galéria megtekintése

Mocsárszag terjeng a Várkert Bazárban

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 16. számában
jelent meg.


Torma Tamás
Népszabadság

A Várkert Bazár déli végénél óriási katonaszobrok jelzik, hogy itt valami különleges fog történni. A homokzsákokkal megerősített honvédek a világháborús hősi emlékművek modorában patetikusak és méretesen hatásosak. Az I. világháború kitörésének centenáriumára rendezett Új világ született című kiállítás viszont késve nyílt meg – akkor, amikor száz éve Isonzónál már megindultak az olaszok.

Az antré tehát felkiáltójeles – száz éve az első emlékművek is úgy épültek meg, hogy csarnokszerű talapzatukba hevenyészett háborús tárlatokat építettek be. A folytatás viszont némiképp hervasztó. Nem szerencsés, hogy egy vélhetőleg alaposan előkészített kiállításról rögtön az alkalmatlan helyszín jut eszünkbe: ez vajon miért pont ide került?

Tovább kísért a Várkert Bazár rossz sorsa, az egykori bérház, amihez valaha az Ifipark színpada támaszkodott, és ami ma a Déli palota nevet viseli, lehet, hogy kamarakiállításokra alkalmas, de ezt a tárlatot klausztrofóbiás keretek közé szorította.

 

Mintha az óriásszobrok még egy főúri palota elé készültek volna, csak az épületet közben államosították, a kiállításnak pedig egy leválasztott lakásban jutott volna hely.

Különösen figyelemreméltó ez akkor, ha tudjuk, ezt a kiállítást Schmidt Mária és a Terror Háza csapata szervezte F. Kovács Attila látványtervezővel. A Terror Háza állandó kiállítását sokan és sokféleképpen támadták már

a pofába mászóan aktualizáló ideológiai agitpropja miatt, de vizuálisan gyengének azért kevesen merték nevezni.

Azóta egy múzeumban már nálunk sem igen illik üvegtárlókba dugott kösöntyűmásolatokkal és avar kori kengyelmaradványokkal indulni a látogatók megszerzésért folyó figyelemversenyben.

Az óriásszobrok nem mutatják, mennyire kis helyre szorult az egy évvel megkésett tárlat
Az óriásszobrok nem mutatják, mennyire kis helyre szorult az egy évvel megkésett tárlat
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Némi panaszos „Igazságot Magyarországnak!” vezérfonal ugyan itt is érzékelhető, hiszen a történelmet a győztesek a legvastagabban ezután írták, amúgy a kiállítás kifejezetten külföldi-kompatibilis. Érzékelhetően számítanak a Vár alatt nagy számban kószáló turistákra, és építenek arra a szakmai konszenzusra is, ami a századik évforduló környékén kialakult: ilyen távlatból már nincsenek győztesek és vesztesek, ez a háború az első összeurópai tragédia volt tízmillió halottal (további húszmilliót a spanyolnátha vitt el), ami után végleg megszűntek a „boldog békeidők”.

Schmidt Mária főkurátor, a Terror Háza Múzeum főigazgatója a megnyitón azt hangsúlyozta, hogy a száz évvel ezelőtti hétköznapok sokkal jobban hasonlítanak jelenünkre, mint azt gondolnánk. Aktualizálásában így a kiállítás sem elsősorban hosszú tárgyleírásokkal és az értelmünkre, hanem a brit Imperial War Museum koncepciójához hasonlóan

inkább az érzékeinkre akar hatni:

minden teremben a kortársak a lelkesedésből a gyors csalódásba idővel átcsapó, de hatásosan rövidre nyírt idézetei fogadnak, és a háború szagokat, hangokat is kap, vezényszavak, robbanások és csatazaj folynak egymásba.

Ahogy a túlzó méreteket hatásosan kezeli, továbbá a bizarrból hangulatot tud építeni, F. Kovács Attila helyenként most is kitett magáért. Ötletei a gázálarcos lótól a hosszú sorba rakott (majd ágyútölteléké lett) harangok során át tényleg képesek mélyen belül is megérinteni valamit.

Az újságírók kedvence a valódi bűzöket pöfögő fekete mocsár terme lett

(nincs írás az említése nélkül), nekem a funkciótlan, a celldömölki vulkánparkban is ugyanúgy elment volna, és nem üt igazán nagyot a fehér katonasírok sorát tükrökkel sokszorozó utolsó terem sem – inkább újra csak a kiállítást fékezett habzásúvá lefokozó helyszűkét juttatja az eszembe.

Velejéig ható, bizarrból teremtett hangulat: gázálarcos ló
Velejéig ható, bizarrból teremtett hangulat: gázálarcos ló
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Az utóbbi egy évben több kiállításon láthattam már hasonlókat, a legbeszédesebbek mégis, itt is az ellenséget démonizáló, háborús propagandaplakátok. Az ördögi britek, gorilla németek, bocskoros románok, fosztogató hunmagyarok szorosan egymás mellé helyezve, akik mindig a mi civilizációnk és persze szüzeink megerőszakolói, és akik szinte felcserélhetőek ugyanazokkal a szimbólumokkal ábrázolva. És persze az az egyszerre szög egyszerűségű és egyszerre dinamikus, nyers rasszizmus, ami mára újra olyan ismerős lett.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.