Ha minden a legszebb tervei szerint alakul, akkor több mint 2 milliárd forint származik majd a részvényaukcióból. A befolyó pénzből a hazai és külföldi franchise bolthálózat bővítenék. (Tavaly a NUL 425,6 millió forint forgalom mellett 47,3 millió forint mérleg szerinti eredményt ért el, 47 milliós osztalékot fizetett.)
|
A Schobert házaspárnak hízik a mája - Konyhás István / Népszabadság |
A tőkebevonás tervezett nagyságrendjéről a kibocsátási tájékoztató „mesél". A NUL ugyanis közvetlenül nem fog bevételhez jutni az értékesített részvényekből. A vállalkozás papírjait piacra dobó Schobert Norbi és Schobert Réka kötelezettséget vállal arra, hogy a nyilvános részvényértékesítés és a tőzsdei bevezetés után a befolyó forrásokból zártkörű tőkeemelést hajt végre a NUL-ban. Ennek mértéke is előre meghatározott. Amennyiben a nyilvános értékesítés során a befolyó összeg nem érné el az egymilliárd forintot, a teljes befolyó összeg 84 százalékát fordítják tőkeemelésre, ha viszont a nyilvános értékesítés során elérik vagy meghaladják az egymilliárd forintot, akkor 840 millió forint megy erre a célra.
Alighanem utóbbi összeg meghatározása biztosítja a házaspárnak, hogy a cég fölötti irányítást megtartsa, ugyanakkor kedvező esetben a 840 millió forint fölötti forrás a fitneszguru részvényértékesítésből fakadó bevétele lesz. Schobert Norbi hozzátette, a befolyt forrás valóban arra akarják fordítani, hogy fejlesszék a jelenleg 112 franchise üzletből álló hálózatukat – ebből 86 található Magyarországon.
Idén nyitnak például Bécsben és Londonban is, s belátható időn belül 10 európai országban lesznek kaphatóak termékeik. A társaság a terjeszkedést legalább 2 millió eurós marketingtámogatással kívánja segíteni. Hangsúlyozta, fejlődésükkel 66 hazai gyártónak teremtenek külföldi piacra lépési lehetőséget, s ahol lehet, kizárólag magyar termékeket forgalmazzanak majd. Ehhez kellenek most a társak, a friss tőke – tette hozzá. Tervei szerint a cég forgalma 2016-ra eléri a 2 milliárd forintot.
Hogy mennyire vonzó a NUL papírja, arról lehet gondolkodni. Egy biztos: a tavalyi mintegy 94 millió forintos adózott eredményből, a cég 5,2 millió darabos részvényállományából, valamint a 990 forintos árból 54,5-ös P/E (árfolyam/nyereség) mutatót kalkuláltunk, ez pedig igen magasnak mondható, vagyis borsosan árazták a részvényeket. (Utóbbi adat alapján a vállalatok összevetése nem mondható feltétlen megalapozottnak, hiszen mindegyik egyedi eset, s számos befolyásoló tényező akad, ráadásul az általunk választott élelmiszeripari csoportok multinacionális társaságok, de azért érdekes, hogy például a Párizsban jegyzett Danone esetében a P/E ráta 29,75, az amerikai Kraft Foods New York-i mutatója 14,65, míg az Unileveré 17,55.)
Schobert Norbi vágya, a tőzsdei megjelenés nem új keletű. Ilyen terveket már dédelgetett 2012-ben is. Igaz akkor még a Norbi Update International (NUI) Kft.-t kívánta a BÉT-re bevezettetni. Azóta viszont ebből a vállalatból – feleségével együtt – kiszállt. A céget azóta Foodorgany Kft.-re nevezték át. Utóbbi ezzel együtt nem került messze a Schobert vállalkozásoktól, hiszen a Norbi Update webáruház mögött ez a társaság lelhető fel. Kérdésünkre, hogy miért nem a NUI-t vezették be a tőzsdére, úgy fogalmazott: akkor másokkal dolgozott együtt, s egy új vállalattal szerette volna a tőzsdei bevezetést megtenni.
Hogy a mostani lehetőséget a potenciális befektetők mennyire találják vonzónak, az a következő napokban derül ki, mint ahogy az is, hogy a korábbi fitneszedző üzleti előélete mennyire bizonytalanítja el őket. Kétségtelen, a ma már inkább üzletemberi szerepét erőltető Schobert Norbi a cégbírósági nyilvántartás szerint nem szeplőtlen. A korábbi évekről számos olyan társaságot találunk, amelyek csúf véget értek vagy kényelmetlen helyzetben vannak.
A Norbi Egészségkonyha Kft. felszámolás alatt van, ahogy a Garix Nagykereskedelmi és Webáruház Kft. is, de a film- és videógyártással foglalkozó Drapa Consult Kft. ugyancsak erre sorsra jutott. Ezekből egyébként korábban már kiszállt Schobert. Mint ahogy a jelenleg Deoma Média Kft.-t is elhagyta már jó ideje, ám a korábban Norbi Update Étteremhálózat Kft. néven futó cég mára ugyancsak a nehézségekkel küld, hiszen éppen a nyáron volt végrehajtás. Korábbi kérdésünk ide vonatkozó válasza az volt, hogy soha senkit nem hagyott korábbi cégeiben kifizetetlenül vagy bajban.
Schobert Norbihoz köthetően – a most tőzsdére lépőn kívül – jelenleg két, komolyabb gondok nélkül létező cég köthető. Az egyik a Update Cafe Bt., ami ellen 2010-ben ugyancsak végrehajtás volt, ezt rendezték, igaz, azóta a cég mérlegei szerint árbevétele nem volt. A másik a film- és videógyártással foglalkozó a Black-Org Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt. utóbbinak tavaly szintén nem volt árbevétele, ám 2012-ben 30,6 milliós forgalmat bonyolított, míg 378 ezer forintos mérleg szerinti eredményt produkált.
Schobert Norbi a tőzsdei bevezetéssel kapcsolatban elmondta, hogy ez olyan fordulat az életében, mint az 1997-es volt, amikor fitnesz videokazettáival kezdett el házalni, s elindította életmód-bizniszét. Kitartó volt, ezért juthatott el onnan a Budapesti Értéktőzsdére.