galéria megtekintése

Vége az alkalmi uberezésnek

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 09. számában
jelent meg.

Munkatársainktól
Népszabadság

A hivatásos sofőrök lehetnek a legnagyobb nyertesei az új országos taxirendeletnek. A hagyományos fuvarszervező cégek kevésbé örülhetnek. Az Uber ezentúl nem egyszerűen a piacukat veheti el, hanem a sofőrjeiket csábíthatja át magához.

Egy csapásra véget vet az alkalmi taxisofőrök működésének a héten megjelent országos taxirendelet. A szabályozót azóta követelték a hivatásos taxisok, hogy az Uber alacsony áraival és mobiltelefonos alkalmazásával tavaly megjelent a budapesti utakon. Az amerikai, magát autó- és utazásmegosztó szolgáltatóként definiáló Uber gyorsan komoly szereplővé nőtte ki magát.

A most megjelent rendelet szerint augusztustól „személygépkocsival üzletszerűen, ellenérték fejében személyt csak személytaxi-szolgáltatást folytató vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatást folytató vállalkozás szállíthat”. Előbbi a hivatásos taxisokat takarja, míg az utóbbit valamilyen „főszolgáltatáshoz”, például idegenforgalmi, turisztikai, sport-, kulturális rendezvény szervezéséhez kapcsolódóan lehet végezni.

Ilyen lehet például az a szállodával szerződő sofőr, aki fix tarifáért fuvarozza a vendégeket a reptérre. Az Uber alkalmazását használó, jelenleg leginkább alkalmi, „amatőr” sofőrök így vagy kénytelenek hivatásos taxisnak állni, vagyis egyéb terhek mellett leteszik a taxisvizsgát, vagy csak akkor működhetnek, ha az Uber szerződést köt például egy szállodával vagy egy rendezvény szervezőjével.

 
Bármelyik fuvarszervező nyer az új szabályokkal, a hivatásos sofőrök csak jól járhatnak
Bármelyik fuvarszervező nyer az új szabályokkal, a hivatásos sofőrök csak jól járhatnak
Reviczky Zsolt

Az országos taxirendelet szerint a sofőröknek, így az ubereseknek is meg kell felelniük a helyi előírásoknak, vagyis például Budapesten, ahol az Uber egyelőre működik Magyarországon, a 2013 szeptemberétől érvényes szabályokat kell követni.

Ez azt jelenti, hogy a taxisokhoz hasonlóan az Uber-sofőröknek is be kell sárgítaniuk autójukat, taxiórát kell beszereltetniük, és a fix, kilométerenként 280 forintos tarifát alkalmazni – szemben a mostani 140-nel.

A fővárosi önkormányzat rendeletét betartva évente minősíteni kell az autót, míg a sofőrnek ötévente vizsgát kell tennie, és pályaalkalmassági, illetve helyi engedélyt is kell kiváltania a szolgáltatási területre. Ez egy alkalmi sofőrnek lényegében teljesíthetetlen és olyan költséges, hogy nem éri meg ilyen feltételek mellett működni. Az Uber akkor jár a legjobban, ha „sárga taxisokat”, vagyis hivatásos sofőröket tud a rendszeréhez csábítani.

Ez nem reménytelen a budapesti taxis piacon, ahol az Uber becslések szerint havonta már 80-120 ezer fuvart teljesít, ami egy komoly fuvarszervező forgalmának felel meg.

Az Ubernél forgalomalapú jutalékot kell fizetni, míg a hagyományos fuvarszervezők fix díjat számítanak fel. Az Ubernél a tarifát előre megbecsülő alkalmazás pedig az utasok számára lehet bizalomgerjesztő.

Az elmúlt hónapokban megszerzett rendszeres utasok közül azonban sokakat visszatarthat majd a jelenleginél sokkal magasabb ár. Az Uber felhasználói között ugyanis a vélekedések szerint sokan nem a taxiból, hanem a közösségi közlekedésből nyergeltek át az olcsó személyfuvarozásra. Ennek megszűnésével pedig nem fognak visszaülni a sárga kocsikba. Lapunk kereste az Uber helyi képviselőjét, de lapzártánkig nem reagált a megkeresésünkre.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.