galéria megtekintése

Nemcsak az Ubernek, a kisbuszoknak is vége

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 17. számában
jelent meg.


Ábrahám Ambrus
Népszabadság

Az országos taxirendelet nemcsak az Uber magyarországi működésére van hatással, a vidéki taxisoknak is észnél kell lenniük. Szakmai körökben úgy vélik, hogy sok sofőr nem hagyja el a pályát, az viszont biztos, hogy a kisbuszok korának vége.

A múlt héten kihirdetett és augusztus 6-án hatályba lépő országos taxirendelet kapcsán szinte minden figyelem arra koncentrálódott, hogy az korlátozza-e az Uber és a Wundercar működését a fővárosban. Pedig a rendelet számos változtatást tartalmaz.

Ezek közül az egyik legfontosabb változás, hogy augusztus elejétől már csak maximum hat utas szállítására alkalmas gépkocsikkal lehet taxizni, a kisbuszok tulajdonosai kénytelenek lesznek lecserélni járműveiket. Az kevésbé drámai változás, hogy csak bal kormányos autókat lehet taxizásra befogni. Ennek hatására azért egy különlegességgel biztosan kevesebb lesz, hiszen Budapesten szolgálatban van egy klasszikus jobb kormányos londoni taxi.

Nem mellékes módosítás, hogy az utasonkénti vagyoni biztosítékot a duplájára emelik. Eddig ez utashelyenként 25 ezer forint volt, azaz egy ötszemélyes autó esetén 100 ezer forintot kellett a sofőrnek elkülönített számlán tartania – ezt kezességvállalással kiválthatta. Az új rendelet ezt a tételt 50 ezer forintra növeli, illetve már „felelősségbiztosítással kell rendelkezni”. Farkas Zsolt, a korábbi Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének elnöke lapunknak elmondta: kezességvállalás nyújtásával eddig két biztosító foglalkozott évi ötezer forint díjjal. Alighanem most ezeket a kontraktusokat újra kell kötni. Ez a forrás az utasoknak vagy a diszpécserszolgáltatóknak okozott károk jogos kielégítésére használható.

 
Autót cserélni csak 2018-ban kell, ha kell
Autót cserélni csak 2018-ban kell, ha kell
Reviczky Zsolt

Vagyoni biztosítékot a diszpécserszolgálatoknak is képezniük kell. Hasonló megoldás a fővárosi rendeletben is található. Abban úgy fogalmaznak, hogy a személytaxi-szolgáltatást közvetítők és szervezők működése pénzügyi szempontból akkor megfelelő, ha saját tőkéjük eléri az 50 millió forintot. Annak a társaságnak, amely 400 gépkocsit meghaladó gépkocsipark szervezésében vesz részt, a 401. gépkocsitól ezen felül autónként további 25 ezer forinttal kell növelnie ezt az összeget.

Az országos rendelet húsz autóig egymillió forint vagyoni biztosítékot ír elő, 21 és 50 között kétmilliót, száz kocsiig hárommilliót, 150-ig ötmilliót, 200-ig tízmilliót, míg 200 autó fölött már húszmilliót. Bőven akad olyan vidéki társaság, amelynek az autószámok utáni kötelezettség előteremtése egy hónapon belül gondot okoz – mondta Farkas Zsolt.

Az országos dokumentum emellett megkülönbözteti a diszpécser és az önálló diszpécserszolgáltatót. A különbség – leegyszerűsítve –, hogy előbbinek van saját autója, míg utóbbinak nincs, kizárólag utasközvetítést végez a vele szerződött taxisoknak. A megkülönböztetésnek azért van jelentősége, mert a vagyoni biztosítékokat – olvasatunk szerint – csak az önálló diszpécserszolgálatoknak kell letenniük. E szerint a saját autóval nem rendelkező cég – ha problémát okoz számára a forrás előteremtése – úgy kerülheti meg a szabályozást, hogy a társaság legalább egy autót a vállalkozásba „visz”, így diszpécserszolgáltatóként már nem kellene ezeket az anyagi kötelezettségeket teljesítenie.

Az is figyelemre méltó változás, hogy személygépkocsis személyszállító (ide az sorolható, ha egy szolgáltató például egy sporteseményen a résztvevők fuvarozására szerződik, s a költségelszámolást egyedi szerződés alapján végzi) és személytaxi-szolgáltatást egy autóval már nem lehet végezni. Eddig erre volt példa, több taxis is végzett ilyen szerződéses munkát szabadidejében. Ezek után az előbbi tevékenység csak fehér rendszámos autóval, míg a taxizás csak sárga rendszámmal lehetséges.

Lapunk kérdésére több taxisvállalkozásnál is úgy vélték: nagy számban nem esnek áldozatul taxisok az új rendeletnek. Bár a kisbuszosok most nehéz helyzetbe kerülnek, és biztosan lesz, akinek problémát okoz majd a források előteremtése. A derűlátást részben az is okozza, hogy az autókat augusztus 6-ig nem kell minősíteni, hiszen ilyen elvárást a fővárosi önkormányzaton kívül egyik helyhatóság sem ír elő.

Persze számos műszaki előírást be kell majd tartani, de a tízévesnél fiatalabb autó, a legalább Euro IV. motor vagy a személygépkocsi jobb és bal oldalán legalább 2-2 utastérbe nyíló ajtó, illetve a légkondicionáló berendezés megléte csak 2018 elejétől lesz kötelező.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.