegő Munkacsoport is támogatja, csak az új épületek parkba erőltetését utasítjuk el – hangsúlyozza Lukács András, a szervezet elnöke, majd hozzáteszi: egy másfél kilométer hosszú, 70-90 méter széles, eleven városi életet generáló aktív zöld terület alakulhatna ki a Hősök tere és a Nyugati pályaudvar között, ami a sínek lefedésével és a szükségtelen burkolatok eltávolításával legalább 10-12 hektár zöld területtel növelné a Városligetet, miközben hét hektáron 250 000 négyzetméter új épületet hozhatnának létre, amelyek építtetőit bevonhatnák a felülépítés és a parképítés finanszírozásába.
A Podmaniczky utca vasút felőli oldalán elhelyezhetők lennének a jelenleg a Városliget területére tervezett új múzeumok is – érvel Lukács András, aki Baán számításaival sem ért egyet. A miniszteri biztos szerint ezt se fele pénzből, se kétszer annyiból nem lehet megcsinálni. Amit mégis meglehet, azt csak a ligetnél drágábban, mivel a MÁV-területen talajcsere szükséges a súlyos szennyezettség miatt.
A Levegő Munkacsoport ezzel szemben úgy számol, hogy a jelenlegi Liget Budapest projekt 200 milliárd forintos megvalósítási költségéhez képest a Nyugati Ligetnek 55 milliárd forint lehet az építési költsége. A kapcsolódó beruházások mintegy 15 milliárd forintra tehetők. A pályaudvar felújítása további 80 milliárdos tétel, de ezt a felújítástól függetlenül is el kell végezni.
– A Nyugati mögötti terület felújítását, illetve a múzeumi negyed építését alapvetően én vetettem fel a 2010-es választási programomban – állítja Tarlós István főpolgármester, aki ma is jó ötletnek tartja a vágányok lefedését és a terület hasznosítását. A városvezető bízik benne, hogy a döntés előtt őt is megkérdezik, elvégre a kormánnyal kötött szerződés értelmében minden nagyobb budapesti projektről konzultálniuk kellene.
A Városliget Zrt. közleménye
A Nyugati melletti területtel kapcsolatban napvilágot látott 70 milliárd forintos beruházási összeg tartalmáról semmi közelebbi nem tudható, az azonban biztos, hogy nem lehet összehasonlítani a Liget fejlesztésére szánt 150 milliárd forinttal, hiszen egyfelől a ligeti fejlesztések egy része eleve csak a Városligetben oldható meg (pl. Állatkert bővítése, Vajdahunyadvár, Szépművészeti Múzeum, Közlekedési Múzeum felújítása, s természetesen magának a zöldfelületnek a teljes körű megújítása), másfelől pedig teljesen bizonyos, hogy a Ligetbe építeni tervezett új múzeumok bármelyikének drágább lenne a megépítése a rozsdaövezeti, jelentős talajcserét igénylő területen. Ha a Városligetben tervezett épületeknél kisebb épületeket tervez valaki építeni a Nyugati mellett, netán el is hagy belőlük egyet vagy többet, az természetesen kerülhet végül is kevesebbe, de az a kisebb vagy kevesebb épület a Ligetben is kevesebbe kerülne.
Ne feledjük, hogy a Liget projektnek köszönhetően a Városliget zöldfelületi aránya is bővülni fog a jelenlegi 60-ról 65 százalékra, s ehhez jöhet majd még hozzá a Nyugati melletti terület fejlesztéséből származó zöldfelület növekedés, ami e tekintetben a Liget projekt kiterjesztésének értelmezhető. Egy azonban nyilvánvaló tény: bármilyen épületet épít bárki a Nyugati mellé rozsdaövezeti telekre, azt - azonos tartalomban és azonos méretben - csak drágábban lehet megvalósítani, mint egy ugyanilyen épületet a Ligetbe, vagyis megtévesztő bármilyen összehasonlítás a Liget projekt és a Nyugati mellett tervezett fejlesztés jelenleg prognosztizált végösszegei között.