galéria megtekintése

Lemondott Winterkorn

0 komment


Kriván Bence

Ki tudta, és ki miért nem tett ellene? Ez a kérdéskör uralta a Volkswagen-botrány harmadik napját, miközben a tőzsdén a cég hétfő-keddi 40 százalékos árfolyamesése sokkolta a befektetőket. Délután Martin Winterkorn vezérigazgató lemondott, az árfolyam esése is megállt.

A német kormánynak minden hír ellenére nem volt tudomása arról, hogy a Volkswagen konszernnél olyan szoftvert telepítettek dízelmotorok vezérlésébe, amely meghamisította a károsanyag-kibocsátási adatokat – szögezte le Alexander Dobrindt közlekedési miniszter. A szoftver érzékelte, amikor tesztelés alá vették a járművet, és a környezetvédőket is meggyőző adatsort produkált. Ha az érzékelő legalább két keréknél észlelte, hogy tesztelik, azonnal „öko” üzemmódba váltott, s vegyi anyagok hozzáadásával garantálta a vizsgálat teljes sikerét.

Mint kiderült, a szoftvert már 2005 óta alkalmazták, tíz év alatt 11 millió autó elektronikájába építették be. Az eddig is sejthető volt, hogy a steril tesztkörülmények és a valós közlekedési viszonyok közepette vizsgált károsanyag-kibocsátás között jelentős eltérések vannak, de manipuláció nyomaira csak most bukkantak az amerikai szakemberek, általános dízelellenes hangulatot keltve ezzel.

Oliver Krischer, a német Zöldek szakértője farizeus magatartásnak tartja a kormány megnyilvánulásait, mivel már hónapokkal ezelőtt felhívták a figyelmet arra, hogy a tesztek és a valóság között szakadék tátong, de Berlin nem tett semmit ennek feltárása érdekében. Dobrindt visszautasította a vádakat, mint mondta, maga is az újságokból értesült a manipulációkról, jóllehet a probléma már július óta ismert volt előtte – írja a Reuters. Az is igaz, hogy az emisszió, s az autógyártók ellenőrzésének kérdésével uniós szinten is foglalkoztak, de a szokásos bürokrácia lelassította az ügymenetet.

 

Az ügyintézés a VW-nél most a felelősök felkutatásában merül ki, s itt Martin Winterkorn vezérigazgató menesztését jósolták a legtöbben. A korábban a kutatás-fejlesztés felügyeletével megbízott vezető nemcsak a cég igazgatósága, de a német ügyészség kérdéseire is választ kell adjon. Winterkorn szerdán a konszern igazgatóságának öt kijelölt tagja előtt próbálta menteni a menthetőt, az ötök pedig a pénteki teljes igazgatóság előtt ismertetik ezzel kapcsolatos álláspontjukat.

Winterkorn nyolc év alatt megduplázta a cégcsoport forgalmát és megháromszorozta profitját
Winterkorn nyolc év alatt megduplázta a cégcsoport forgalmát és megháromszorozta profitját
Axel Schmidt / Reuters

A testület nehéz helyzetben volt, hiszen Winterkorn nyolc év alatt megduplázta a cégcsoport forgalmát és megháromszorozta profitját, miközben az idén a Toyota leelőzésével világelsővé vált. Az ügy pikantériája, hogy a pénteki ülést éppen azért hívták össze, hogy a 68 éves Winterkorn mandátumát három évvel meghosszabbítsák. Nem fogják, ugyanis az ötök meggyőzték, hogy ezek után nincs jövője a cégnél, s a bizalomvesztés láttán Winterkorn lemondott – ezt délután jelentették be Wolfsburgban. A tőzsdén örültek a hírnek, 2,5 százalékot erősödött a nap végére a VW árfolyama.

Az Egyesült Államokban, ahol félmillió VW és Audi akadt fenn a rostán, a bűnügyi nyomozás már megindult az ügyben. Valószínűleg a kártérítési igények benyújtására és a bírság kirovására sem kell majd sokat várni. Utóbbi maximum 18 milliárd dollár lehet, emellett a visszahívási akció költségei szakértők szerint 7 milliárd dollárt is felemészthetnek. Csak Amerikában.
Pedig az ott eladott dízelautók 3 százalékos részaránya az európai ötven százalékhoz képest elhanyagolhatónak tekinthető.

Nem elhanyagolható viszont a magyar gazdaság szempontjából, hogy a VW konszern legnagyobb motorgyárában, Győrben a termelés a botrány után hogyan alakul. Az Audi Hungaria lapunk megkeresésére azt a választ adta, hogy a vállalati ügyekben forduljunk a cég németországi központjához, ők adhatnak felvilágosítást arról, hogy a vizsgálatokon megbukott, a többi között az A3-as modellekbe épített győri dízelmotorok gyártását felfüggesztették-e, és hogy a botrány mennyiben befolyásolja a magyar export 9 százalékát adó cég működését.

Megszólalt ellenben a kecskeméti Mercedes, amely az dízelautók körüli botrányról tudomást sem véve ünnepelt: 68 gyermek befogadására alkalmas vállalati óvodát és bölcsődét adott át az EU negyedmilliárd forintos támogatásával, amihez a cég ugyanennyit tett hozzá. A projektet, amely egy férőhelyet egy alsó kategóriás Mercedes árából hozott létre, az átadáson részt vevő fideszes politikusok példaértékűnek nevezték, ami a közpénzek megkímélése szempontjából érthető is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.