galéria megtekintése

Föld körüli úton a napelemes repülő

1 komment


Palugyai István

Rekordra készül a Solar Impulse-2: magyar idő szerint a kora hajnali órákban Abu Dzabiból megkezdte öt hónapos útját a világ első, Föld körüli repülésre vállalkozó napelemes gépe.

A földrészről földrészre „szökkenő" jármű útja első, 400 kilométeres szakaszát Omán fővárosáig, Muscat-ig 12 óra alatt teszi meg Andre Borschberg pilóta vezetésével, aki a vezetést bizonyos szakaszokon megosztja majd a legendás felfedező család tagjával, Bertrand Piccard-ral, aki 1999-ben társával, Brian Jonesszal először kerülte meg hőlégballonnal a Földet.

Megkezdi világkörüli útját Bertand Piccard svájci orvos-pilóta, a Solar Impulse elnöke és Andre Borschberg mérnök-pilóta, a társaság vezérigazgatója a kizárólag napenergiával működő Solar Impulse 2 kísérleti repülőgéppel Abu-Dzabiban 2015. március 9-
Megkezdi világ körüli útját Bertand Piccard svájci orvos-pilóta, a Solar Impulse elnöke és Andre Borschberg mérnök-pilóta, a társaság vezérigazgatója a kizárólag napenergiával működő Solar Impulse 2 kísérleti repülőgéppel Abu-Dzabiban 2015. március 9-én
Ali Haider / MTI/EPA

(Bertrand nagyapja, Auguste Piccard 1931-ben először jutott léggömbjével a sztratoszférába, apja, Jacques pedig 1960-ban elsőként érte el tengeralattjárójával a Föld legmélyebb pontját, a 10 916 méteres Mariana árkot.) A különböző megállóhelyeken a pihenés mellett elvégzik az esetleges javításokat és népszerűsítik a megújuló energiafajtákat. A Csendes-óceánt öt teljes nap alatt tervezik átszelni.

 

Ehhez a veszélyes úthoz a prototípusnál, az Észak-Amerikát is átszelt Solar Impulse-1-nél nagyobb gépet kellett építeni. A Solar Impulse-2 szárnyfesztávolsága nagyobb a Boeing Jumbóénál, kereken 72 méter, miközben a lassan repülő propelleres gép tömege mindössze 2,3 tonna.

A 17 ezer napelem a szárnyak felületét fedi, s ezek áramát lítium-ion elemek tárolják az éjszakai repülések számára. A pilóták mindössze 20 perces alvásokat engedélyeznek maguknak, s el kell viselniük a meglehetős szűk, mindössze 3,8 köbméteres, egy telefonfülkénél alig nagyobb kabin kényelmetlenségeit is. Borschberg jógázni fog, Piccard önhipnózissal készül.

Bertand Piccard és Andre Borschberg azt akarják bebizonyítani, hogy lehetséges körberepülni a Földet hagyományos, környezetszennyező üzemanyag nélkül
Bertand Piccard és Andre Borschberg azt akarják bebizonyítani, hogy lehetséges körberepülni a Földet hagyományos, környezetszennyező üzemanyag nélkül
Ali Haider / MTI/EPA

A Monacóban lévő irányítóterem ugyan messze lesz, de egy mérnökcsapat folyamatosan követi majd a gépet, akik egy mobil hangárt is készenlétben tartanak majd a leszállások idejére.

A két pilóta a Solar Impulse-1 sikeres repülése után
A két pilóta a Solar Impulse-1 sikeres repülése után
Reuters

Számítógépes modellek szerint az út veszélyes, de alkalmas időjárási körülmények esetén megvalósítható. Igaz, arra is van esély, hogy a Solar Impulse-nak hetekig a földön kell várakoznia, amíg eljön a következő kedvező „időjárási ablak".

Ha vészhelyzetre kerül sor és a pilótáknak az óceán fölött el kell hagyni a gépet, egy túlélési készlet segíti őket a mentőhajó megérkezéséig.

5 hónap alatt a Föld körül

A Solar Impulse prototípusa 2013-ban nyugat–keleti irányban szelte át az Egyesült Államokat. A két pilóta elérkezettnek látta az időt, hogy a vállalkozásukat 2015-ben egy világ körüli repüléssel koronázzák meg. A történelmi vállalkozásról itt olvashatnak bővebben.

h

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.