A fedélzeti hangrögzítő tanúsága szerint a Germanwings Barcelonából Düsseldorfba tartó járatát szándékosan vezette neki egy hegynek a francia Alpokban.
hirdetés
Erről Brice Robin marseille-i ügyész tett bejelentést csütörtökön egy sajtótájékoztatón. Robin elmondása szerint a repülőgép másodpilótája, Andreas Günter Lubitz volt az, aki szándékosan egy hegynek csapódott a Germanwings légitársaság 4U 9525 jelzésű járatával kedden a francia Alpokban. A fedélzeten összesen 150-en utaztak. A légiszerencsétlenséget senki nem élte túl.
Apró darabokra szakadt szét a vesztébe vitt járat Guillaume Horcajuelo / MTI/EPA
Lubitzról egyelőre annyit tudni, hogy 28 éves volt és német állampolgár, 2013 óta dolgozott a Germanwingsnél és 630 órát töltött a levegőben. Robin a csütörtöki sajtótájékoztatón azt mondta, nincs arra utaló jel, hogy terrorizmusról vagy merényletről lenne szó. „Nem nevezhetem öngyilkosságnak, de legitim a kérdés” – fogalmazott az ügyész. Thomas de Maiziere német belügyminiszter is azt mondta, Lubitz nem volt ismert a rendőrség vagy a titkosszolgálatok előtt, a német hatóságoknak sincs tudomásuk arról, hogy a másodpilótának lettek volna terrorista kapcsolatai. A belügyminiszter arról is beszélt csütörtökön, hogy a lezuhant gép személyzetének valamennyi tagját ellenőrizték, és ez mind a hat fő esetében negatív eredményt hozott, vagyis nem tártak fel biztonsági kockázatot vagy terrorizmusra utaló jelet.
Lubitz neve egyébként szerepel az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) kiváló minősítésű pilótákról szóló adatbázisában, tavalyelőtti kitüntetése miatt, amelyet az FAA-tól kapott. Robin szerint Lubitz vallási hovatartozásáról nincs közelebbi információ.
Rendőrök Lubitz házánál Ralph Orlowski / Reuters
A Daily Mail azt írja, hogy azt a házat, ahol a Rajna-vidék-Pfalz tartományban, Montaubarban lakott, most rendőrök őrzik. Az incidens után a másodpilóta családja elutazott ugyan Marseille-be, de már egyik hozzátartozója sincs a dél-franciaországi városban. Szomszédai a férfit barátságosnak nevezték, aki igyekezett megvalósítani az álmait. Mint mondják, rendszeres futott, gyakran látták a ház előtt edzeni.
Lubitz a montabauri LSC Westerwald repülőklub tagja is volt. Az egyik ismerőse, Peter Ruecker az Associated Press-nek azt mondta, a másodpilóta elégedett volt a munkájával, boldog volt, hogy a Germanwingsnél dolgozhat. Klaus Radke, a repülőklub elnöke azt mondta, a francia ügyészség elhamarkodottan vonta le a következtetést, miszerint Lubitz szándékosan vezette neki egy hegynek a gépet, és úgy véli, az efféle kijelentésekkel meg kellene várni a vizsgálat végét. Hozzátette, hogy a másodpilóta tinédzserkorában szerezte meg a repülési engedélyt, melyet tavaly ősszel kellett megújítania. Elmondása szerint Lubitz nem mutatta depresszió jeleit.
hirdetés
A New York Times valamivel korábban szellőztette meg, hogy a repülőgép kapitányát Lubitz egyszerűen kizárta a pilótafülkéből. A fedélzeti adatrögzítőn hallani, hogy a kapitány hiába kiált, hogy engedjék be, kopog és próbálja benyomni az ajtót, nem jár sikerrel. A marseille-i irányítótoronnyal Lubitz korábban minden kapcsolatot megszakított, a becsapódás előtti utolsó tíz perc alatt a pilótafülkében néma csend honolt, a fedélzeti hangrögzítőn csak Lubitz normális, egyenletes légzését lehet hallani. Az egyelőre nem világos – jegyezte meg Robin –, hogy Lubitz előre eltervezte-e, amit csinált. Az ügyész közlése szerint az áldozatok hozzátartozóit már értesítették, hogy Lubitz miatt zuhant le a repülőgép.
Az Airbus A320 kapitánya, Patrick Sondenheimer több mint tíz éve dolgozott a német Lufthansánál és a Germanwings fapados légitársaságnál. Több mint hatezer órát töltött a levegőben, leginkább Airbus gyártmányú gépekkel repült – írja az Independent.
