galéria megtekintése

Leshetjük, mire kizöldül a Déli rozsdatemetője

Marad a helyén a Déli pályaudvar. A vasúti forgalom Lázár János által meglebegtetett Kelenföldre költöztetéséről hatástanulmányok, kész tervek és pénz hiányában nincs döntés. Mint ahogy arról sincs, hogy a sínek helyén néhány év múlva esetleg felszabadítható területen közparkot, új központi kórházat, vagy valami sokkal jövedelmezőbbet létesítsenek.

A Déli pályaudvar bezárásának időről időre felvetődő ötletét szó szerint földcsuszamlás hozta felszínre egy évvel ezelőtt. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) legalábbis a főváros harmadik legforgalmasabb, naponta átlagosan 250 vonatot és 10-12 ezer utast kiszolgáló vasútállomására vezető Gellért-hegyi alagút bejáratának tavaly januári omlását követően kapott megbízást a hetven-nyolcvan éve ismert elképzelés vizsgálatára.

Nem először vetődött fel a pályaudvar felszámolásának ötlete
Nem először vetődött fel a pályaudvar felszámolásának ötlete
Szabó Miklós / Népszabadság

Amiben a szakértőknek sikerült annyira elmélyedniük, hogy még mindig senki nem tudja megmondani: milyen feltételek mellett, mennyi idő alatt és mennyi pénzből lehetne megszabadítani a sínektől Buda egyik legértékesebb, a Vérmező és a Hegyalja út között húzódó fejlesztési területét.

 

Mindenesetre Lázár János nem beszélt a levegőbe, a vasúti forgalom Kelenföldre költöztetése a Miniszterelnökséget irányító miniszter szavainak megfelelően létező lehetőség – erősítette meg az NFM. Lapunknak azt írták: a „Déli pályaudvar lehetséges jövőképének vizsgálata jelenleg is folyamatban van. Az áttekintés részét képezi Kelenföld utasforgalmi és csomóponti funkcióinak esetleges bővítése is. A tartalomról végleges döntés még nem született.” És azt is hozzátették: ha a pályaudvar funkciójának megváltoztatásáról születne döntés, a folyamat legfeljebb néhány évet vehetne igénybe. Egy ilyen beruházás „pontosabb műszaki tartalmát és költségeit” pedig „a vizsgálat lezárása után lehet meghatározni”.

Vagyis semmi nem biztos. Legfeljebb az, hogy a Déli pályaudvar gyors megszűnésétől a vonatok utasainak nem kell tartaniuk.

Még akkor sem, ha úgy tudjuk, a MÁV is vizsgálja a Kelenföldi pályaudvar bővítésének lehetőségeit. A vasutasoknak a többi között először arra kell választ találniuk: a 4-es metró végállomásánál működő átmenő pályaudvar „hosszú távon” hogyan vehetné át a Déli feladatait. Mindez ugyanis előfeltétele annak, hogy az NFM közlése szerint a „sűrűn lakott bel-budai területen a nagy kiterjedésű, rozsdaövezeti jellegű, csekély kihasználtságú vasúti területfoglalást más városi funkciók, akár szabadidős célokat szolgáló zöldfelületek válthassák fel”.

Más kérdés, hogy talán felesleges ilyen messzire előreszaladni az időben. A Déli bezárásának először az 1930-40-es években, majd a 2-es metró 1970-es átadása idején ismét felkapott gondolata ugyanis még 2016-ban is messze van a megvalósulástól. Miközben a szakértők próbálják kitalálni, hogy a MÁV történetének talán legköltségesebbnek ígérkező költözése mennyi idő alatt és mennyi pénzből bonyolítható le, a kormány azzal a kérdéssel sem foglalkozott: saját forrásaiból, vagy az Európai Unió támogatásaiból pénzelné a feltehetőleg több tízmilliárd forintos projektet.

De a különféle vizsgálatok nyomán akár az is kiderülhet, hogy a MÁV Könyves Kálmán körúti vezérigazgatóságán nem puszta megszokásból ragaszkodnak a Déli pályaudvarhoz.

Születhet olyan következtetés is, hogy a MÁV hatalmas bel-budai vasútállomására igenis szükség van. Mondjuk, mert Kelenföld a legkevésbé sincs felkészülve a szolgáltatási feladatok átvételére.

És forintmilliárdok elköltése nélkül soha nem is lesz. A már most is túlterhelt, elavult vágányhálózattal rendelkező kelenföldi állomáson a többi között meg kell oldani a megálmodott új „szuperpályaudvarra” zúduló, napi átlagban 20-25 ezer utast szállító vonatok kiszolgálását. A szerelvények tárolására, felkészítésére, takarítására, vízfeltöltésére, a kisebb javítások elvégzésére ugyanis jelenleg helyben nincs lehetőség. Mi több, a kapacitásokat csak tovább csökkentette, hogy az állomás őrmezői oldalán létesülő P+R parkoló kialakítása miatt a pályaudvar eredetileg 28 vágányából nyolcat elvettek.

Bárhogy is, ha a Kelenföldi pályaudvaron megindulnak a Déli elköltöztetését megelőző nagyszabású fejlesztések, azt az utasok is észreveszik majd. Mindez ugyanis elképzelhetetlen a vonatközlekedés zavarása nélkül. A rákészülésre így alighanem figyelmeztet majd az amúgy sem ritka késések gyakoribbá és nagyobbá válása. Ha tehát valaki lát valamit, szóljon!

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető