Ki tudta, és ki miért nem tett ellene? Ez a kérdéskör uralta a Volkswagen-botrány harmadik napját, miközben a tőzsdén a cég hétfő-keddi 40 százalékos árfolyamesése sokkolta a befektetőket. Délután Martin Winterkorn vezérigazgató lemondott, az árfolyam esése is megállt.
A német kormánynak minden hír ellenére nem volt tudomása arról, hogy a Volkswagen konszernnél olyan szoftvert telepítettek dízelmotorok vezérlésébe, amely meghamisította a károsanyag-kibocsátási adatokat – szögezte le Alexander Dobrindt közlekedési miniszter. A szoftver érzékelte, amikor tesztelés alá vették a járművet, és a környezetvédőket is meggyőző adatsort produkált. Ha az érzékelő legalább két keréknél észlelte, hogy tesztelik, azonnal „öko” üzemmódba váltott, s vegyi anyagok hozzáadásával garantálta a vizsgálat teljes sikerét.
Mint kiderült, a szoftvert már 2005 óta alkalmazták, tíz év alatt 11 millió autó elektronikájába építették be. Az eddig is sejthető volt, hogy a steril tesztkörülmények és a valós közlekedési viszonyok közepette vizsgált károsanyag-kibocsátás között jelentős eltérések vannak, de manipuláció nyomaira csak most bukkantak az amerikai szakemberek, általános dízelellenes hangulatot keltve ezzel.
Oliver Krischer, a német Zöldek szakértője farizeus magatartásnak tartja a kormány megnyilvánulásait, mivel már hónapokkal ezelőtt felhívták a figyelmet arra, hogy a tesztek és a valóság között szakadék tátong, de Berlin nem tett semmit ennek feltárása érdekében. Dobrindt visszautasította a vádakat, mint mondta, maga is az újságokból értesült a manipulációkról, jóllehet a probléma már július óta ismert volt előtte – írja a Reuters. Az is igaz, hogy az emisszió, s az autógyártók ellenőrzésének kérdésével uniós szinten is foglalkoztak, de a szokásos bürokrácia lelassította az ügymenetet.