Így néz ki az A320-as pilótafülkéje Jason Calston / MTI/EPA
A Germanwings járatával kedden 10:53-kor szakadt meg a kapcsolat. A repülőgép tizennyolc percen át tartó egyenletes ereszkedés után 700 kilométer per órás sebességgel csapódott be a a franciaországi Felső-Provence hegyeibe Barcelonette település mellett. Az ütközés következtében az Airbus A320-as darabokra szakadt. Legnagyobb roncsdarabja sem nagyobb egy asztallapnál, egy mentésben részt vevő csendőr szerint pedig a legnagyobb emberi maradvány, amelyet megtaláltak, nem haladja meg egy hátizsák méretét.
A Germanwings csütörtöki sajtótájékoztatóján Thomas Winkelmann vezérigazgató elmondta, korábban nem gondolták, hogy a helyzet lehet még rosszabb, ám a mai hírek megrázták a vállalatot. „Ez messze a legszörnyűbb tragédia a cég történetében” – jegyezte meg. Mint Winkelmann mondta, Lubitz 2008-ban kezdte meg kiképzését, először légiutas-kísérőként dolgozott. Winkelmann közölte, Lubitz kiképzését hat évvel ezelőtt meg kellett szakítani tizenegy hónapra, azt azonban nem közölte, hogy erre miért volt szükség. Az emberek esetleges félelmeire válaszolva a vezérigazgató elmondta, hogy még mindig a repülést tartja a legbiztonságosabb közlekedési formának.
Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója kiegészítve a Winkelmann által elmondottakat megjegyezte, hogy még mielőtt Lubitz folytatta volna a tréninget, ismét át kellett esnie a kötelező teszteken, és minden sikeresen átment, 2013 szeptemberében kezdett a Germanwingsnél dolgozni. Spohr hangsúlyozta, nagyon gondosan választják ki a pilótáikat, a szakmai felkészültség mellett a pszichológiai állapotot is kiemelten figyelik. Lubitz is minden szükséges vizsgálaton átesett, és soha semmi probléma nem merült fel az alkalmasságával kapcsolatban. A Lufthansa-pilóták szakszervezete (Vereinigung Cockpit – VC) csütörtökön ugyanakkor közölte, hogy a cégnél csak a kiválasztási eljárásban végeznek pszichológiai vizsgálatot, és a felvétel után már egyáltalán nem vizsgálják a pilóták lelkiállapotát. A szakszervezet szóvivője azt mondta, a pilóták felelőssége, hogy szakemberhez forduljanak, ha lelki gondjuk van, a kollégák pedig figyelnek egymásra, és aki szokatlanul viselkedik, azzal beszélnek és felszólítják, hogy kérjen segítséget szakembertől.
hirdetés
Az NBC News riporterének kérdésére, mely szerint van-e olyan előírás, mely megköveteli, hogy ha az egyik pilóta elhagyja a pilótafülkét, egy légiutas-kísérő helyettesítse, megjegyezte, hogy az Egyesült Államok szövetségi szabályzata valóban megköveteli, hogy egy időben két fő tartózkodjon a pilótafülkében, ám az európai járatokon ez nincs így.
Mint mondta, egyelőre nem tudják, mi lehetett a másodpilóta indítéka. A légitársaságnál azt mondták, egyelőre nem szigorítanak az átvilágítási és biztonsági intézkedéseken a keddi incidens miatt, és Spohr megjegyezte, hogy véleménye szerint nincs olyan biztonsági rendszer a világon, amely egy ilyen egyedi esetet ki tudna zárni.
Nem engedte be kollégáit a pilótafülkébe
A repülőgép másodpilótája szándékosan zárta be a pilótafülke ajtaját. Vészhelyzet esetén azonban a légiutas-kísérő vagy a kapitány egy kód segítségével ki tudja nyitni a fülkét. Erről tanúskodik az alábbi felvétel is:
A pilótafülkében tartózkodónak 30 másodperce van arra, hogy zárja az ajtókat. Ő dönt arról, hogy kit enged be. Lubitz úgy döntött, senkit nem enged be a fülkébe, és a halálba repíti a gépet.
A helyszínre értek az áldozatok hozzátartozói
Körülbelül negyvenen érkeztek Marseille-be, ahol az áldozatok hozzátartozóit pszichológusok és ápolók fogadták, és innen indulnak Seyne-les-Alpes-ba, a keddi tragédia helyszínéhez közel eső faluba.
A The Guardian helyi tudósítója azt írja, hogy több száz falubeli kínál szállást a gyászoló családoknak, de a legtöbben még az este folyamán elhagyják majd a települést.
Az áldozatok azonosítása hetekig, de akár hónapokig is eltarthat. A La Provence című lapnak egy a helyszínen dolgozó igazságügyi orvosszakértő azt mondta, a legnagyobb testrész, amelyet találtak, „nem nagyobb, mint egy aktatáska".
A helyszínre érkező családtagoktól a francia hatóságok DNS-mintát kértek, melyekkel könnyebben megállapíthatják az áldozatok személyazonosságát.